• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Prins Williams Mamma

Vad gör ni åt era sömnproblem? Jag har börjat dricka thé för att kunna slappna av och somna bättre.

William 110428 Jasmine bf 131130
  • moruri

Em me: gjorde väldigt mycket knipövningar innan Ferdinand och jag tror verkligen det hjälpte jätte mycket i utdrivningsskedet. Jag hade väldigt bra kontroll över muskulaturen. Nu sista tiden har jag dock varit väldigt dålig på att göra dom. Och det märks tydligt då det är svårt att hålla tätt när jag nyser eller hostar. Riktigt jobbigt :( så har försökt börja flitigt med de igen.

Bara du hajar vilka muskler du ska använda så är nog bara att tuta och köra. De musklerna du kniper med när du är kissnödig...

• Repan

Varit hos BM också, ligger på den gröna kurvan i SF-mått och normala hjärtslag. Diskuterade möjlig sjukskrivning i början av december pga att jag borde vila inför förlossningen och inte kämpa ihjäl mig fram till BF med foglossningen. Vi får se, jag vet att de vill mig väl och att det är smart men.. ja jag vet inte. Det skulle vara från 6e december alltså, och BF är ju 20e så det är ju inga enorma mängder tid det handlar om.

Måste höra av mig till sjukgymnast och få kryckor, det börjar bli riktigt jobbigt nu.

Min BM drar ner på våra besök, nästa om tre veckor, inte två. Pga bebis är så normal och mår så bra och så. Hon känner aldrig hur den ligger (när började era med det? Vi är i v. 31 nu) och pratar om förlossningen som om den är om tre år när den för mig känns som att den är nästa vecka ungefär. 

Bebis BF 20 december 2013
  • Em me
    moruri skrev 2013-10-16 12:41:04 följande:
    Em me: gjorde väldigt mycket knipövningar innan Ferdinand och jag tror verkligen det hjälpte jätte mycket i utdrivningsskedet. Jag hade väldigt bra kontroll över muskulaturen. Nu sista tiden har jag dock varit väldigt dålig på att göra dom. Och det märks tydligt då det är svårt att hålla tätt när jag nyser eller hostar. Riktigt jobbigt :( så har försökt börja flitigt med de igen.

Bara du hajar vilka muskler du ska använda så är nog bara att tuta och köra. De musklerna du kniper med när du är kissnödig...

antar att jag får ta tag i det.. dock har de gått bra att hosta och nysa hittills;) men tänker ju inte på det...
  • gosnosen
    Repan skrev 2013-10-16 12:44:00 följande:
    Varit hos BM också, ligger på den gröna kurvan i SF-mått och normala hjärtslag. Diskuterade möjlig sjukskrivning i början av december pga att jag borde vila inför förlossningen och inte kämpa ihjäl mig fram till BF med foglossningen. Vi får se, jag vet att de vill mig väl och att det är smart men.. ja jag vet inte. Det skulle vara från 6e december alltså, och BF är ju 20e så det är ju inga enorma mängder tid det handlar om.

Måste höra av mig till sjukgymnast och få kryckor, det börjar bli riktigt jobbigt nu.

Min BM drar ner på våra besök, nästa om tre veckor, inte två. Pga bebis är så normal och mår så bra och så. Hon känner aldrig hur den ligger (när började era med det? Vi är i v. 31 nu) och pratar om förlossningen som om den är om tre år när den för mig känns som att den är nästa vecka ungefär. 
    Min BM har inte börjat känna hur bebisen ligger än för hon säger att fram till vecka 35 får den röra sig fritt, men efter det vill de att den har vänt sig så därför börjar hon känna först då. Har också tid var tredje vecka typ.

Tycker det låter som en bra idé med sjukskrivning för dig! Tänk vad skönt att vara lite mer utvilad inför förlossningen, det kanske du behöver. Men upp till dig så klart :) 
  • Irlais

Låter vettigt med sjukskrivning om du har såna besvär att du måste ta dig runt på kryckor... och två veckor (minst) är ju normalt att ta ledigt innan BF!

