• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Nov13

Känner mig inte förkyld men kan ju såklart vara på g. Glömde helt fråga om det, var så fokuserad på bebisen på skärmen. Uppskattad vikt 2092 i vecka 32+3. Genomsnittet är 2065 så väldigt nära. Känns bra!

Men ska på föräldragruppen i eftermiddag och där kommer en bm från mvc vara och en från bvc så kan be dom kolla blodtryck osv.

Ska ikväll till veterinären med mina föräldrars hund och bb Sthlm ligger någon km ifrån så om det fortsätter under dagen får väl mannen släppa av mig där om det behövs. Bor 7 mil från bb så då tar jag det då isf ;)

• MissKaos

Glöm inte ringa förlossningen innan isf!

Läter väl dom en helt normalstor bebis?

Nov13 skrev 2013-10-07 11:22:41 följande:
    Känner mig inte förkyld men kan ju såklart vara på g. Glömde helt fråga om det, var så fokuserad på bebisen på skärmen. Uppskattad vikt 2092 i vecka 32+3. Genomsnittet är 2065 så väldigt nära. Känns bra!

Men ska på föräldragruppen i eftermiddag och där kommer en bm från mvc vara och en från bvc så kan be dom kolla blodtryck osv.

Ska ikväll till veterinären med mina föräldrars hund och bb Sthlm ligger någon km ifrån så om det fortsätter under dagen får väl mannen släppa av mig där om det behövs. Bor 7 mil från bb så då tar jag det då isf ;)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • gosnosen

hej tjejer! Börjar bli lite stressad över föräldraledigheten. Jag har bf 8 dec. Jag skickade in blanketten om årsarbetstid och inkomst förra veckan. Det blev så sent för det var massa strul med löneenheten. Hur snabbt kommer det in i systemet? Eller kan jag ansöka om föräldraledigheten hos försäkringskassan innan de uppgifterna kommit in? När jag loggar in på mina sidor ser det inte ut som att uppgifterna kommit in än. Hur lång tid kan det ta? Och hur lång tid tar det sen när jag ansöker om fp?
    Många frågor! Hoppas nån av er orkar svara :)

• MissKaos

Jag skar mig närjag rakade mig med sttora. Fick sötta ett plåster.. det gjorde ont och såg säkert kul ut.. lite nervig efter det!

Repan skrev 2013-10-06 22:53:42 följande:
    Jag ligger i badkaret och kör mycket "känna efter om det tog" helt enkelt :P Kan knappt klippa tånaglarna nu, hade gått om jag inte hade foglossning men får ju inte böja knäet så långt utåt så jag får upp foten liksom! :D

Cornelia 084 skrev 2013-10-06 22:15:09 följande:
    Miss Kaos: Jag använder mig av en liten spegel när jag intim-rakar mig :)

Kan vara värt att testa!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Nov13

Såg nu att jag skickat flera gånger. Sorry för det!

Haha ja den är verkligen normalstor! 27g över medel vilket ju är ingenting. Så nära man kan komma nästan. Känns såklart bra att veta, särkilt då bm anser jag gått upp för mycket. Bebisen mår bra, det som räknas! :)

• Otåligast
    gosnosen skrev 2013-10-07 12:13:59 följande:
    hej tjejer! Börjar bli lite stressad över föräldraledigheten. Jag har bf 8 dec. Jag skickade in blanketten om årsarbetstid och inkomst förra veckan. Det blev så sent för det var massa strul med löneenheten. Hur snabbt kommer det in i systemet? Eller kan jag ansöka om föräldraledigheten hos försäkringskassan innan de uppgifterna kommit in? När jag loggar in på mina sidor ser det inte ut som att uppgifterna kommit in än. Hur lång tid kan det ta? Och hur lång tid tar det sen när jag ansöker om fp?
    Många frågor! Hoppas nån av er orkar svara :)

Hej,
    Jag har BF 2 dec och fick ordning på min ansökan idag. I bekräftelsen står det att handläggningstiden är max 30 dagar så det borde vara lugnt för både mig och dig!

