• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • greywolf
    MissKaos skrev 2013-11-24 16:21:20 följande:
    Vet inte.. Läst att det ska sjuda? Men tjejen som drack som jag skrev om kokade det ju inte. Får väl göra ett nytt test imorgon.. Förlossning Basilikate För att sätta igång en förlossning dricker man te på                     basilika. 3 tsk torkade blad per kopp. Lägg de i                     kokande vatten och låt dra i 10-20 min. Drick 3-4 koppar per                     dag (7,5-10 dl) Använd även ingefära för att skynda på förlossningen om den                     drar ut på tiden.                     Basilika bör som te endast drickas                     inför förlossningsdags eftersom den kan sätta igång en                     förlossning. Kan med fördel alltid användas som krydda i                     maten. Hallonbladste Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre  månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar  förlossningen.  I tredje                     trimestern är det som träning och uppbyggnad inför                     förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker                     livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under                     förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör                     den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall                     man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en                     månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare. 2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1                     kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar                     Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det  kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av  att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten. Kryddnejlika För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och                     sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så                     dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista                     2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.                     Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i  graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller  bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej  kryddnejlika tidigare i graviditeten. Kanel Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och                     kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk                     per kopp 2-3ggr dagligen.                      Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten  och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på  värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel  tidigare i graviditeten. Läkeverbena  (Järnört) Läkeverbena används för att sätta igång förlossning eller för att förstärka                     värkarna under förlossningsarbetet. Läkeverbena ökar även mjölkproduktionen vid amning.                     Den har också en svettdrivande, urindrivande och laxerande verkan.                      Läkeverbena skall inte användas under graviditet innan man vill sätta igång förlossningen då den kan framkalla abort.  
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-11-24 16:41:32 följande:

Tack för peppen. Vi kvinnor är helt otroliga när det kommer till detta med att vara gravid och föda barn. Man blir stolt över att vara kvinna. Tyvärr är detta med hemorojderna invecklat. Läkaren bedömde det till svåraste graden. De är svullna och blodfyllda och det är det som gör ont att det blivit blodstockning i de. Så länge det är blodstockning kan man inte operera. Moment 23. Finns inget satt göra förutom att lokalbedöva och försöka lindra smärtan. Ingen vet när svullnaden går ner och smärtan släpper. Isbindan var som ett skämt. Xylocainspray håller bara 30 min och Scheriproct suppar och salva verkar inte fören om flera dagar. Känner mig djupt deprimerad. Vet att jag gnäller men det är en levande mardröm.
    Beklagar attdu måste gå igenom detta :(
  • greywolf

Usch vilken plåga, men de måste ju ha någon plan för hur du ska få bukt med dem och hur du ska få ordentlig lindring? Morfin är kanske inte att tala om?

Tack för peppen. Vi kvinnor är helt otroliga när det kommer till detta med att vara gravid och föda barn. Man blir stolt över att vara kvinna. Tyvärr är detta med hemorojderna invecklat. Läkaren bedömde det till svåraste graden. De är svullna och blodfyllda och det är det som gör ont att det blivit blodstockning i de. Så länge det är blodstockning kan man inte operera. Moment 23. Finns inget satt göra förutom att lokalbedöva och försöka lindra smärtan. Ingen vet när svullnaden går ner och smärtan släpper. Isbindan var som ett skämt. Xylocainspray håller bara 30 min och Scheriproct suppar och salva verkar inte fören om flera dagar. Känner mig djupt deprimerad. Vet att jag gnäller men det är en levande mardröm.

• greywolf

Då får vi se vem som åker in först! :) Min mamma fyller på lucia, det vore helt ok datum att föda på (bortsett från att det är en evighet bort) men lillasyrran fyller den 9:e och det vill jag helst undvika. Jag har fått för mig att det blir den 17:e, så jag måste till varje pris försöka sätta igång det denna vecka ifall teerna nu tar ett par veckor...

Nillis13 skrev 2013-11-24 17:18:31 följande:
    Greywolf: då ligger du nära mig i tiden, BF 11/12. Och storebror fyller 7 dec, skulle inte förvåna mig om den kommer då... Eller på julafton, haha. MK: följde ditt exempel och hinkade i mig lite basilika té, här händer det inte heller nåt ;) haha. Känns som att jag får ställa in mig stenhårt på December, kke övertid för första gången dessutom :-/

• IdaJ

Usch, tycker så synd om dig när jag läser om det :/ Hoppas verkligen att det börjar kännas bättre för dig snart!
  • IdaJ

Jag känner mig helkonstig i kroppen. Nu mår jag inte alls så illa som jag gjort dom andra dagarna. Men jag känner mig jättehängig och febrig fast utan feber. Känns som att min kropp inte orkar med det här mer :(

• sarak

Men fy tusan din stackare!! Jag har en hemorojd som är stor som en halv ärta och tycker den är besvärlig... Mest för att den kliar lite ibland. Kan inte ens föreställa mig hur ont dina måste göra. Hoppas dom kan operera SNART!
  • MissKaos

Huu hoppas kortisonet biter snabbt!

Plopps80 skrev 2013-11-24 17:27:12 följande:
    Tack igen för era peppande ord. Miss kaos panocod tar bort lite av den ihållande dunkande smärtan men inte mot den smärtan som jag har när jag rör mig. Får inte ta panocod när man ammar och mjölken runnit till heller.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Nillis13

Greywolf: haha, ja vi får se vem som hinner först ;) är det din första eller har du fler barn?

IdaJ: jag har precis som du mått riktigt illa senaste tiden, funderade också på om jag höll på att få feber tidigare idag :-/ förhoppningsvis är det bara trötthet här, vill verkligen inte bli sjuk nu..

• IdaJ
    Nillis13 skrev 2013-11-24 19:12:02 följande:

Greywolf: haha, ja vi får se vem som hinner först ;) är det din första eller har du fler barn?

IdaJ: jag har precis som du mått riktigt illa senaste tiden, funderade också på om jag höll på att få feber tidigare idag :-/ förhoppningsvis är det bara trötthet här, vill verkligen inte bli sjuk nu..

Ja usch, det är inget vidare! Har ditt illamående släppt? Mitt har nästan försvunnit helt. Det är nog trötthet här med, la mig och sov lite innan och nu känns det lite bättre. Men fortfarande en tung känsla i huvudet, som att man inte riktigt hänger med :P
Svar på tråden December bebis 2013