• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-08-19 17:46:41 följande:

Vikthets? Det förstår jag inte riktigt. Man är orolig och mår dåligt över att man gått upp på tok för mycket i vikt under graviditeten man vikthetsar ju inte! Det blir ju en inre stress när vågen bara pekar uppåt och man själv inget kan göra! Det skapar hos mig panik och det är inte enligt mallen att ha gått upp 14 kg i vecka 25. Det är mer ett faktum än något annat. Det ska bort också och det gör mig livrädd eftersom jag fick kämpa rejält sist. Det handlar inte om fixering vid kroppen eller att jag jagar kilon. Det handlar om en djup oro jag känner.
    Jag orkar inte riktigt debattera detta men svarar en gång till iaf: säger bara att jag förstår vad man menar med att det tjötas en del om vikt i tråden och trashas (på sig själv då) och att det kan bli påfrestande särskilt för någon som har ätstörningar. :)

Liksom för mig är "panik" + har kräkts upp godis samt "fixering" saker som fullkomligt skriker ätstörningsproblematik!

Jag har själv mkt att arbeta på psykiskt med detta, tränar jag för lite blir jag fixerad, tränar jag för mkt blir jag nästan ännu mer fixerad, vid min kropp. På ett mkt osunt sätt. som MÅNGA kvinnor är. :( graviditeten försvårar för mig med. Nu skrev jag ju att jag gör så att jag hoppar viktinläggen men ville inte att hon som skrev skulle tro att hon var helt ensam i sina känslor så jag ville ändå berätta att jag också tänkt på det, det var allt! :) det är också skillnad på att kanske seriöst samtala om hur svårt det är med graviditet och kontroll på kroppen, förväntningar på kvinnor, sig själv etc. Och på att alla bara pratar om hur tjocka och fula de är medan andra som kanske väger mer eller bara ser ung. Likadana ut, läser och mår dåligt.

Tycker nu inte att ngn måste vara överens med någon annan om detta utan så här är det ju bara i forum och nu var denna kvinna antagligen lite för ensam i tråden för att få gehör...

Vill tipsa om trådar som heter typ positiva gravidtråden etc. där det inte bör vara så mycket ångest osv om man har svårt för det!
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-08-19 21:07:23 följande:
    Jag orkar inte riktigt debattera detta men svarar en gång till iaf: säger bara att jag förstår vad man menar med att det tjötas en del om vikt i tråden och trashas (på sig själv då) och att det kan bli påfrestande särskilt för någon som har ätstörningar. :) Liksom för mig är "panik" + har kräkts upp godis samt "fixering" saker som fullkomligt skriker ätstörningsproblematik! Jag har själv mkt att arbeta på psykiskt med detta, tränar jag för lite blir jag fixerad, tränar jag för mkt blir jag nästan ännu mer fixerad, vid min kropp. På ett mkt osunt sätt. som MÅNGA kvinnor är. :( graviditeten försvårar för mig med. Nu skrev jag ju att jag gör så att jag hoppar viktinläggen men ville inte att hon som skrev skulle tro att hon var helt ensam i sina känslor så jag ville ändå berätta att jag också tänkt på det, det var allt! :) det är också skillnad på att kanske seriöst samtala om hur svårt det är med graviditet och kontroll på kroppen, förväntningar på kvinnor, sig själv etc. Och på att alla bara pratar om hur tjocka och fula de är medan andra som kanske väger mer eller bara ser ung. Likadana ut, läser och mår dåligt. Tycker nu inte att ngn måste vara överens med någon annan om detta utan så här är det ju bara i forum och nu var denna kvinna antagligen lite för ensam i tråden för att få gehör... Vill tipsa om trådar som heter typ positiva gravidtråden etc. där det inte bör vara så mycket ångest osv om man har svårt för det!

Ok tack för förklaringen. Blev lite ledsen över inlägget. Att man anklagas för Vikthets när man är orolig och söker stöd. Absolut har jag problem ang vikten men detta handlade inte om att jag gått upp 3 kilo och har panik. Jag har gått upp 15 kilo i vecka 25 enligt vågen och höll på att flippa ur. Förstår hur du menar men jag tycker sånna här trådar är till för allt som rör graviditeten och nej man måste inte ha samma åsikter men då kan man ju som sagt låta bli att läsa. Familjeliv har blivit mkt hårdare på något sätt. 2008 var jag med i en bf april tråd och alla stöttade varandra och var supergoa (det är alla här också) men det är så mycket tabu nu. Folk vill inte att man lägger upp bilder på kläder man köpt för "det tar upp mycket plats i tråden", man får inte skriva om sin oro över vikten för då tar folk illa vid sig. Det har jag svårt att ta, det förstör stämningen. Tycker man ska kunna dela glädje och jobbiga saker i en sån här tråd. Min förra bf tråd hade inga tabu och det var skönt!
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-08-19 21:53:05 följande:

Ok tack för förklaringen. Blev lite ledsen över inlägget. Att man anklagas för Vikthets när man är orolig och söker stöd. Absolut har jag problem ang vikten men detta handlade inte om att jag gått upp 3 kilo och har panik. Jag har gått upp 15 kilo i vecka 25 enligt vågen och höll på att flippa ur. Förstår hur du menar men jag tycker sånna här trådar är till för allt som rör graviditeten och nej man måste inte ha samma åsikter men då kan man ju som sagt låta bli att läsa. Familjeliv har blivit mkt hårdare på något sätt. 2008 var jag med i en bf april tråd och alla stöttade varandra och var supergoa (det är alla här också) men det är så mycket tabu nu. Folk vill inte att man lägger upp bilder på kläder man köpt för "det tar upp mycket plats i tråden", man får inte skriva om sin oro över vikten för då tar folk illa vid sig. Det har jag svårt att ta, det förstör stämningen. Tycker man ska kunna dela glädje och jobbiga saker i en sån här tråd. Min förra bf tråd hade inga tabu och det var skönt!
    Ej meningen göra dig ledsen! Tror inte jag menar något så allvarligt med ordet vikthets som det låter :)
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-08-19 21:57:28 följande:
    Ej meningen göra dig ledsen! Tror inte jag menar något så allvarligt med ordet vikthets som det låter :)

