• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos
    MariaOchNiklas skrev 2013-11-24 15:59:55 följande:
    Har gjort basilika avkok nu med nejlikor och kanel i. Smakar helt ok. Även tagit en raskare promenad än vanligt. Börjar känna spänd mage. Får se om det blir något mer, får nog avsluta dagen med färdknäppen di får oxå ta färdknäppen efter ditt pass med spinning

Jaadu... Hade jag fått maken till det så! Han såg ut som om ajg pistolhotade honom vid tanken på sex med en högggravid så det blir nog inget med det.

Den där kanelen och nejlikorna gjorde det hela drickbart.

Spänd mage, ja lite. Sen kissade jag rätt mkt Obestämd Hoppas du har bättre effekt! Hur mkt hällde du i dig?    
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Tuttiluttan skrev 2013-11-24 14:30:12 följande:
    Ni som fått era små, eller har barn sen tidigare hade ni förvärkar o hur kändes de då?

Jag får lite "mensvärk" då o då, emellanåt blir jag varm i hela kroppen...

De gör inte ont direkt men väldigt obehagligt lite mer än obehagligt..

Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Hade en hel del sdr precis i slutet med sonen. Inga direkta förvärkar. Men man får väl oftast mer av dom med tvåan väl?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • greywolf

Är det kanske så med basilikan ( precis som med hallonbladen) att temperaturen på vattnet inte får överstiga 60 eller 70 grader när man lägger i dem i vattnet för att då förstörs oxytocinet? Eller basilikan kanske inte innehåller oxy som hallonblad gör?

MissKaos skrev 2013-11-24 15:47:39 följande:
    NOLL effekt hittills. Och hon som fick värkar av det fick det 4 h efter intag. Borde vara precis nu. Hinner väl med ett pass spinning till då. Eller många.Jaja.. Har iaf testat!! Får snart gå och byta om och åka upp till gymmet..   Massivt chokladintag blev jag bara lätt illamåeende av... *s* men gott var det med tobleroen Så kolhydrtladdad är man för träningen iaf!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

• MissKaos
    greywolf skrev 2013-11-24 16:10:02 följande:
    Är det kanske så med basilikan ( precis som med hallonbladen) att temperaturen på vattnet inte får överstiga 60 eller 70 grader när man lägger i dem i vattnet för att då förstörs oxytocinet? Eller basilikan kanske inte innehåller oxy som hallonblad gör?

Vet inte.. Läst att det ska sjuda? Men tjejen som drack som jag skrev om kokade det ju inte.
    Får väl göra ett nytt test imorgon..

Förlossning

Basilikate För att sätta igång en förlossning dricker man te på                     basilika. 3 tsk torkade blad per kopp. Lägg de i                     kokande vatten och låt dra i 10-20 min. Drick 3-4 koppar per                     dag (7,5-10 dl) Använd även ingefära för att skynda på förlossningen om den                     drar ut på tiden.                     Basilika bör som te endast drickas                     inför förlossningsdags eftersom den kan sätta igång en                     förlossning. Kan med fördel alltid användas som krydda i                     maten.

Hallonbladste Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre  månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar  förlossningen.  I tredje                     trimestern är det som träning och uppbyggnad inför                     förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker                     livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under                     förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör                     den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall                     man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en                     månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare. 2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1                     kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar                     Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det  kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av  att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten.

Kryddnejlika För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och                     sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så                     dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista                     2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.                     Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i  graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller  bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej  kryddnejlika tidigare i graviditeten.

Kanel Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och                     kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk                     per kopp 2-3ggr dagligen.                      Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten  och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på  värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel  tidigare i graviditeten.

Läkeverbena  (Järnört) Läkeverbena används för att sätta igång förlossning eller för att förstärka                     värkarna under förlossningsarbetet. Läkeverbena ökar även mjölkproduktionen vid amning.                     Den har också en svettdrivande, urindrivande och laxerande verkan.                      Läkeverbena skall inte användas under graviditet innan man vill sätta igång förlossningen då den kan framkalla abort.

• MissKaos

KOpierade in det jag hittade på nätet..

Läser det som att basilikan ska sjuda?  

Ny dag imorgon då slår jag vatten över bara... Testatesta..  

• Plopps80
    greywolf skrev 2013-11-24 15:30:03 följande:
    Jag känner med dig, det är mycket man ska gå igenom med e n graviditet och förlossning! Du är duktig som har klarat av allt och hemorrojderna kommer försvinna, blir du dessutom opererad försvinner de ju för gott så det låter som något som snart är ett inne blott. Jag sa nyss till min sambo att det är så mycket med gravidkroppen som det aldrig talad om, allt vissa kvinnor lider av i hemlighet. Tur iaf att vi som har gått igenom det själva vet vilken bragd det är att klara av allt detta, och kan ge stöd och kraft till varandra. Jag menar det verkligen när jag säger heja dig, tycker det är medaljni på att föda barn!

Tack för peppen. Vi kvinnor är helt otroliga när det kommer till detta med att vara gravid och föda barn. Man blir stolt över att vara kvinna. Tyvärr är detta med hemorojderna invecklat. Läkaren bedömde det till svåraste graden. De är svullna och blodfyllda och det är det som gör ont att det blivit blodstockning i de. Så länge det är blodstockning kan man inte operera. Moment 23. Finns inget satt göra förutom att lokalbedöva och försöka lindra smärtan. Ingen vet när svullnaden går ner och smärtan släpper. Isbindan var som ett skämt. Xylocainspray håller bara 30 min och Scheriproct suppar och salva verkar inte fören om flera dagar. Känner mig djupt deprimerad. Vet att jag gnäller men det är en levande mardröm.
  • MissKaos

Smärta där är vidrigt. Hjälper panocod?

Plopps80 skrev 2013-11-24 16:41:32 följande:
    Tack för peppen. Vi kvinnor är helt otroliga när det kommer till detta med att vara gravid och föda barn. Man blir stolt över att vara kvinna. Tyvärr är detta med hemorojderna invecklat. Läkaren bedömde det till svåraste graden. De är svullna och blodfyllda och det är det som gör ont att det blivit blodstockning i de. Så länge det är blodstockning kan man inte operera. Moment 23. Finns inget satt göra förutom att lokalbedöva och försöka lindra smärtan. Ingen vet när svullnaden går ner och smärtan släpper. Isbindan var som ett skämt. Xylocainspray håller bara 30 min och Scheriproct suppar och salva verkar inte fören om flera dagar. Känner mig djupt deprimerad. Vet att jag gnäller men det är en levande mardröm.

• Nillis13

Greywolf: då ligger du nära mig i tiden, BF 11/12. Och storebror fyller 7 dec, skulle inte förvåna mig om den kommer då... Eller på julafton, haha.

MK: följde ditt exempel och hinkade i mig lite basilika té, här händer det inte heller nåt ;) haha.

Känns som att jag får ställa in mig stenhårt på December, kke övertid för första gången dessutom :-/

• Nillis13

Plopps: usch och fy vad jag lider med dig! Orättvist att inte få ligga och njuta av den lilla nu... :( förstår att smärtan måste vara outhärdlig! Hoppas innerligt att det värsta lägger sig snart!

• Plopps80

Tack igen för era peppande ord. Miss kaos panocod tar bort lite av den ihållande dunkande smärtan men inte mot den smärtan som jag har när jag rör mig. Får inte ta panocod när man ammar och mjölken runnit till heller.

Svar på tråden December bebis 2013