Konstigt att dra ner på besöken, de är väl planerade efter en normal graviditet och finns där för ett syfte? Jag skulle inte gilla det i alla fall, tycker det är besök sällan nog! Nu börjar jag träffa BM med två veckors mellanrum och det känns ändå som en evighet emellan besöken :)

Angående hur bebisen ligger, min BM sa att dom inte bryr sig förrän vecka 36 (antar hon menar 36+0 då) men jag bad henne känna efter förra gången i v 32 (31+nåt) och det var inga problem. Sambon var helt chockad för BM klämde och tryckte rejält på magen för att känna skillnad mellan rumpa och huvud :) 
  • Peak
    Em me skrev 2013-10-16 12:00:48 följande:
    Så var det vecka 34! tänk vad det börjar närma sig!! börjar kännas lite tungt så tack och lov för fogbältet, sen jag testade det vill jag inte vara utan!! var på föräldra gruppsmöte i måndags med, vet inte vad jag ska säga om det, känns som om vår kommun drar in på allt...    ingen andningskurs, ingen gravid yoga, ingen gravidvattengympa.. finns ingenting!! alla ska ta med fika en gång var och sen ska man ändå betala 15 kr var för kaffe? jag dricker inte ens kaffe och 15 kr per person, då undrar man ju vad överskottet går till? jaja, 30 kr är väll inte så mycket, men då kunde lika gärna barnmorskan stått för fikat med... jag kanske är bitter, men hur har ni det? sen undrar jag hur många som sysslar med dessa knipövningar? inget jag tänker på, men antar att jag borde! men jag är inte säker på att jag fattar?      

Vi har 4 gånger i föräldragruppen, vill minnas att vi hade fler träffar när jag väntade sonen för 8 år sedan!? Då turades vi föräldrar om att baka men inte betalade vi för kaffe! (jagdricker inte heller kaffe). Sen skulle det vara träffar efter barnet är fött, på BVC det hade vi inte förra gången!
  • MissKaos

Bm idag! Med mor och son sf mått mitt på linjen 31,5. Och bgluc 4.6. Bltr 110/60. Bad henne känna hur bebis ligger. Rättså fixerad! Redan! Trodde nöstan det då fogsrna är bättre.. vi firade med lite shopping. En bok om kroppen till sonen -bokrea på åhlens och han gillar böcker- sant en badanka. Min morsa fich örhängeploppar. Sen fick hon köpt en sparkdress till bebisen på lindex. Helt bedårande. Turkos body svart/vit sparkdräkt och matchande sockar. Bra att få vara med och välja! Olika falla ödets lotter. Jag fick ny nässpray

Avslutade det hela med super rullband och mat! Sonen fullständigt hävde sig sushi. Lyx dag. Imorgon ullared...

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Knipövningar.. alternativ: orgasm. Japp sex funkar bra som Knipövningar! Sen borde jag med knipa. Yogat mkt förut då får man det ju på köpet.

Har inte ngn föräldragrp. Hoppas några göteborgare vill ses sen.

Em me skrev 2013-10-16 12:00:48 följande:
    Så var det vecka 34! tänk vad det börjar närma sig!! börjar kännas lite tungt så tack och lov för fogbältet, sen jag testade det vill jag inte vara utan!!

var på föräldra gruppsmöte i måndags med, vet inte vad jag ska säga om det, känns som om vår kommun drar in på allt...    ingen andningskurs, ingen gravid yoga, ingen gravidvattengympa.. finns ingenting!! alla ska ta med fika en gång var och sen ska man ändå betala 15 kr var för kaffe? jag dricker inte ens kaffe och 15 kr per person, då undrar man ju vad överskottet går till? jaja, 30 kr är väll inte så mycket, men då kunde lika gärna barnmorskan stått för fikat med... jag kanske är bitter, men hur har ni det?

sen undrar jag hur många som sysslar med dessa knipövningar? inget jag tänker på, men antar att jag borde! men jag är inte säker på att jag fattar?      

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak

Svar på tråden December bebis 2013