• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Den stpra riske med graviditetsdia äe väl eg stort barn? Får man göra tul då?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Den stpra riske med graviditetsdia äe väl eg stort barn? Får man göra tul då?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Äntligengravid
    Tuttiluttan skrev 2013-10-01 16:15:01 följande:
    Dagen blir bara bättre!
    Bra värden på glukosbelastningen, bebis hjärta ticka fint, bra blodtryck, magen växer fint! Bara järn värdet som sjunkit en aning! O så nu pricken över i:et beviljad graviditetspenning!!

Today is a good day
    Härligt med bara en massa bra besked
  • Nillis13

Corky: jag hade 10 i blodsocker efter glukosbelastn. (Gjorde redan i v 12). Jag fick börja ta blodsockret själv fyra ggr per om dagen ca varannan/var tredje dag. Och sedan lämna in listor till BM var fjortonde dag.

Precis som MissKaos säger så måste man tänka på kosten. Tallriksmodellen är det som gäller och bort med alla sötsaker. Vad gäller bröd är det nästan bara surdegsbröd som funkar att äta.

Motion så klart om du är rörlig ;)

Jag hade några höga värden efter måltider så numera måste jag sticka mig sju ggr om dagen alla dagar och får i stället lämna listor till spec mvc. :-/

Men för tillfället går det bra, jag styr med kosten och behöver inte insulinbehandlas.

• Nillis13

Miss Kaos: tror det är skillnad om man insulinbehandlas eller inte. Tar man insulin flyttas man ju automatiskt till spec mvc, och där verkar det som att man gör tul.

Jag behandlar ju bara m kosten och går hos vanlig BM (förutom lämnar in blodsockervärden till spec mvc).

Min BM håller koll på SF måttet och skenar det blir det tul. I mitt fall är det dock helt tvärtom, magen har växt lite dåligt så jag var på tul i fredags och bebis är ca 16% mindre än förväntat. Måste därför göra ytterligare ett tul senare.

• MissKaos

Men vsrför så mkt stickande? Kan dom inte kolla hba1c?

Hoppss din bebis växer pp sig nu!

Hsr en kollega med (misskött) dia. Mimns hennes barn var stora. Före ul tiden så då hade dom inte så mkt koll. .

Nillis13 skrev 2013-10-01 19:50:25 följande:
    Miss Kaos: tror det är skillnad om man insulinbehandlas eller inte. Tar man insulin flyttas man ju automatiskt till spec mvc, och där verkar det som att man gör tul.

Jag behandlar ju bara m kosten och går hos vanlig BM (förutom lämnar in blodsockervärden till spec mvc).

Min BM håller koll på SF måttet och skenar det blir det tul. I mitt fall är det dock helt tvärtom, magen har växt lite dåligt så jag var på tul i fredags och bebis är ca 16% mindre än förväntat. Måste därför göra ytterligare ett tul senare.

• MissKaos

Undrar om jah har tappat lite slempropp. En ytterst liten sak efter en massor sdr idag. Gul. Snigelspårseg. Ägglossningsklet ligger i lä...

Hoppas det var något normalt...fast det ksn ju bildas nytt. Minns inte hur det där såg ut.

• Nillis13

MissKaos: haha, ja det undrar jag också! ;) grymt less på allt stickande! Gissar att det är för att se att blodsockret hela tiden håller sig på en jämn nivå. Måste jag börja m insulin så kommer jag hur som helst få sticka mig 7 ggr/dag, så det är väl bara att stå ut :-/

Visserligen har jag vant mig nu så får väl hålla ut den lilla tid som är kvar.

Jag hade precis samma problem förra grav, men han föddes för tidigt så svårt att säga om han hade blivit stor om jag gått tiden ut. Men med den här kosten går jag själv ner i vikt (och har inget att ta av) så så länge jag sköter maten borde liten bli normalviktig.

Låter verkligen som en bit av slemproppen! Men den återbildas ju, så det borde va ok :))

• MissKaos

Hoppas det. Är ju sjukskriven pga sdr men hsr inga restriktioner mer än ringa in för att göra ctg igen om detcgör ont o blir regelvubdet som förra veckan. Har inte haft ngn cx påverkan så det ska vara ok och ingen fara. Gick övrt länge sist och dom tippar på samma nu. +16 dgr.

Fårse kommrr det mer får jag väl ringa. Haft lite sdr som har känts innan det där trilladr ut.

• MissKaos

Beror ju på insulintyp. Går det ibte få piller?

Svar på tråden December bebis 2013