• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Otåligast
    MissKaos skrev 2013-10-07 13:42:08 följande:

Åkpåse hade jag sist. Väldigt bra, ffa mellan huset/bilen etc.
    Har köpt overall denna ggn och NU får jag ju kryp för jag är rädd bebisen ska frysa etc. Så här var det med sonen med. INnan han kom hade jag köpt en tunnare fleeceoverall (som jag anvädne mkt sen i vagnen etc) nu har jag köpt en windstoperfleece och tänkte då att jag kan ta en tjock go filt utanpå. NU börjar jag få krypet att bebisen kommer frysa.
    Gissar att jag kommer "bli tvungen" att köpa en åkpåse med. Skäms
    Jag har gått loss på en Beco.. Med spädbarninslägget. Har sjalar sen innan men vart sugen på en sele med. Smidigt om man vill gå lite offroad.. eller i lokaltrafiken. ÅR detbarnvagnar på kommer man ju inte med! Med sjal/sele glider man lätt in..
    Haha - ja det här med iinköp tycks ju aldrig ta slut ;). Jag har tänkt som du gjorde med din son att jag kör på tunnare fleeceoverall och så åkpåsar till vagn och babyskydd. Jag köpte en Bugaboovagn och då blev det givetvis Bugaboos nya superpåse med två lager utifall det blir en superkall vinter. Svindyr :(. Fast om bebisen vägrar vagn och jag vill använda bärselen ute så måste jag ju ändå ha en varmare overall också ! Dags att börja titta på det då - vart köpte du din?

Min nya oro är dessutom att jag själv kommer att frysa sönder händerna eftersom jag har problem med det. Så hittade jag Bozz handvärmare/vagnmuff :)! Gäller bara att bestämma om jag behöver en i lammull http://www.jollyroom.se/bozz-handvarmare-lammskinn-langharig.html?ticket=L3N0b3JlXzRfc2VhcmNoL3NlYXJjaC1oaXRzOyM7cHJvZHVjdF9rZXk7MjA1Mjk7Izsj&ttype=click eller om den billigare i fleece räckerhttp://odenplansbarnvagnar.se/product.html/bozz-handtagsmuff-t-barnvagn . Någon som har erfarenhet av dessa?
  • Peak
    Tuttiluttan skrev 2013-09-30 08:46:59 följande:
    Ni som har barn sen innan, hur gjorde ni när de gäller smärtlindring?! Vad finns där och vad är bra & dåligt?!

Om 2h ska jag äntligen få se min lilla tös igen!! <3
    jag sa flera ggr att jag ville ha ryggbedövning! Jag fick duscha, akupunktur och när vi kom in fick jag en spruta med petidin som jag skulle få sova lite på men jag kunde inte sova! När det andra inte hjälpte sa jag att jag ville ha epiduralen men de bara avvaktade - vet inte vad de väntade på för de visste att narkosläkaren hade en planerade op och inte kunde efter en viss tid. Till sist när han kom höll en bm på och kände hur öppen jag var och då var det inga 6-7 cm länge då var det good to go! Så jag fick se narkosen i dörren och så gick han! Gråter

Åh vad arg jag var då!

Tog några tag med lustgasen men sen glömde jag bort den eller om jag tyckte den var obehaglig, minns inte, men tog den inte. Så ja inte mycket till smärtlindring där. Och så väntade 2h och 15 min krystvärkar! Då minns jag att jag tänkte "gör aldrig (!) om det här! och här är man nu igen...visserligen 7,5 år senare...men ändå!

