• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • greywolf
    Plopps80 skrev 2013-12-04 11:08:11 följande:
    Kommer också hitta på mycket med min dotter. Hon är ju 5,5 år så det blir ju så automatiskt. Ser redan framför mig hur pappa och lillebror åker till farmor en natt och hon å jag går på bio eller åker och badar å sen hänger i sängen och kollar på film som vi brukar göra. Längtar tills jag kan spendera egentid med henne igen. Det är så viktigt för mig. Kommer göra egna saker med bägge barnen. Viktigt! Miss kaos tycker det låter perfekt. Man ska ju ha fördelar när man blir storebror/syster. Min dotter var jätteavis när jag ammade. Hon satt och sög på min arm men det kunde jag inte acceptera. Sa att jag tyckte det kittlade och var obehagligt. Hon var avis på att jG klappade lillebror på huvudet när han åt. Då fick hon sitta nära och jag klappade på hennes huvud. Nu bryt hon sig inte om det längre. Att komma tillbaka till dagis med kompisar och rutiner gjorde väldig skilnad för hennes humör. Gå hemma med oss hela dagarna var inte positivt för henne.
    haha! förlåt men det där att suga på armen fick jag liksom en vision av nu, festligt även om jag förstår att det kan ha varit jobbigt för er båda..

ja det är klart man måste ha egentid med båda barnen, vad mysigt det låter att gå och bada, se på film osv. Precis sådant jag och min tjej nyss har börjat göra nu, hon är 3.5 = )
  • MissKaos
    greywolf skrev 2013-12-04 10:13:38 följande:
    Det var väl bra knep Miss kaos, att tyddliggöra en övergång från 'liten' till 'stor' (även om de såklart inte blir större och äldre bara för att de blir storasyskon).

Det enda jag har hört är att man ska vara lite försiktig med att behandla äldre syskonet med orimliga förväntningar eftersom att de kan regredera och hamna i något slags bebis-stadie när de får syskon. Typ vilja snutta på tutten, bada i baljan som bebisen osv. Men det är ju en mental effekt, jag tycker gott de kan få känna sig stolta över hur mycket större och duktigare de är som storasyskon, så de får känna att de kan hjälpa till och vara viktiga för det lilla barnet.

Lite tanken med att göra det NU innan bebisen kommer är just att han ska känna att "Jag är stor, kompetent osv"
    Han har även planering på att hjälpa till med att tex bada bebisen det är bra!
    moruri skrev 2013-12-04 11:38:58 följande:
    Woho! Ställde mig på vågen iaf, hade inte gått upp något sedan sist, känns skönt!
    Bra blodtryck, sf mått 37, bra urin, bra hjärtljud. Pga min övervikt slipper jag gå längre än till v 41, kul att veta att bebis är här senast om en och en halv vecka!! :D

Dagens andra goda nyhet är att vi ska och kolla på en lägenhet i eftermiddag!!!! Wohooooo! Hoppas så den ser bra ut och att vi får den, håll tummar och tår för oss! Inflytt den 10e isf, lite kryddigt med flytt mitt upp i allt men vi har många som kan hjälpa till så det blir nog super.
    Lycka till med lgh!!
    Ja, men allt går ni får börja packa typ nu!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • corky

Fjärde dagen på förlossningen idag. Hysterisk uttråkad. Har fått cytotec igår och idag, och förväntas få en ballongkateter i morgon, och därefter ska det väl hända nåt! Blir galen av att gå här vänta och inget händer!!

• nexie
    MissKaos skrev 2013-12-04 11:45:27 följande:
    remiss för TUL. samma SF mått tre ggr i rad. Är dock rätt säker på att bebisen har åkt ner längre i bäckenet. Men väldigt skönt att få göra TUL så man får veta! Väldigt nyfiken på hur stor liten är, på ngt konstigt vis känns han mindre i magen än storebror fast det kan jag ju eg inte veta.. Dagens mest deprimerande: 1,5-2cm bibehållen tapp. Mjuk, men bakåt centrerad gick inte känna om det fanns ngn öppning pga att den ligger så riktad bakåt. GAHHH!! Lär mao hinna göra det där Ul nästa vecka. Ska då gråta och be om en hinnsvepning -om det går det är ju inte säkert med dagnes status hade det ju integått.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Liknande känsla här...... 4 dagar över bf idag, tredje barnet. Var hos bm. Hon försökte göra svepning men nådde inte in tillräckligt långt. Tappen ca 3 cm lång men mjuk. Huvudet hade gått från ruckbart till rörligt igen! Suck.... Inte i närheten av nedsjunket. Känner mej inte less på att vara gravid men vill verligen inte behöva bli igångsatt.
  • greywolf
    corky skrev 2013-12-04 12:21:02 följande:
    Fjärde dagen på förlossningen idag. Hysterisk uttråkad. Har fått cytotec igår och idag, och förväntas få en ballongkateter i morgon, och därefter ska det väl hända nåt! Blir galen av att gå här vänta och inget händer!!
    hang in there, du är iaf närmare bebisen idag än vad du var dag 1 på förlossningen!!
  • MissKaos
    nexie skrev 2013-12-04 12:21:38 följande:

Liknande känsla här...... 4 dagar över bf idag, tredje barnet. Var hos bm. Hon försökte göra svepning men nådde inte in tillräckligt långt. Tappen ca 3 cm lång men mjuk. Huvudet hade gått från ruckbart till rörligt igen! Suck.... Inte i närheten av nedsjunket. Känner mej inte less på att vara gravid men vill verligen inte behöva bli igångsatt.

Jag vill ha ut ungen! Trött på att vara gravid, eller rättare sagt det är obekvämt. Magen är ivägen..
    Nersjunken. Jo min är minst sagt fixerad jag tror inte han kan komma längre ner utan att ramla ut. Men det verkar han ju inte ha bråttom med..  Vill heller inte bli igångsatt. Eller jo, men inte om 18 dgr. Isåfall IDAG!
    Ohh vad jobbigt. FYRA dagar på fl? Låter verkligen gräsligt. Långdraget förlopp var verkligen inte till att ta i.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Repan

Åh så träligt, har du fått alternativet snitt öht? Hoppas det går bra för dig nu!
  • Plopps80
    greywolf skrev 2013-12-04 12:10:20 följande:
    haha! förlåt men det där att suga på armen fick jag liksom en vision av nu, festligt även om jag förstår att det kan ha varit jobbigt för er båda.. ja det är klart man måste ha egentid med båda barnen, vad mysigt det låter att gå och bada, se på film osv. Precis sådant jag och min tjej nyss har börjat göra nu, hon är 3.5 = )

Haha ja det var en syn det. Lillebror fastkedjad i mitt sprängfyllda bröst och en stor 5 åring som suger på armen medan hon försöker se ut som en bebis. Där gick gränsen! Erbjöd henne att jag kunde hälla lite mjölk på en sked om hon ville smaka. Då sa hon eeeeuw och stirra på mig.
  • islandpeak

Greywolf: sfmåttet ligger på 39 och mina två andra vägde 4,5 och 5 kg.. Hon känner att det är en stor bäbis men kan inte säga om den väger 4 eller 4,5 så klart.

Fia: vad har ni beställt för vagn fr Polen? Vi köpte en bugaboo fr Holland, tjänade 4000 på det! Så nöjd!!

Svar på tråden December bebis 2013