• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Ja.skit det ja. Mer fk *dör lite*

Förstaförsökaren26 skrev 2013-10-14 19:04:41 följande:
    Misskaos - tack :) skulle ha jobbat sista dagen imorgon, men försöker köra på till fredag sen går jag :) är det bara att gå in via datorn sen å fylla i dagarna för FP så den flyter på smidigt sen??

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Tack! Känns bättre när det inte bara är jag som är fånig... Han får gärna hs bara "pojkiga" kläder lekar men då ska det vara för att han gillar det mest. Inte för andra säger det. Drt här andra barnet har bara murriga kläder svart mörkt grönt gråmelerat. Deppigt ser det ut! Tydligen hade han sagt ngt om min sons oranga byxor. Han valde ett tradera pkt med gröna gula blå röda och svarta mjukisar. Tröjor till i samma färger med troll som pussas, stjärnor, grävmaskiner, en med påsydd sametsslips och en med barn som rider på olika djur. Jättefint. Vill inte han ska bli retad eller känna att dessa kläder är fel som han har valt. Det är nog en blandning från flick/pojk avd och passar bra till ett barn.. respektlöst att kommentera. Återkommer det får jag ta upp det med fsk. Förra terminen gick en kille frekvent i lila klänning. Ingen sa ett ord om det.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Felinne
    Tuttiluttan skrev 2013-10-14 20:08:54 följande:

Felinne: Tack själv för fint brev! Blev jätteglad, hade jag inte förväntat mig smile1.gif

Kul att du blev glad :)
  • sarak

Tiden springer iväg! Bara 50 dagar kvar! 32+5 idag. Går snart in i vecka 34! 

Jag har maaaassor kvar att göra innan bebis kommer. Det mesta är köpt men ligger undangömt i förrådet, vårt sovrum är långt i från klart så jag har ingenstans att packa upp det. Badrumsrenoveringen pågår fortfarande, så kan inte montera dit skötbord... Vill tvätta bebiskläder och stryka och lägga i lådor! Inte spackla och slipa golv

Bjuder på 2 bilder. Ingen bra kvalitet, men på den framifrån tror jag ni kan se lite hur snett min navel sitter. Ser sjukt kul ut i verkligheten.

• siolina
    MissKaos skrev 2013-10-14 17:36:47 följande:

VArför kan inte barn bara få vara BARN?

Min unge vet mkt väl skillnaden på pojkar och flickor. Pojkar har snopp. Flickor snipa. Flickor kan ha bebisar i magen och det kan inte pojkar. Räcker inte det? Än så länge. Vi svarar ju om han frågar om saker men försöker att kostatera att "såhär är det"  snarare än värdera

Jag håller med! Varför är det så viktigt att fokusera på barns kön? Det är grabbar hit, det är tjejer dit. Varför är det så viktigt? Varför räcker det inte att de är barn? Och varför skulle man vilja lära sitt barn att vissa egenskaper är olämpliga för att det har det ena eller andra könet? Så fruktansvärt obegripligt att inte alla bara vill ge sina barn så bred horisont de bara kan.

• gosnosen

Miss Kaos: Himla tråkigt att uppleva att ens barn får "konstiga" influenser från annat håll. Man känner ju spontant att man inte vill att han ska umgås med den pojken, dumt, jag vet, men jag hade nog känt så! Sen kan man ju naturligtvis inte förbjuda de att leka, det är ju så det är. Är de bra kompisar så visst ska de leka! Men jag hade nog känt att det blev jobbigt... Så det enda man kan göra är väl precis som andra har föreslagit och som du själv säger, att man pratar med sitt barn om det och verkligen betonar och förespråkar att han ska välja själv och att gå på sin egen känsla. Men usch det är svårt i den åldern när kompisarna blir viktigare och viktigare...

• siolina
    Lina1990 skrev 2013-10-14 17:47:56 följande:
    Siolina: tycker med att det är svårt men har en app där det står. Sök på gravid så är den lila med en gravidmage och står graviditetskalender. Jag är nu i kalendermånad sju men graviditetsmånad åtta, har bf 22/12.
    Ja, vad är skillnaden mellan kalendermånad och graviditetsmånad, frågar man sig då, och vilket menar folk i allmänhet när de frågar? Det är kanske helt enkelt ingen exakt vetenskap.
    Men jag tror jag kör på som jag har gjort. bf= 9 fullgångna, en månad innan och framåt=i nionde månaden, 2-1 månad innan= i 8:e månaden.

• siolina

Har varit hos bm. Magen har växt lite lite i förhållande till sin kurva, men järnvärdet var bra (125) och sockervärdet också (5). Kan vara så att huvudet ligger långt ned och att det är det som gör att kurvan ser ut som den gör, trodde bm och magen ser ut att ha sjunkit också säger sambon. Den gör ju det vid något tillfälle, märker man det alltid själv, alltså är det alltid glasklart om magen har sjunkit eller inte?
    Har känt att det är ett bökande i underlivsområdet och tänkt att det kanske är huvudet som är på väg ned. Barnmorskan sa att det var svårt att känna, men att det nog berodde på att huvudet var så pass nedsjunket. Betyder det att bebisen är ruckbar/fixerad nu? Kunde ju ha frågat barnmorskan men jag tänkte inte på saken då. Men det vore ju skönt att veta att hen ligger som hen ska liksom. Fast lite tråkigt för bebisen tänker jag att ligga så där med huvudet fast i åtta veckor till.

• MissKaos

Det har jag med tänkt.. vad jobbigt att liggga så.. omöjligt att säga om den är ruckbar fixerad ellet bara har vänt sig. Bm måste känns det med händerna. Sålönge huvudrt är neråt går det bra att föda! Vissa fixerar sig först under fl. Går vattnet och barnet inte har satt fast sig ska man inte gå omkring fonns få en liten risk att navelsträngen fastnar runt halsen

siolina skrev 2013-10-15 11:02:19 följande:
    Har varit hos bm. Magen har växt lite lite i förhållande till sin kurva, men järnvärdet var bra (125) och sockervärdet också (5). Kan vara så att huvudet ligger långt ned och att det är det som gör att kurvan ser ut som den gör, trodde bm och magen ser ut att ha sjunkit också säger sambon. Den gör ju det vid något tillfälle, märker man det alltid själv, alltså är det alltid glasklart om magen har sjunkit eller inte?

Har känt att det är ett bökande i underlivsområdet och tänkt att det kanske är huvudet som är på väg ned. Barnmorskan sa att det var svårt att känna, men att det nog berodde på att huvudet var så pass nedsjunket. Betyder det att bebisen är ruckbar/fixerad nu? Kunde ju ha frågat barnmorskan men jag tänkte inte på saken då. Men det vore ju skönt att veta att hen ligger som hen ska liksom. Fast lite tråkigt för bebisen tänker jag att ligga så där med huvudet fast i åtta veckor till.

Svar på tråden December bebis 2013