Men efter att ha läst en del om epidural kommer jag inte välja att ta den!
  • Peak
    MissKaos skrev 2013-10-06 19:38:38 följande:
    Man gör väl som man tycker är bra? Men det finns en tidsrek för hur länge dom ska sitta i ett babyskydd under ngn viss ålder. Minns inte siffrorna. Jag tyckrr man ska kolla det först så man inte ångrsr sig eftrr att ha köpt.. tror det var rätt kort tid i början? Nu är ju min stora fyra och mitt minne.. kan ju även ha ändrats.
    MissKaos skrev 2013-10-06 20:21:30 följande:
    Nä skukdbelägga är väl onödigt. fast man ser ju folk som kör sina små så på stan. Eller till affären runt på storhandling in i bilen.. vill man få inte låte bebis sitta så då mkt kanske man vill välja annat safe? Pris etc?
    fast det där tar jag faktiskt med en nypa salt. Jag tycker inte barn alls ser ut att sitta dåligt i babyskyddet och skulle det på något sätt vara livsfarligt för barnet att sitta så mer än tex 20 min skulle man ju inte utforma bilstolar som man gör anser jag.

"Många har hört att det är farligt för barn att vistas längre tid i babyskydd, ibland kan man läsa att barnet inte får utsättas för mer än 20 minuter åt gången. Det finns inget sakligt stöd för denna uppfattning. Statens Väg och Transportforskningsinstitut (VTI) har gått igenom all forskning i området. Barn tål att åka längre sträckor, även som nyfödda."

Vi hade så man kunde klicka i babyskyddet på chassit och kommer ha det denna gången också. Men så länge sonen satt/sov nöjd i babyskyddet såg jag ingen anledning till att ta upp honom när han sov var 20:e minut! Men det är ju jag....

• Förstaförsökaren26

Då har jag en liten fråga. Pratade med FK å allt de ska ha in var inkomstuppgifter å årsarbtid. Då jag ansökt från nästa vecka så ska min chef ringa imorgon å intyga så ska de sedan besluta - men till mitt prb, dum som jag är så skrev jag 365 dagar på årsarbtid, tänkte inte längre än vad näsan är. Det är de enda som skiljer mina uppg från min chef. Årsinkomst å anställning stämmer. Kan detta hindra mig från att få ersättning??

• MissKaos

Alla gör som dom tycker är bra!

Det viktiga är att man får ta informerade beslut. Därav inlägget från start! Surt att köos prylar och sen ångra sig detvär mkt pengar.. hade inte haft nytta av klick i grejen sist. Däremot av basen i bilen.

Peak skrev 2013-10-07 17:41:45 följande:
    fast det där tar jag faktiskt med en nypa salt. Jag tycker inte barn alls ser ut att sitta dåligt i babyskyddet och skulle det på något sätt vara livsfarligt för barnet att sitta så mer än tex 20 min skulle man ju inte utforma bilstolar som man gör anser jag.

"Många har hört att det är farligt för barn att vistas längre tid i babyskydd, ibland kan man läsa att barnet inte får utsättas för mer än 20 minuter åt gången. Det finns inget sakligt stöd för denna uppfattning. Statens Väg och Transportforskningsinstitut (VTI) har gått igenom all forskning i området. Barn tål att åka längre sträckor, även som nyfödda."

Vi hade så man kunde klicka i babyskyddet på chassit och kommer ha det denna gången också. Men så länge sonen satt/sov nöjd i babyskyddet såg jag ingen anledning till att ta upp honom när han sov var 20:e minut! Men det är ju jag....

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Nästäppan börjar bli löjlig! Får ta nässpray för att inte få panik... blivit tvungen gå upp och ta mer spray på natten. Gräsligt...

Ngn mer?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Felinne
    Otåligast skrev 2013-10-07 13:18:25 följande:
    Jag gjorde jättemycket research innan jag köpte bärsele. Första beslutet var att vi skulle ha en ergonomisk variant och då är Ergobaby den vanligaste. Efter att ha läst på + provat  den så förstod jag att den inte passade oss optimalt eftersom både jag och min sambo är rätt små och späda. Det blev till sist Pognae som har en vädringslucka och därför inte blir så varm på sommaren/semesterresor + spädbarnsinlägg för den första tiden. Alternativet hade varit Beco - antingen Butterfly 2 eller Gemini (Gemini har fördelen att den går att ha barnet framåtvänd i - något som dock inte rekommenderas av ergonomiska skäl + att det lätt blir för mycket intryck för det lilla livet). Den gick bort främst för att den är vadderad och därmed väldigt varm. Jag köpte på Ebay - jättesmidigt och väldigt billigt :):
     www.ebay.com/itm/New-Pognae-Baby-Carrier-ergo...

