• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MARlA
    Plopps80 skrev 2013-12-02 11:45:36 följande:

Helt normala tankar. Jag oroar mig även nu när han är ute. Man ser ju inte allt direkt. Tex så bajsar han typ 2 ggr/timme. Har aldrig varit med om maken. Byter blöjor på akord här hemma. Oroar mig direkt att det är något fel på magen och att han inte tar upp näring. Idag kommer min älskade BVC sköterska på hembesök. Då väger hon honom. Ska bli skönt att ventilera alla frågor man har. Har enormt dåligt samvete för min dotter. Hon är svartsjuk och idag ville hon vara hemma och inte gå till dagis. Hon grät hela vägen dit. Hon måste komma ut och träffa kompisar och träda in i sina rutiner. Jag behöver också lite lugn och ro. Förra veckan var väldigt intensiv med hennes utbrott och dramatiken visste inga gränser. Har sovit på soffan en timme nu. Ludwig har ett rätt bra mönster för att vara så här liten. Han har en period mellan 21-23 då han vill äta hela tiden sen brukar han komma till ro och ammar igen 02,05,08. Är dock inte van vid dessa täta uppvak och han vill sova tätt intill mig så svetten flödar. Fan vad man svettas efter förlossningen. Vi vaknar bägge två blöta och det är inte gött. Undrar hur länge man känner sig trött efter förlossningen och att vakna ofta på natten. Tyckte kroppen vande sig ganska fort sist. Jag vill få tillbaka min gamla energi. Vill rodda allt som vanligt. Nu måste mannen göra allt. Laga mat, handla, städa. Orkar inte. Allt fokus är på mina barn. Längtar efter att känna mig stark. Har väldigt höga krav på mig själv. Ska gå i kbt igen. Fick förlossningsdepression förra gången. Det har jag inte denna gången tack och lov. Däremot känner jag mig otillräcklig och har så dåligt samvete för min dotter. Känns som jag är elak som satt ett barn till till världen. Hon är så labil och ledsen. Hinner inte möta henne riktigt. Ska i kbt för att jag inte ska känna mig som en dålig mamma. Oj detta blev lååångt. Skönt att skriva av sig.

Det är en stor omställning att gå från att vara ensambarn till att få ett syskon och behöva dela uppmärksamheten med. Jag jobbar på förskola och har sett många gånger hur barnen redan innan det lilla syskonet har kommit är väldigt ledsna och oroliga och många gånger blir det en tuff start när syskonet kommer. Förstår att detta är jättetufft att handskas med som förälder, man vill ju att alla i familjen ska vara glada och må bra. Jag tror att det bästa är att prata mycket med syskonet, förklara och visa och gör henne delaktig i allt nytt som händer. Kanske kan hon få vara med och byta blöja, bada lillebror och sådana saker. Tänk vad kul de kommer ha ihop i framtiden. Det kommer bli bättre och du är tillräcklig som förälder, bara det att du är så orolig och ledsen visar ju hur mycket du bryr dig. Jag tror på dig! kram
  • Plopps80
    MARlA skrev 2013-12-02 12:37:01 följande:
    Det är en stor omställning att gå från att vara ensambarn till att få ett syskon och behöva dela uppmärksamheten med. Jag jobbar på förskola och har sett många gånger hur barnen redan innan det lilla syskonet har kommit är väldigt ledsna och oroliga och många gånger blir det en tuff start när syskonet kommer. Förstår att detta är jättetufft att handskas med som förälder, man vill ju att alla i familjen ska vara glada och må bra. Jag tror att det bästa är att prata mycket med syskonet, förklara och visa och gör henne delaktig i allt nytt som händer. Kanske kan hon få vara med och byta blöja, bada lillebror och sådana saker. Tänk vad kul de kommer ha ihop i framtiden. Det kommer bli bättre och du är tillräcklig som förälder, bara det att du är så orolig och ledsen visar ju hur mycket du bryr dig. Jag tror på dig! kram

Å tack för att du tog dig tid att skriva detta! Min dotter har gått igenom exakt det du skriver på förskolan. Hon har varit känslig och personalen har sagt att hon går igenom en kris. Hon har varit väldigt förändrad har inte velat gå till kompisar eller sova över hos moster och bada som hon brukar älska! Något de brukar göra. Hon fick panik när vi skulle lämna henne hos farmor där hon är trygg när jag skulle till förlossningen. Hon får vara väldigt delaktig. Hon är med och väljer kläder till lillebror, hon byter blöja och jag berömmer henne massor. Talar pm för henne säkert 10 ggr/dag hur mkt jag älskar henne. Avsätter tid så vi kan spela memory och leka med Barbie. Jag engagerar mig mer nu än innan han kom. Hon är ett mkt självgående barn som inte har behov av att man leker så mkt hon gillar att vara själv och leka. Hon har fått fördelar att vara stor. Veckopeng 30:- och ett nintendo 3ds som gåva för att hon blivit storasyster. Hon var rädd igår att vi inte skulle komma och hämta henne på förskolan idag. Hur kan hon tro att vi inte skulle komma? Det smärtar i mig. Hon är väldigt snäll mot lillebror samtidigt som hon kan säga att hon inte tycker om honom och att vi ska slänga honom. Har läst massor och försöker göra rätt. Hoppas det räcker.
  • moruri

Har också massa tankar om hur saker går fel eller han inte är frisk men försöker också slå bort dom, vill inte lägga energi på att tänka negativt. Man har ändå så himla mycket oro att bära runt på även när de kommer ut som plopps skriver. Sedan dagen jag blev gravid med Ferdinand sa jag "jaha och där började oron som antagligen kommer stanna kvar tills jag dör". Även när de blir vuxna så är de ju fortfarande ens BARN, tror oron kommer sitta i hela livet.