Nej det är ingen fara. Fattade bättre efter du hade förklarat hur du menar. Är väl lite överkänslig och hormonfylld är inte min dag i dag heller om man säger... :)
  • mammatilltvå85
    Peak skrev 2013-08-19 20:56:57 följande:
    Gillar du keso är det ju ett bra mellanmål, går att variera keso med skivad banan, hallon, jordgubbar, blåbär vad du vill...
    Eller om du gillar kesella, inte de smaksatta då Flört tycker det är gott att ha i frysta hallon när de sedan tinar får man lite vätska från den att röra runt blir som en tjockare yoghurt.

Bidrar väl också med en bild nu, tycker dock den ser mindre ut i spegeln än i verkligheten...
    Har en gipsmage som jag gjorde några dagar innan sonen kom, jag tycker snart jag fyller ut den! Förvånad

Tack! Keso och kesella var jättebra tips! *skriver upp på handlingslistan*

Jättefin mage du har=)  
  • Parksandrec

Fint inlägg Repan! Blev liksom glad och det kändes nyanserat. Inte alla som liksom klarar eller får plats i kännandet här. Så himla bra att du tog dig tid att förklara.

• MissKaos
    tåg skrev 2013-08-19 21:20:27 följande:
    Här är min lilla kula vecka 24!

Vilken fin bebismage du har fått Härligt!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Peak skrev 2013-08-19 20:56:57 följande:
    Gillar du keso är det ju ett bra mellanmål, går att variera keso med skivad banan, hallon, jordgubbar, blåbär vad du vill...
    Eller om du gillar kesella, inte de smaksatta då Flört tycker det är gott att ha i frysta hallon när de sedan tinar får man lite vätska från den att röra runt blir som en tjockare yoghurt.

Bidrar väl också med en bild nu, tycker dock den ser mindre ut i spegeln än i verkligheten...
    Har en gipsmage som jag gjorde några dagar innan sonen kom, jag tycker snart jag fyller ut den! Förvånad

Vilken söt mage du har!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    mammatilltvå85 skrev 2013-08-19 20:51:56 följande:

okej. Tack för tipsen! Söt dryck dricker jag aldrig, dricker aldrig saft/juice alls, om jag dricker läsk är det light och te osv dricker jag osötat. Tänker att jag kan minska mängden pasta/potatis/ris och äta extra av tex broccoli, bönor, ärtor, vitkålssallad osv istället. Men får tänka på att lägga till fett så det inte blir "bantningskost" istället....

Hoppas mina fogar håller sig bättre så jag kan ta korta promenader och så. Har varit hemskt att känna sig bunden till hemmet eller att åka bil överallt.

Jag är dålig på regelbundna måltider. Jag måste bättre mig på det. Äter oftast "dubbla portioner" 2-3 större mål om dagen. Tidig lunch, middag och sen en gång till på kvällen. Är dålig på att komma ihåg mellanmål då jag oftast inte hinner bli hungrig mellan målen eftersom jag äter så mkt då och rätt energirik mat.     

Har tänkt att avocado och nötter måste vara bra mellanmål att ta till. Eller ett kokt ägg till exempel. Ger inga extrema sockerhöjningar och är nyttiga fetter.  

Tar gärna emot tips om nån annan har bra förslag på mellanmål som inte ger snabb sockerhöjning. Dvs helst inte mackor och så.  
    Bröd kan ingår i diabeteskost. Men då inte rostbröd med marmelad... Grovbröd, gärna dom där rallarhalvorna eller dyl ger ett långsamt påslag på blodsockret. Med ett bra pålägg som tex skinka och grönsaker är det ett jättebra mellis... Något jag ofta äter är naturell yoggi (Lidl har en sort i port förp som är mixad med keslla) med bär från frysen som jag tinar. Rör i hopp detta och har på tex linfrön för magen, pumpakärnor och solrosfrön. Jättegott... Massa nyttiga fetter kalk och vitaminer. Gott dessutom!   Under löpsäsongen när det går åt mkt energi blir det ju en del mellanmålsbehov för mig.. Ligger man på 4-7mil/vecka + kompletterande träning MÅSTE man äta bra. Annars tar kroppen stryk... Keso med apelsin och kanel och några madlar är gott! Lite julkänsla säger vissa  mumma säger jag   Makrill i tomatsås på havreknäcke (eller annat knäcke med lite stuns i) -inte dumt alls!

Regelbundna matvanor är a och o tror jag. Ett kokt ägg är jättebra, men ganska kalorisnålt om du behöver gå upp. Då behöver du nog lägga till ngt mer! Avocado är något jag verklgein gillar med, gott ihop med skinka tex. 
    Snabbomelett:  två ägg i en tallrik/skål (ta en stor bara) lite salt peppar och LITe mjölk veva i med en gaffel så gulorna går sönder. Kör i micron. Kolla så det inte kokar över.. till: Avocada och tomat! Går fint att slänga i bitar av skinka el dyl i äggsmeten innan man micrar..
Svar på tråden December bebis 2013