Kan också tipsa om "K'tan" som är som en mix av sjal och sele - helt enkelt en färdigknuten sjal i mjukaste trikå. Jag har köpt en sådan också och tycker att den verkar väldigt mysig den absolut första tiden. 
    lekmer.se/barn-och-baby/bara-och-sitta/barsja...
    Oj, nu blev det nästan ännu svårare. Jag och min man skiljer oss nämligen ganska mycket i längd så det kanske blir klurigt att köpa något som passar oss båda. Samtidigt tycker jag att det känns lite konstigt om vi behöver köpa olika bärverktyg. Tror att vi helt enkelt får besöka lite butiker och prova oss fram. Sedan kan vi förhoppningsvis köpa modellen vi vill ha begagnat. Tack för tipsen!
  • Mirella85

Dom registrera oftast direkt när dom får papperna så kolla nästa vecka så har dom nog tagit ett beslut om där inte är några frågor angående lönen. Då dom ringer eller skickar ut ännu mer papper för dig att fylla i. sen att söka tar ingen tid alls. utan den dagen du söker så får du sen betalt den 25 -27 beroende på vilken årstid du själv fyller år.

Det är bara graviditet penning som dom måste ta ett beslut om du har rätt till det men föräldrar ledigt har alla rätt till 60 innan bf så det är bara ansöka. inget beslut dom behöver ta.

gosnosen skrev 2013-10-07 12:13:59 följande:
    hej tjejer! Börjar bli lite stressad över föräldraledigheten. Jag har bf 8 dec. Jag skickade in blanketten om årsarbetstid och inkomst förra veckan. Det blev så sent för det var massa strul med löneenheten. Hur snabbt kommer det in i systemet? Eller kan jag ansöka om föräldraledigheten hos försäkringskassan innan de uppgifterna kommit in? När jag loggar in på mina sidor ser det inte ut som att uppgifterna kommit in än. Hur lång tid kan det ta? Och hur lång tid tar det sen när jag ansöker om fp?

Många frågor! Hoppas nån av er orkar svara :)

Har värdenst underbaraste son
  • linasägerhej

Hallå alla! Jag har följt den här tråden lite i bakgrunden men inte skrivit själv.. Ska lite snabbt presentera mig tänkte jag. Jag väntar nr. 3. En extremt efterlängtad sladdas. Stora barnens har hunnit bli små tonåringar nu. Går in i V. 31 idag och det börjar ju verkligen närma sig :))) är TOKLADDAD på att föda barn!! Hahaha :)) Däremot har själva boandet inte riktigt kommit igång. Förra veckan fick jag panik och började hysteriskt beställa grejer på nätet. Läste alldeles nyss här i tråden om bärselen och beställde hem en direkt! :) Nästa vecka får bli inköpsveckan för de större prylarna. Tänker på vagn, säng å grejer... Annars mår jag toppen! Har gått upp hysteriskt mycket i vikt, men bäbis mår bra och mina värden är helt perfekta, så det bjuder jag på! Sista veckan har jag däremot fått "mens-mage".. Ni vet, det bubblar och sliter precis som innan mens. Och huvudvärk. Inte nu jättemycket, men lagomt lite konstant irriterande.... Har bf i mitten av december men tänker klämma ut den i början. Kommer nog gå alldeles utmärkt! Ettan kom ju tre veckor sent och tvåan två ;))

• linasägerhej

Och det där med försäkringskassan... Har jag helt missat! Måste ga tag i idag. Eller imorgon. Eller så överlåter jag det på mannen :)

Svar på tråden December bebis 2013