• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Tänk på att du ska föda amma etc och orka! Vad är viktigt för dig? Vilka konsekvenser får det att vara/inte vara sjukskriven?

Repan skrev 2013-10-16 12:44:00 följande:
    Varit hos BM också, ligger på den gröna kurvan i SF-mått och normala hjärtslag. Diskuterade möjlig sjukskrivning i början av december pga att jag borde vila inför förlossningen och inte kämpa ihjäl mig fram till BF med foglossningen. Vi får se, jag vet att de vill mig väl och att det är smart men.. ja jag vet inte. Det skulle vara från 6e december alltså, och BF är ju 20e så det är ju inga enorma mängder tid det handlar om.

Måste höra av mig till sjukgymnast och få kryckor, det börjar bli riktigt jobbigt nu.

Min BM drar ner på våra besök, nästa om tre veckor, inte två. Pga bebis är så normal och mår så bra och så. Hon känner aldrig hur den ligger (när började era med det? Vi är i v. 31 nu) och pratar om förlossningen som om den är om tre år när den för mig känns som att den är nästa vecka ungefär. 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak
    Repan skrev 2013-10-16 12:44:00 följande:
    Varit hos BM också, ligger på den gröna kurvan i SF-mått och normala hjärtslag. Diskuterade möjlig sjukskrivning i början av december pga att jag borde vila inför förlossningen och inte kämpa ihjäl mig fram till BF med foglossningen. Vi får se, jag vet att de vill mig väl och att det är smart men.. ja jag vet inte. Det skulle vara från 6e december alltså, och BF är ju 20e så det är ju inga enorma mängder tid det handlar om.

Måste höra av mig till sjukgymnast och få kryckor, det börjar bli riktigt jobbigt nu.

Min BM drar ner på våra besök, nästa om tre veckor, inte två. Pga bebis är så normal och mår så bra och så. Hon känner aldrig hur den ligger (när började era med det? Vi är i v. 31 nu) och pratar om förlossningen som om den är om tre år när den för mig känns som att den är nästa vecka ungefär. 

Stackare, låter verkligen inget kul med den foglossningen! Tycker gott du kan vara ledig lite innan BF. Jag ska gå hem 2 veckor innan, men chansen/risken är ju ganska stor att man inte ens hinner vara hemma 2 veckor.

Känner samma vad gäller BM besöken. Var där i början av vecka 32, har nästa besök om en vecka, är då i vecka 35!! Känns som om det kan hända mycket nu på 3 veckor på slutet. Tänker inte acceptera 3 veckor sedan igen. Förlossning har hon inte ens nämnt något om. Okej om jag var rutinerad flerbarnsmamma, men detta är ju mitt första. Börjar bli nervös och lite stressad. Inte långt kvar....  
  • sarak
    Peak skrev 2013-10-16 14:43:56 följande:

Vi har 4 gånger i föräldragruppen, vill minnas att vi hade fler träffar när jag väntade sonen för 8 år sedan!? Då turades vi föräldrar om att baka men inte betalade vi för kaffe! (jagdricker inte heller kaffe). Sen skulle det vara träffar efter barnet är fött, på BVC det hade vi inte förra gången!

Vi har också 4 gånger. Har haft en gång hittills. Kollade på en film om förlossning. Gav inte mycket. Tyckte inte om barnmorskan som höll i det. Fick betala 5 kr för kaffe, inget till. Nästa gång är i morgon, kanske ska köpa med en vetelängd. Vet inte om jag kommer gå alla gånger. Dom har lagt det 13.30-15.30, jag måste ta ut semester dom dagarna och har jag semester vill jag passa på att njuta. Ska gå på andra gången i morgon i varje fall, hoppas få ordentlig information om förlossningen. Har inte fått någon info alls än av min barnmorska och känner inte riktigt för att sitta och plugga in allt på egen hand....
  • sarak
    moruri skrev 2013-10-16 12:41:04 följande:
    Em me: gjorde väldigt mycket knipövningar innan Ferdinand och jag tror verkligen det hjälpte jätte mycket i utdrivningsskedet. Jag hade väldigt bra kontroll över muskulaturen. Nu sista tiden har jag dock varit väldigt dålig på att göra dom. Och det märks tydligt då det är svårt att hålla tätt när jag nyser eller hostar. Riktigt jobbigt :( så har försökt börja flitigt med de igen.

