• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Oj! Snigel i trosorna? Jag har inte sett mer av min propp.

Nov13 skrev 2013-10-29 12:50:26 följande:
    Ganska säker på att en del av slemproppen släppte imorse. Fick även för en stund sen jordens mensvärk och en del sammandragningar. Kan ju hoppas att det är ett tecken på att det inte är alltför lång tid kvar, även om jag vet att den kan släppa långt innan så kan man ju iaf hoppas :)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Sett Turbo med sonen. Hsn tyckte den var skitläskig och satt i mitt knä.. sötis.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Irlais
    Nov13 skrev 2013-10-29 13:39:04 följande:
    Man ser ryggrad och revben bra. Men man får ingen bra helheltsbild. Tycker jag iaf efter två tul. Mannen var med ena gången. Fick verkligen ingen bra vinkel för bild heller. Den är ju så stor nu. Dock såg jag näsan och ögonen ganska tydligt andra gången. Man såg liksom hela ansiktet snabbt. Det önskar jag vi fått på bild.

Könet syntes väldigt väl. Vi vart tillsagda att titta bort när hon mätte lårbenet för att vi inte vill veta vad det är.

Rul var roligare än tul enligt mig!
    Ok, då skippar sambon det. Lite tråkigt men svårt med tiderna helt enkelt och som han sa, han får ju se bebisen om en månad ungefär :) brukar man alltid göra ett uppföljande TUL om den avviker uppåt/neråt?
    Ska bli spännande hur som helst, har varit väldigt nyfiken på hur stor bebisen är. Känner mig inte så orolig att något ska vara fel, eller är det så så får jag hantera det och då vill jag så klart veta det nu, men bebis verkar ha det bra så något akut kan det ju inte vara i alla fall och det är viktigast.  
  • linasägerhej

Yes!! Tjohoo, NU har även jag börjat "boa" :)) Åkte tull centrum idag och betade av butikerna en efter en. Köpte allt från matta, fina burkar, mysiga filtar, skötgrejjer, blöjor och talk. Kommer Förvisso aldrig använda varken talket oljan eller kroppstvätten, men förpackningarna var ursäkta och gör sig bra på hyllan :) Så nu är precis hela skötavdelningen klar :)) På fredag är det sovavdelbingen och vagnen s tur, och efter det är det vara bb-väskan kvar, så om ca en vecka är liren Varmt välkommen ut! :)

• siolina

Jösses, idag har fogvärken accelererat. Har inte ens gått mycket men det gör ont i rumpan när jag går! Eller sitter. Eller ligger, i och för sig.

Blir allt tröttare också, sover allt sämre. Och inte lär det bli bättre för att babyn kommer ut...

Känner också lust att boa (fast det gör jag mer eller mindre alltid i och för sig). Ska köpa en ny säng till dottern tänkte vi, en som även en mamma kan få plats i ifall vi behöver dela upp oss ibland på nätterna.

Vi var på väg att köpa en bil men jag börjar ångra mig. Måste man verkligen ha en kombi bara för att man har två barn (med barnstolar och en vagn)? Trivs egentligen bra med vår lilla vw polo och är osugen på att bränna pengar i onödan.

Träffade en gammal kompis som tyckte att jag var "liten". Jag sa att det var en stund kvar, är bara i v35 och hon sa "ja då hinner du gå upp massor, till 20 åtminstone". Kändes inte muntert, även om jag vet att alla är olika osv.

• siolina
    moruri skrev 2013-10-29 11:18:51 följande:
    Siolina: jag är ju bra förvirrad, naturligtvis vägde bebisen ca 1500g vid tul inte 2500. Då skulle han ju väga över 4kg vid bf. Började tänka på det själv sen att det kan ju inte stämma och kollade med Bm idag som bekräftade det. :) så då stämmer det nog att din kommer väga runt 3500g vid bf :)

Allt annat såg bra ut hos Bm. +8 kg... Hoppas bara jag inte stiger massa dessa sista 5 veckor som jag gjorde med sonen.
    Ah, det verkar ju rimligare!

8 kg låter ju bekvämt. Men om man går upp massor nu så lär det ju mest vara vätska och så väl? Eller är det envisa fettkilon som ligger och väntar på att attackera oss redan höggravida?
  • Parksandrec
    Repan skrev 2013-10-26 08:02:40 följande:
    Oj då! :( Är det nåt med amningen ni  inte är överens om?

Angående förlossning:
    Jag kan inte trösta mig med att för 200 år sen och så där, för då dog ju faktiskt också rätt jäkla många i samband med förlossning eller i sviterna efter... Men just smärtan klarade de väl iofs av, dock inte allt annat.

Jag tänker snarare på kvinnor idag, de klarar ju av det! Och om man inte gör det, så klarar sjukvårdspersonalen av det! Min mamma svimmade av när hon födde mig t.ex. Ut kom jag i vilket fall, de löser ju det åt en så att säga. Och bedövning finns att tillgå om smärtan blir för stor...
    Jag har väl helt enkelt stor tilltro till att om jag checkar ut så dör varken jag eller barnet utan sjukvården tar ju hand om oss båda två. :)

Jag tror att kontrollbehovet vi har som människor inte riktigt passar in med en sån här sak som förlossning. Värkarna kommer vare sig du är beredd eller inte mentalt osv, så att släppa på kontrollen tror jag är en bra sak. "Åka med" och hantera det du kan hantera - dvs. andning och inställning.

Men jag håller ju redan på att säga "duktig bebis, ner!" varje gång det ilar och tilltar i tryck nedåt och är så van att ha så ont konstant att jag börjat säga "åh vad skönt med sammandragning nu" och andas igenom den ;) Tror man kanske får... lura sig själv liksom.

Ut ska den ju!
    Jag fokuserar på min målbild - bebisen i sin ugglepyjamas som ska läggas på sin mammas bröst (inte mitt alltså) av mig, jag går o duschar, äter, kommer tillbaka. Vi är en familj.
    Kanske låter helknäppt, men jag försöker se förlossningen inte som själva målet utan som transportsträckan till målet liksom, att lägga bebisen på hennes bröst.
    jag har inte skrivit på evigheter, och knappt läst heller. Började ta igen läsning av mååååånga sidor för nån vecka sen. jag har haft att göra på annat håll. men så läste jag det här och blev rörd till tårar. Kände attjag ville kommentera.

mest för att min målbild är att ge babyn till mn sambo, som en skatt, här är hen liksom. Du får vara med nu, nu är hen inte inuti mej längre utan bådas.

åh det är så himla mycket in målbild, insåg det kanske först nu när jag läste repans inlägg.

Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • FiaFunderar
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-10-29 13:59:01 följande:

V 34 (33+0) igår! Nu går det undan! Å magen bara växer å växer! Undrar så hur stor bebisen är nu! phpb5bRyd08618.jpg

Fin mage!!
  • MissKaos

Imorgon sätts foder lister åå plats! Äntligen sista byggdagen. Hoppas elsnubben med kommer och gör det sista. I helgrn ska sojälis monteras. Sen är det mkt ska bara. Massa attgöra iordning men ser ut stt bli fint nu nör ttapeter är på plats och all dammig plast borttagen från möblerna.

Svar på tråden December bebis 2013