Min arbetsgivare lade in allt i systemet i början av september men det dök aldrig upp på "mina sidor". När jag i fredags ringde så tyckte handläggaren att det var konstigt och menade att det måste vara någon bugg i deras system. Kanske är du drabbad av samma sak? Hur som så gick det att bekräfta arbetsgivarens uppgifter "på heder och samvete" över telefon och sedan skulle det ta en natt innan uppgifterna låg på "mina sidor". Jag kollade dock först idag och så var de på plats. Handläggaren  menade att det gick att ansöka även om uppgifterna inte var på plats men jag tyckte inte att det kändes helt tryggt när jag låg på lägsta nivån - helt utan anmäld inkomst ;). Idag var det betydligt roligare (även om man förlorar så galet mycket på att vara hemma med barn...). Mitt tips är därför att du ringer och pratar med dem så går det säkert för dig att anmäla imorgon. Lycka till!
  • Otåligast
    siolina skrev 2013-10-07 10:03:22 följande:
    Vi kommer definitivt ha ett babyskydd som passar vagnen. Att man har det innebär ju inte att babyn måste ligga där i timmar. Men ibland är det praktiskt att slippa väcka babyn om man ska göra något litet ärende etc. Det är ju oftast just vid sådana snabba turer det är skönt att slippa mecka med vagnen. Sedan beror det ju på barnet men det finns tillfällen när det känns vettigare att låta det fortsätta sova i en timme framför att flytta det till liggvagnen och störa sömnen, det finns ju med andra ord många aspekter att ta hänsyn till och så länge barnet är nöjt finns det ju enligt ntf inget som tyder på att barnen får framtida men av att sitta i babyskydd.

Jag menar, det är klart man inte låter babyn sitta så i timmar, men när vi har åkt långfärder i bil, 40-50 mil typ så har vi inte gjort entimmesstopp en gång i halvtimmen direkt.
    Jag kommer också att ha det av samma anledning. Ska man bara iväg snabbt och handla lite mat etc känns det ju smidigt att slippa flytta en kanske sovande pyttebebis från babyskydd till vagn - speciellt mitt i vintern. Efter tips från vänner har jag också köpt en åkpåse till babyskyddet så att det är enkelt att hålla bebisen varm från huset till bilen, knäppa upp i bilen (som ju kommer att vara varm) och sedan samma på parkeringen vid affären innan man är inne i affären. Några långa stunder ska det givetvis aldrig bli men för de korta ärendena borde det ju vara ok och verkar toksmidigt. 
  • Otåligast
    Felinne skrev 2013-10-06 14:05:20 följande:
    Tuttiluttan: Jag är också helt sjukt trött idag. Har hållit igång med att röja och jag antar att det tät lite mer på kroppen nu när jag har några extrakilo att släpa på..

Nu har vi ialla fall inhandlat en vagn. Det blev en begagnad Brio Go. Känns superbra att kunna checka av en sak på listan. Har tänkt se om vi kan hitta ett babyskydd som passar till vagnen också. Verkar smidigt. Vi har funderat lite på bärselar också men efter att ha börjat läsa lite om det känns det plötsligt mycket svårare. Har ni några erfarenheter av bärselar? Märken/Modeller? Bärsjal är säkert också jättebra men inte aktuellt då varken jag eller min man vill ha det.
    Jag gjorde jättemycket research innan jag köpte bärsele. Första beslutet var att vi skulle ha en ergonomisk variant och då är Ergobaby den vanligaste. Efter att ha läst på + provat  den så förstod jag att den inte passade oss optimalt eftersom både jag och min sambo är rätt små och späda. Det blev till sist Pognae som har en vädringslucka och därför inte blir så varm på sommaren/semesterresor + spädbarnsinlägg för den första tiden. Alternativet hade varit Beco - antingen Butterfly 2 eller Gemini (Gemini har fördelen att den går att ha barnet framåtvänd i - något som dock inte rekommenderas av ergonomiska skäl + att det lätt blir för mycket intryck för det lilla livet). Den gick bort främst för att den är vadderad och därmed väldigt varm. Jag köpte på Ebay - jättesmidigt och väldigt billigt :):
     http://www.ebay.com/itm/New-Pognae-Baby-Carrier-ergo-nomics-applied-25Color-/200684753688?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2eb9be5318

