• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Nej det kom igång. .

Jag hade 5cm tapp när jag kom in med onda sdr var 3-5 min.. hade en lång men bra fl!

Nillis13 skrev 2013-10-02 10:54:32 följande:
    MK: visst hade du en del onda sammandragningar nu? De brukar ju göra sitt, så chansen att denna kommer tidigare borde ju vara större ;)

Håller dock med dig helt och hållet - hellre övertid än att föda prematurt igen :( fy vilken pärs det var!

Jag har inte heller nån cx påverkan (tacksam!!) ska in och mäta igen om ett par veckor.

Blev du igångsatt med första? Hur gick förlossningen? Läkarna har börjat diskutera igångsättning för mig denna grav, vilket skrämmer mig lite...

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Jag har en ok klänning till salu. Pop svart samet strl xs.. använd en gång. Rätt stor i strl.

Tuttiluttan skrev 2013-10-02 10:50:31 följande:
    HJÄLP!!

Nästa lördag ska jag på 10års jubileum, 10år sen jag tog studenten.

Men vad ska jag ha på mig? Inget garderoben passar längre, känner inte för att betala 5-600kr för en gravidklänning som jag bara lär använda den kvällen!

De lilla antalet gravidplagg jag har är inte direkt ngt man har på sig på en festlig tillställning!!

Det står *Errorr* i pannan på mig!! :-/

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Repan

Senaste dagarna har jag märkt att bebisen ligger annorlunda i magen. Sparkarna/buffarna/stötarna kommer neråt och inåt mot livmodertappen på något vis och inte längre utåt så att det känns och syns sådär supertydligt som det gjorde innan.
    Det ilar och skär i livmodertappen/snipp-området liksom inifrån och det vibrerar också konstigt där ibland, så fort att jag tänker att sådär fort kan hen inte sparka och röra sig? Känns förvirrande. Något sticker ut vid naveln, en rumpa eller ett huvud jag vet inte - är så dålig på sånt.

Har funderat lite på om detta innebär att bebisen vänt sig nedåt? Man ska ju känna ordentliga sparkar vid revbenen, men jag känner mest buffar där. Men ilningarna, kniv-huggs-känslan i livmodertappen känns ju som att något måste trycka nedåt?

Ngn med lite erfarenhet som känner igen sig? 

Bebis BF 20 december 2013
  • greywolf

Hej Repan, Jag känner igen mig i vad du skriver, det där med vibrerande rörelser. Jag känner sådana ibland och tänker att det kanske är något plötsligt ryck eller spasm som gör att det känns som det gör. Kanske har helt fel men så har jag känt hela grav sedan jag började känna rörelser, alla är inte långsamma, mjuka rörelser. Igår kände jag hur det bubblade till med jämna mellanrum, ca 5-10 sek intervaller, ner mot ljumsken. Insåg då att det kanske var hicka! Hos bm i förrgår fick jag veta att bebisen har vänt sig med huvudet nedåt redan så det makade sense att jag kände bubblet där nere. Knasig känsla, men lite kul också. När är nästa besök hs bm för dig? Hon kanske kan förklara hur bebisen ligger då, sådant är nog svårt att känna själv, iaf tycker jag det.

Repan skrev 2013-10-02 12:01:28 följande:
    Senaste dagarna har jag märkt att bebisen ligger annorlunda i magen. Sparkarna/buffarna/stötarna kommer neråt och inåt mot livmodertappen på något vis och inte längre utåt så att det känns och syns sådär supertydligt som det gjorde innan. Det ilar och skär i livmodertappen/snipp-området liksom inifrån och det vibrerar också konstigt där ibland, så fort att jag tänker att sådär fort kan hen inte sparka och röra sig? Känns förvirrande. Något sticker ut vid naveln, en rumpa eller ett huvud jag vet inte - är så dålig på sånt. Har funderat lite på om detta innebär att bebisen vänt sig nedåt? Man ska ju känna ordentliga sparkar vid revbenen, men jag känner mest buffar där. Men ilningarna, kniv-huggs-känslan i livmodertappen känns ju som att något måste trycka nedåt? Ngn med lite erfarenhet som känner igen sig? 

• sarak
    Repan skrev 2013-10-02 12:01:28 följande:
    Senaste dagarna har jag märkt att bebisen ligger annorlunda i magen. Sparkarna/buffarna/stötarna kommer neråt och inåt mot livmodertappen på något vis och inte längre utåt så att det känns och syns sådär supertydligt som det gjorde innan.
    Det ilar och skär i livmodertappen/snipp-området liksom inifrån och det vibrerar också konstigt där ibland, så fort att jag tänker att sådär fort kan hen inte sparka och röra sig? Känns förvirrande. Något sticker ut vid naveln, en rumpa eller ett huvud jag vet inte - är så dålig på sånt.

Har funderat lite på om detta innebär att bebisen vänt sig nedåt? Man ska ju känna ordentliga sparkar vid revbenen, men jag känner mest buffar där. Men ilningarna, kniv-huggs-känslan i livmodertappen känns ju som att något måste trycka nedåt?

