• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Em me

Oj, tack för alla fina kommentarer om namnet Julian:D vad glad jag blir! verkar inte heller vara så ovanligt som jag trodde helt plötsligt, vi kollade upp namnet lite och tyckte inte det var så många i Sverige som har det, men tycks ha kollat fel;) Nu är det ju inte grejen att vi valt det för ovanlighetens skull, vi har båda bara fallit för det, plus att vi inte känner någon som heter så som vi lyckades med alla andra namnförslag som var uppe på kartan tidigare. Jag utbildar  mig dessutom till förskollärare och vikarierar runt en del och träffar på många namn. Tror det är one Three hill som gjort så vi fått upp ögonen för namnet:D

Men återigen, jätte kul att ni gillar namnet så! hoppas de går lika bra hem här hemma med, och om inte är de ju inget jag ska bry mig om, de viktiga är att jag och sambon är överens, vi har kallat honom för det ända sedan då vi fick veta att det var en pojk så det känns bra med.    

ni har alla väldigt fina namnförslag tycker jag! jag vet ibland när man stöter på ett ovanligare namn i förskolorna och man i början kanske tycker det är lite konstigt, men det är oftast de namnen som växer och man snarare tycker blir jätte fina sedan!   

• siolina

Namn behöver inte vara så himla fina heller. Alltså jag menar, det finns ju andra kvaliteter man kan fokusera på.
    T ex vill vi att det ska funka på de olika språk som finns inom familjen plus att vi har tagit namn från folk som betyder något speciellt, främst släktingar. Skulle inte säga att vår dotter har världens vackraste namn, men hon har ändå helt perfekta namn. Inte för att jag skulle vilja döpa mina barn till Urkela men, det finns ju fler saker att ta hänsyn till än att det är så vackert som möjligt. Det är ju ändå något man blir blind för med tiden. Att det ska vara lätt att uttala och stava har varit en viktig aspekt för oss, tycker det är jobbigt med namn man måste specificera, till och med ett så pass vanligt namn som Helene/Helen/Helén/Helène kan bli helt hopplöst ur den vinkeln, tycker jag.

• Mirella85

Är det olika kön eller samma?? Sägs att pojkmage är mer uppåt så tänkte om detta stämmer på dig? Nyfiken..

FiaFunderar skrev 2013-10-09 11:57:52 följande:
    Väääligt olika magar tycker jag :)

Idag ska jag till BM igen och kolla läget med lillfisen   BM-besök var tredje-varannan vecka nu fram rill BF. Kul!! 

Har värdenst underbaraste son
  • Em me
    siolina skrev 2013-10-09 12:57:59 följande:
    Namn behöver inte vara så himla fina heller. Alltså jag menar, det finns ju andra kvaliteter man kan fokusera på.
    T ex vill vi att det ska funka på de olika språk som finns inom familjen plus att vi har tagit namn från folk som betyder något speciellt, främst släktingar. Skulle inte säga att vår dotter har världens vackraste namn, men hon har ändå helt perfekta namn. Inte för att jag skulle vilja döpa mina barn till Urkela men, det finns ju fler saker att ta hänsyn till än att det är så vackert som möjligt. Det är ju ändå något man blir blind för med tiden. Att det ska vara lätt att uttala och stava har varit en viktig aspekt för oss, tycker det är jobbigt med namn man måste specificera, till och med ett så pass vanligt namn som Helene/Helen/Helén/Helène kan bli helt hopplöst ur den vinkeln, tycker jag.

Du har så rätt. När vi valde Julian tyckte vi ändå de va kul att komma på ett namn som ingen av hos har i kretsen, vet inte riktigt varför men kanske för att vi inte ville han skulle vara döpt efter någon utan han skulle vara, som i detta fall just Julian. själv har vi båda mycket vanliga namn och jag har alltid fått ta till mitt efternamn eller massa smeknamn då jag aldrig får vara själv med namnet, inte ens i familjen då min pappas fru har en dotter med samma namn som mig.. Jag vill att han ska få vara sin egen på något vis;) och vet som sagt ingen alls som heter det, samt att jag bor i en liten kommun.. Kanske inte livs viktigt, men ändå något:D
  • MissKaos
    siolina skrev 2013-10-09 12:57:59 följande:

Det där är viktiga aspekter.
    Vi vill ha ett namn som vi "gillar" spontant. Dvs inte ger oss några konstiga associationer till någon man har känt och inte fungerat med etc (jag har svårt att förstå familjen som döpte sonen till Hitler. Det ger mig tyvärr väldigt neg associationer) . Och sen vill vi att det ska fungera internationellt, iaf på de vanligaste språken. Det är ju vanligt att jobba med fplk från andra länder/kultuer och själv resa etc etc. Bra om det då går uttala förståligt tänker vi. Sen vill vi att det ska vara ganska lätt att skriva. Och helst ska inte närmsta familjen ha samma tilltalsnamn!
    Mycket man vill..

Just nu känns David bra! Vad får ni för associationer av det namnet?

Jag har nu gjort 24 tradera auktioner. HERRE vad saker! En gång hände ngt med prolistern när jag stängde av datorn och allt *poff* det är numera skräcken. På söndag ska jag ladda upp, sen kommer jag nog be er om åsikter om det ser ok ut!!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Nillis13

MK: David är fint! Inga konstiga associationer alls :) Vad heter storebror?

Nån mer som har konstigt humör nu för tiden? Jag är glad och energisk ena dagen och nästan deprimerad den andra. Så jobbigt med dessa upp/nedgångar. Hormoner?

• gosnosen
    Nillis13 skrev 2013-10-09 16:05:07 följande:

Nån mer som har konstigt humör nu för tiden? Jag är glad och energisk ena dagen och nästan deprimerad den andra. Så jobbigt med dessa upp/nedgångar. Hormoner?
    Här är en till som åker berg-och-dalbana i både humör och ork! Ena dagen glad och energisk, andra dagen trött och deppig. Det är lite jobbigt! 

Men det jobbigaste är att jag helt tappat lust till att jobba. Och jag som har så mycket att få färdigt innan bebis kommer...huu  Rynkar på näsan
  • Nillis13

Gosnosen: precis samma här! massor att göra men totalt orkeslös :( visserligen är jag hemma och sjukskriven, men får inte göra så mkt eftersom jag har kraftiga sammandragningar. Frustrerande!

Hur länge till ska du jobba?

• MissKaos

Isak! Känns som om det funkar ihop!

Humör. Hrm ja? Mycket av det..

Hysteridka grejer här. Bröddeg på jäsning. .

Nillis13 skrev 2013-10-09 16:05:07 följande:

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Nillis13

Isak och David var ju kanonfint ihop!

Bröddeg? Jisses, var får du orken ifrån?? Ööönskar innerligt att jag hade lite av din energi!

När min ork väl infinner sig så sätter kroppen genast stopp m sdgr och foglossning! Blir inte mkt gjort här alls :-/

Svar på tråden December bebis 2013