• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Lina1990

Jag tycker det är finare med lite åtsittande kläder som framhäver magen än när de hänger löst från under brösten. Blir så stort och ser konstigt ut under magen :p

• Repan
    siolina skrev 2013-10-02 12:35:39 följande:
    Mitt barn har vänt sig och ligger med fötterna uppåt. Man känner att sparkarna eller rörelserna blir kraftigare och kraftigare, ibland gör det nästa ont. Och när hen trycker mot kissblåsan känns det som att jg ska kissa på mig. Ligger lite över mittenkurvan i normalspannet på sf-mått, så det blir spännande att se om det är en liten bjässe där inne på tul:et om drygt två veckor.

Vecka 31 nu, och jag känner att orken börjar tryta. Känns ibland som att det enda jag hinner med är att städa och plocka här hemma. Måste bli bättre på att prioritera annat för jag blir smått deprimerad av att inte göra roliga saker ibland också. Orkar ju knappt träffa kompisar och blir en sämre och tråkigare mamma. Känns inte bra.

Jämför med när min sambo var gravid och hon jobbade heltid ända fram till förlossningen och jag jobbar knappt halvtid men gnäller ändå. Får lite dåligt samvete av det. Fast hon slapp alla hemmasysslor som jag har hand om nu plus att vi har ett barn nu som jag hämtar och lämnar och tar hand om tills hon kommer hem runt halv sex. Så det kanske inte är så att jag orkar så mycket mindre?

Även OM det skulle vara så att du orkar mindre (omöjligt jämföra ju!) så gör det inget - alla graviditeter är olika och jag tror säkerligen din sambo känner samma sak :)
    Det är nog en enorm skillnad på att vara gravid när man redan har barn och när det är första barnet. Min fru som ska försöka bära nr. 2 ser inte fram emot det! Jag hoppas innerligt hon får en lätt graviditet.
    Bebis BF 20 december 2013
  • Irlais

Jag var hos BM igår och passade på att fråga hur bebisen ligger. På tvären visar det sig... det hade jag anat för jag brukar känna hur det rör sig/bebisen trycker ut sig på både höger och vänster sida i magen, men jag hade hoppats ändå att den ska vända på sig snart. Men den har ju 3-4 veckor på sig innan det är något att oroa sig om! 142 i hjärtslag och låg typ på mittkurvan, från strax under förra gången. Kollegorna är förvånade, de tycker min mage är så stor redan nu... Livmodern ligger väl framåtlutad antar jag :) 

Hon ville också göra urinprov pga att jag haft sammandragningar, hon tyckte det lät normalt men för säkerhets skull. Vet någon hur snabbt man får resultaten från sånt? BM sa att hon ringer om resultaten visar något dåligt och jag har nu missat samtal från dolt nr...  Men det går väl inte på under en dag att göra analys, eller?

• MissKaos

Uodl tar ett par dagar. Ca tre

Irlais skrev 2013-10-02 14:45:36 följande:
    Jag var hos BM igår och passade på att fråga hur bebisen ligger. På tvären visar det sig... det hade jag anat för jag brukar känna hur det rör sig/bebisen trycker ut sig på både höger och vänster sida i magen, men jag hade hoppats ändå att den ska vända på sig snart. Men den har ju 3-4 veckor på sig innan det är något att oroa sig om! 142 i hjärtslag och låg typ på mittkurvan, från strax under förra gången. Kollegorna är förvånade, de tycker min mage är så stor redan nu... Livmodern ligger väl framåtlutad antar jag :) 

Hon ville också göra urinprov pga att jag haft sammandragningar, hon tyckte det lät normalt men för säkerhets skull. Vet någon hur snabbt man får resultaten från sånt? BM sa att hon ringer om resultaten visar något dåligt och jag har nu missat samtal från dolt nr...  Men det går väl inte på under en dag att göra analys, eller?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MariaOchNiklas

Absolut inte! Vill inte få utslaget immunförsvar i 1,5 år igen och nästan vara konstant förkyld. Roligare kan man ha. Hur tänker du göra?

Eyeonly skrev 2013-10-02 16:15:25 följande:
    Ska ni vaccinera er ? Jag tänkte inte...

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • MariaOchNiklas

Oj, såg precis att du inte ska. Har verkligen gravid hjärna idag plus att dottern är sjuk, grinig och klängig.

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • Irlais
    MissKaos skrev 2013-10-02 16:31:40 följande:
    Uodl tar ett par dagar. Ca tre
    Men dåså, tack :) så slipper jag fundera över det nu!
  • Repan
    Eyeonly skrev 2013-10-02 16:15:25 följande:
    Ska ni vaccinera er ? Jag tänkte inte...
    Nä. Mitt förtroende för massvaccinering av olika typer av influensa förutom den vanliga är ganska lågt sedan fågelinfluensaskandalerna.
    (Vilket jag tog pga kände mig skyldig samhället det ungefär.) Jag vaccinerar mig aldrig mot vanlig influensa heller, har aldrig haft influensa vad jag vet.

Däremot blir jag kanske ordentligt förkyld då och då men av någon konstig anledning så har jag inte varit sjuk sedan innan graviditeten, trots att den ju ska ge sämre immunförsvar. I vanliga fall är jag faktiskt sjuk flera gånger per år. 
    Bebis BF 20 december 2013
  • MissKaos

Låter som att du gör rätt mkt! Och för mig är grav två jobbogare. Har ju ett barn som kräver sitt!

Bio med sonen idag. Flygplan. Dupermys! Han ville shoppa tilk lillebror två plyshdressar i strl 62 en blå och en röd.. jag görsökte få honom och välja en men det gick bars inte.. sötungen ville även köpa en klänning. Helt opraktisk. Men dressarna fick han välja.

siolina skrev 2013-10-02 12:35:39 följande:
    Mitt barn har vänt sig och ligger med fötterna uppåt. Man känner att sparkarna eller rörelserna blir kraftigare och kraftigare, ibland gör det nästa ont. Och när hen trycker mot kissblåsan känns det som att jg ska kissa på mig. Ligger lite över mittenkurvan i normalspannet på sf-mått, så det blir spännande att se om det är en liten bjässe där inne på tul:et om drygt två veckor.

Vecka 31 nu, och jag känner att orken börjar tryta. Känns ibland som att det enda jag hinner med är att städa och plocka här hemma. Måste bli bättre på att prioritera annat för jag blir smått deprimerad av att inte göra roliga saker ibland också. Orkar ju knappt träffa kompisar och blir en sämre och tråkigare mamma. Känns inte bra.

Jämför med när min sambo var gravid och hon jobbade heltid ända fram till förlossningen och jag jobbar knappt halvtid men gnäller ändå. Får lite dåligt samvete av det. Fast hon slapp alla hemmasysslor som jag har hand om nu plus att vi har ett barn nu som jag hämtar och lämnar och tar hand om tills hon kommer hem runt halv sex. Så det kanske inte är så att jag orkar så mycket mindre?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013