Ngn med lite erfarenhet som känner igen sig? 
    Japp, precis likadant långt ner. Som ilningar, gör riktigt riktigt ont men går över på några sekunder. Känner heller inga sparkar vid revbenen. I princip alla sparkar är i min vänstra sida. Fast dom syns tydligt utåt!
  • Tuttiluttan
    MissKaos skrev 2013-10-02 11:48:14 följande:

Jag har en ok klänning till salu. Pop svart samet strl xs.. använd en gång. Rätt stor i strl.

Tyvärr är de alldeles för smått för mig, behöver minst strl L.

Tack iaf
  • Tuttiluttan
    Lina1990 skrev 2013-10-02 11:17:13 följande:

Tuttiluttan: jag ska på två dop snart så köpte en klänning. Hade inga förväntningar att hitta nått fint utan tänkte mest "jaja bara jag inte det ut dom ett tält e jag nöjd" på Kappahl testa jag en spetsklänning o den va så fin! Första gången under graviditeten som jag kände mig fin :p framifrån syntes det inte att jag är gravid alls. Så testa lite i dom vanliga affärena, riktiga gravidkläder är ju som tält och gärna randiga och blommiga fula.

Jag ska ta mig en titt! Nått tjusigt får jag ju ha på mig

Och precis som du säger, nästan alla gravid kläder är randiga! Lite trist, vill ju inte bara vara randig!
  • siolina

Mitt barn har vänt sig och ligger med fötterna uppåt. Man känner att sparkarna eller rörelserna blir kraftigare och kraftigare, ibland gör det nästa ont. Och när hen trycker mot kissblåsan känns det som att jg ska kissa på mig. Ligger lite över mittenkurvan i normalspannet på sf-mått, så det blir spännande att se om det är en liten bjässe där inne på tul:et om drygt två veckor.

Vecka 31 nu, och jag känner att orken börjar tryta. Känns ibland som att det enda jag hinner med är att städa och plocka här hemma. Måste bli bättre på att prioritera annat för jag blir smått deprimerad av att inte göra roliga saker ibland också. Orkar ju knappt träffa kompisar och blir en sämre och tråkigare mamma. Känns inte bra.

Jämför med när min sambo var gravid och hon jobbade heltid ända fram till förlossningen och jag jobbar knappt halvtid men gnäller ändå. Får lite dåligt samvete av det. Fast hon slapp alla hemmasysslor som jag har hand om nu plus att vi har ett barn nu som jag hämtar och lämnar och tar hand om tills hon kommer hem runt halv sex. Så det kanske inte är så att jag orkar så mycket mindre?

• Repan
    greywolf skrev 2013-10-02 12:10:27 följande:
    Hej Repan, Jag känner igen mig i vad du skriver, det där med vibrerande rörelser. Jag känner sådana ibland och tänker att det kanske är något plötsligt ryck eller spasm som gör att det känns som det gör. Kanske har helt fel men så har jag känt hela grav sedan jag började känna rörelser, alla är inte långsamma, mjuka rörelser. Igår kände jag hur det bubblade till med jämna mellanrum, ca 5-10 sek intervaller, ner mot ljumsken. Insåg då att det kanske var hicka! Hos bm i förrgår fick jag veta att bebisen har vänt sig med huvudet nedåt redan så det makade sense att jag kände bubblet där nere. Knasig känsla, men lite kul också. När är nästa besök hs bm för dig? Hon kanske kan förklara hur bebisen ligger då, sådant är nog svårt att känna själv, iaf tycker jag det.
    Tack för svaret! Tyvärr är mitt nästa besök inte förrän om två veckor, sist i vecka 26 ville hon inte ens tala om för mig hur bebisen låg pga hon tyckte det var alldeles för tidigt för att hålla på med sånt :)
    Tuttiluttan skrev 2013-10-02 12:19:12 följande:
    Jag ska ta mig en titt! Nått tjusigt får jag ju ha på mig

Och precis som du säger, nästan alla gravid kläder är randiga! Lite trist, vill ju inte bara vara randig!
    Det finns en schysst svart gravidklänning med "t-shirt" överdel eller hur jag ska uttrycka mig, resår under brösten och sen fallande. I bomull, för typ 2-300 kronor någonting. Med fina skor och så kan man se riktigt tjusig ut i den! På H&M :)
  • Felinne
    Tuttiluttan skrev 2013-10-02 12:19:12 följande:
    Jag ska ta mig en titt! Nått tjusigt får jag ju ha på mig smile1.gif

Nu vet jag ju inte riktigt vad du har för storlek i vanliga fall, men för mig som i vanliga fall är S-M har jag faktiskt kunnat hitta en hel del klänningar i L eller XL. Naturligtvis hänger det ju mycket på modellen men kan ju vara värt att kolla.
Svar på tråden December bebis 2013