Måste skriva en liten check lista på saker jag ska fixa, typ skriva ut förlossningsbrevet, öh?

Försökte raka mig igår, haha gick väl sådär, körde på känn och skar mig flera gånger där nere, ajdå, men lena ben har jag iaf! Filade mina kärring hälar. Som jag längtar till att inte vara såhär otymplig!

• MARlA
    Plopps80 skrev 2013-12-02 12:48:57 följande:

Å tack för att du tog dig tid att skriva detta! Min dotter har gått igenom exakt det du skriver på förskolan. Hon har varit känslig och personalen har sagt att hon går igenom en kris. Hon har varit väldigt förändrad har inte velat gå till kompisar eller sova över hos moster och bada som hon brukar älska! Något de brukar göra. Hon fick panik när vi skulle lämna henne hos farmor där hon är trygg när jag skulle till förlossningen. Hon får vara väldigt delaktig. Hon är med och väljer kläder till lillebror, hon byter blöja och jag berömmer henne massor. Talar pm för henne säkert 10 ggr/dag hur mkt jag älskar henne. Avsätter tid så vi kan spela memory och leka med Barbie. Jag engagerar mig mer nu än innan han kom. Hon är ett mkt självgående barn som inte har behov av att man leker så mkt hon gillar att vara själv och leka. Hon har fått fördelar att vara stor. Veckopeng 30:- och ett nintendo 3ds som gåva för att hon blivit storasyster. Hon var rädd igår att vi inte skulle komma och hämta henne på förskolan idag. Hur kan hon tro att vi inte skulle komma? Det smärtar i mig. Hon är väldigt snäll mot lillebror samtidigt som hon kan säga att hon inte tycker om honom och att vi ska slänga honom. Har läst massor och försöker göra rätt. Hoppas det räcker.

Jag tror absolut det du gör räcker, du verkar vara en väldigt förstående, snäll och omtänksam person och mamma. Din tjej behöver nog bara få gå igenom denhär krisen med sin familj som stöd.
  • MARlA

Hörrni, har ni funderat något på vad ni ska ha för amningsbh/topp?
    Jag tycker inte det är skönt med vanlig bygel bh längre, känns som den trycks ihop och skaver mellan den stora magen och brösten.
    Jag tänker att man kanske kan börja använda amningsbh eller amningstopp redan nu om man hittar någon skön. Har provat en amningsbh utan bygel från Lindex men den är inte alls skön. Känns som den glider upp och sätter sig precis under brösten och skär in, kanske fel storlek? eller fel modell för mig?
    Tar gärna emot tips om ni har några!

• moruri

Beror nog helt och hållet på vad för boobs du har! Jag har väldigt små bröst och för mig funkar det bäst med vanliga sporttoppar.

• MissKaos
    MARlA skrev 2013-12-02 12:57:57 följande:
    Hörrni, har ni funderat något på vad ni ska ha för amningsbh/topp?
    Jag tycker inte det är skönt med vanlig bygel bh längre, känns som den trycks ihop och skaver mellan den stora magen och brösten.
    Jag tänker att man kanske kan börja använda amningsbh eller amningstopp redan nu om man hittar någon skön. Har provat en amningsbh utan bygel från Lindex men den är inte alls skön. Känns som den glider upp och sätter sig precis under brösten och skär in, kanske fel storlek? eller fel modell för mig?
    Tar gärna emot tips om ni har några!
    Ullareds BH:ar är bäst tycker jag. Billiga -i början med min stora gick det ju flera st/dygn. Inga byglar! Man kan få mjölkstockning av det i början pga att det klämmer och sova med byglebh?
    JAg gillar BOOBs amningskläder och de av polarens som ha boob-luckan. Tradera/blocket är bra då kan man komplettera efterhand som man ser vad man gör åt! Jag gick wild and crazy  på rean och har köpt en BOOB warmer och en lågärmad vit tröja samt en kortärmad splajdans nytt! Jag klarar inte ut hm´s amningslösning jag bara fastnarmed brösten i dom kommer lixom inte åt ordentligt. Köpte två amnningsnattlinnen där dock. Dom har även linnen som är bra, säljs i två pack. samma lösning som på bh:ar. Hade dom linnena med sonen och det var bra att ha under om man vill ha ngt annat än amningskläder..  Eller som komplement att sova i.
    JAg har shoppat på tradera med, då kan man ju fynda. En kortärmad POP tröja.
    MEN sen beror det ju på hur mkt och länge man ammar med. Vet man ju inte ännu.. Med sonen ammade jag länge och mkt och han kladdade ner mig med div så det gick åt.. Så jag tror ju det blir samma nu!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013