Bara du hajar vilka muskler du ska använda så är nog bara att tuta och köra. De musklerna du kniper med när du är kissnödig...

Här är en till som har lite svårt att hålla tätt. Försöker komma ihåg att göra knipövningar, men det verkar hjälpa föga nu. Kommer inga mängder så funkar bra med bara trosskydd. Så ofta som jag springer på toa och kissar hinner det aldrig samlas några mängder, haha...
  • sarak
    Prins Williams Mamma skrev 2013-10-16 12:40:27 följande:
    Vad gör ni åt era sömnproblem? Jag har börjat dricka thé för att kunna slappna av och somna bättre.

Jag har accepterat att det inte går att sova riktigt gott. Bebis är helvild på nätterna och väcker mig hela tiden. I natt hade jag jordens värk i ländryggen och sammandragningar. Jag kissar minst 4 gånger per natt. Jag äter minst 2 gånger per natt. Summan är väldigt få timmars sömn varje dygn och när jag väl sover är det oroligt med mycket drömmar. Konstigt nog verkar jag fungera hyfsat bra ändå. Skulle aldrig klara denna sömnbrist innan jag blev gravid. Nu kan jag vara lite virrig och borta i huvudet, men känner mig ändå inte så trött. Brukar dock försöka vila lite mer på helgen även om jag inte kan sova. Mot slutet av arbetsveckan brukar jag bryta ihop för minsta småsak, vilket jag förmodar bottnar i en väldig trötthet.

Vad är det för te du dricker? Jag brukade dricka mycket te på kvällen förut. Nu försöker jag att dricka så lite som möjligt på kvällen för att minimera toabesöken....  
  • moruri

Gick aldrig på någon föräldrautbildning sist. Bytte mvc så blev inte av. Kan inte påstå att jag saknade det heller. Men sedan slukade jag allt läsbart jag kunde komma över angående förlossningen amning osv. Jag tycker ofta mvc Bvc osv alltid lägger in så himla mycket personliga åsikter och faktiskt inte så mycket fakta så därför kändes det heller inte så viktigt med föräldrautbildningen för mig.

Själv tycker jag har ovanligt många Bm besök. Va där idag och ska dit redan den 22a igen. Och då är min graviditet helt normal också. Sedan har jag inte mer än 14 dagar i mellan fram till bf. Men jag klagar inte, tycker det är så mysigt att få lyssna på hjärtljuden ð???

• Em me

Jag tycker bara det är konstigt att vi betalar 15:- för kaffet pp då vi själva står för fikat.. Fattar ju att kaffe inte kostar 210 kr för 4ggr som de blir på 7 par, undrar vart överskottet går lixom? Till personalens fika kassa eller? Sen är det ju dessutom vanligt att gravida inte dricker kaffe, men det var ingen som fråga, alla bara skulle betala? Haha, 15 kr är inte mycket så inget att gnälla för kanske;) men många bäckar små för dem...

• Lina1990

Vi skall till Ullared på fredag misskaos så du får säga till om du hittar nått riktigt fynd man inte får missa :) idag hämta vi vagnen och babyskyddet, trodde allt skulle kännas lite verkligare när man hade vagnen men nä jag kan fortfarande inte förstå att snart kommer vårt barn ligga där :p

• MissKaos

Ja imorgon smäller drt

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • siolina

I morse vid sextiden vaknade jag och tänkte att jag inte hade känt bebisen på hela natten (vaknar ju till från och till under nätterna) och knuffade lite på den. Då vaknade den till och buffade runt lite. Sedan tänkte jag att den faktiskt brukar vara rätt lugn på nätterna. Tänk om man skulle ha sådan tur att det är en bebis som är lugn om nätterna från start, dom finns ju faktiskt! (Vår dotter var inte en av dem.)

Svar på tråden December bebis 2013