Kan också tipsa om "K'tan" som är som en mix av sjal och sele - helt enkelt en färdigknuten sjal i mjukaste trikå. Jag har köpt en sådan också och tycker att den verkar väldigt mysig den absolut första tiden. 
    http://lekmer.se/barn-och-baby/bara-och-sitta/barsjalar/baby-k-tan-b%C3%A4rsjal-bomull-svart
  • siolina
    Otåligast skrev 2013-10-07 13:06:02 följande:
    Jag kommer också att ha det av samma anledning. Ska man bara iväg snabbt och handla lite mat etc känns det ju smidigt att slippa flytta en kanske sovande pyttebebis från babyskydd till vagn - speciellt mitt i vintern. Efter tips från vänner har jag också köpt en åkpåse till babyskyddet så att det är enkelt att hålla bebisen varm från huset till bilen, knäppa upp i bilen (som ju kommer att vara varm) och sedan samma på parkeringen vid affären innan man är inne i affären. Några långa stunder ska det givetvis aldrig bli men för de korta ärendena borde det ju vara ok och verkar toksmidigt. 
    Dessutom finns det egentligen inga belägg för att det skulle vara skadligt att sitta i babyskydd mer än i 30 min åt gången. Det kanske kan bli obekvämt men det brukar ju bebisar kunna tala om för en när något är!
  • MissKaos
    Otåligast skrev 2013-10-07 13:06:02 följande:

Åkpåse hade jag sist. Väldigt bra, ffa mellan huset/bilen etc.
    Har köpt overall denna ggn och NU får jag ju kryp för jag är rädd bebisen ska frysa etc. Så här var det med sonen med. INnan han kom hade jag köpt en tunnare fleeceoverall (som jag anvädne mkt sen i vagnen etc) nu har jag köpt en windstoperfleece och tänkte då att jag kan ta en tjock go filt utanpå. NU börjar jag få krypet att bebisen kommer frysa.
    Gissar att jag kommer "bli tvungen" att köpa en åkpåse med. Skäms
    Otåligast skrev 2013-10-07 13:18:25 följande:
    Jag gjorde jättemycket research innan jag köpte bärsele. Första beslutet var att vi skulle ha en ergonomisk variant och då är Ergobaby den vanligaste. Efter att ha läst på + provat  den så förstod jag att den inte passade oss optimalt eftersom både jag och min sambo är rätt små och späda. Det blev till sist Pognae som har en vädringslucka och därför inte blir så varm på sommaren/semesterresor + spädbarnsinlägg för den första tiden. Alternativet hade varit Beco - antingen Butterfly 2 eller Gemini (Gemini har fördelen att den går att ha barnet framåtvänd i - något som dock inte rekommenderas av ergonomiska skäl + att det lätt blir för mycket intryck för det lilla livet). Den gick bort främst för att den är vadderad och därmed väldigt varm. Jag köpte på Ebay - jättesmidigt och väldigt billigt :):
     www.ebay.com/itm/New-Pognae-Baby-Carrier-ergo...

Kan också tipsa om "K'tan" som är som en mix av sjal och sele - helt enkelt en färdigknuten sjal i mjukaste trikå. Jag har köpt en sådan också och tycker att den verkar väldigt mysig den absolut första tiden. 
    lekmer.se/barn-och-baby/bara-och-sitta/barsja...
    Jag har gått loss på en Beco.. Med spädbarninslägget. Har sjalar sen innan men vart sugen på en sele med. Smidigt om man vill gå lite offroad.. eller i lokaltrafiken. ÅR detbarnvagnar på kommer man ju inte med! Med sjal/sele glider man lätt in..
Svar på tråden December bebis 2013