• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Tuttiluttan
    Felinne skrev 2013-10-06 20:31:58 följande:
    Ja, gud det har jag glömt att skriva! Jag hämtade ut det i fredags. Vilken perfekt avslutning på veckan. Tusen tusen tack. Tänk att det finns så fina människor i världen.
    Så bra att det kom fram, hoppas där fanns ngt som du gilla och att de kommer till användning
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-10-06 22:08:40 följande:
    Försökte raka bikinilinjen förut. Badhuset imothon. Tips på hur, någon? Ingen aning om hur det blev. Hoppas det stsnnar i baddräktennu
    Jag ligger i badkaret och kör mycket "känna efter om det tog" helt enkelt :P Kan knappt klippa tånaglarna nu, hade gått om jag inte hade foglossning men får ju inte böja knäet så långt utåt så jag får upp foten liksom! :D
    Bebis BF 20 december 2013
  • Nov13

På väg till vårt tul. Fick tiden i maj och har längtat och tänkt att när vi ska på det är bebisen snart här. Ändå känns det så långt kvar...

Mår dåligt. Sen igår har hjärtat rusat på ett obehagligt sätt till och från. Mår illa, är yr och har en känsla av svaghet i kroppen. Har inte ätit dåligt och juice eller liknande hjäper inte. Någon som känner igen sig? Obehagligt när pulsen höjs så pass mycket så snabbt :/

• MissKaos

Prata med bm på tul.dom kan hu jolla ett bltr etc på dig. Hsr du ngn skit i kroppen? Förkyld? Eller är du väldigt stressad inför tul?

Nov13 skrev 2013-10-07 08:33:29 följande:
    På väg till vårt tul. Fick tiden i maj och har längtat och tänkt att när vi ska på det är bebisen snart här. Ändå känns det så långt kvar...

Mår dåligt. Sen igår har hjärtat rusat på ett obehagligt sätt till och från. Mår illa, är yr och har en känsla av svaghet i kroppen. Har inte ätit dåligt och juice eller liknande hjäper inte. Någon som känner igen sig? Obehagligt när pulsen höjs så pass mycket så snabbt :/

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • siolina
    Felinne skrev 2013-10-06 20:08:16 följande:
    Ja, jag tänkte väl det, men det lät så himla korkat att jag var tvungen att fråga.
    Naturligtvis ska inte babyskyddet ses som ett substitut för sitt-/liggdelen och det gäller ju att vara uppmärksam på barnets välmående. Men jag ser det ändå som mer praktiskt att ha ett babyskydd som passar vagnen (eftersom vi ändå kommer köpa ett babyskydd) än att  ha ett babyskydd som INTE passar vagnen.

Vad gäller tidsangivelser: Varken NTI eller VTI vill ge en exakt tidsangivelse men rent allmänt finns det en uppfattning om att nyfödda inte bör sitta längre än 30min i babyskydd. Lite svårt att efterleva för den som t.ex. har längre körväg mellan BB och hemmet så jag antar att det är därför det inte finns någon officiell tidsangivelse - det går ju liksom inte att skuldbelägga föräldrar för att de bor längre än 30min från närmaste BB...
    Vi kommer definitivt ha ett babyskydd som passar vagnen. Att man har det innebär ju inte att babyn måste ligga där i timmar. Men ibland är det praktiskt att slippa väcka babyn om man ska göra något litet ärende etc. Det är ju oftast just vid sådana snabba turer det är skönt att slippa mecka med vagnen. Sedan beror det ju på barnet men det finns tillfällen när det känns vettigare att låta det fortsätta sova i en timme framför att flytta det till liggvagnen och störa sömnen, det finns ju med andra ord många aspekter att ta hänsyn till och så länge barnet är nöjt finns det ju enligt ntf inget som tyder på att barnen får framtida men av att sitta i babyskydd.

Jag menar, det är klart man inte låter babyn sitta så i timmar, men när vi har åkt långfärder i bil, 40-50 mil typ så har vi inte gjort entimmesstopp en gång i halvtimmen direkt.
  • Em me
    Nov13 skrev 2013-10-07 08:33:29 följande:

Mitt hjärta rusar med ibland , men går över efter nån minut. Har pratat med min läkare om det i två omgångar och det ska tydligen vara normalt under en graviditet;) så länge alla andra prover är bra så:)
  • Nov13

Känner mig inte förkyld men kan ju såklart vara på g. Glömde helt fråga om det, var så fokuserad på bebisen på skärmen. Uppskattad vikt 2092 i vecka 32+3. Genomsnittet är 2065 så väldigt nära. Känns bra!

Ska ikväll till veterinären med mina föräldrars hund och bb Sthlm ligger någon km ifrån så om det fortsätter under dagen får väl mannen släppa av mig där för en koll av blodtryck osv. Bor 7 mil från bb så då tar jag det då isf.

• Nov13

Känner mig inte förkyld men kan ju såklart vara på g. Glömde helt fråga om det, var så fokuserad på bebisen på skärmen. Uppskattad vikt 2092 i vecka 32+3. Genomsnittet är 2065 så väldigt nära. Känns bra!

Men ska på föräldragruppen i eftermiddag och där kommer en bm från mvc vara och en från bvc så kan be dom kolla blodtryck osv.

Ska ikväll till veterinären med mina föräldrars hund och bb Sthlm ligger någon km ifrån så om det fortsätter under dagen får väl mannen släppa av mig där om det behövs. Bor 7 mil från bb så då tar jag det då isf ;)

Svar på tråden December bebis 2013