• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Cornelia 084

Var hos BM idag och fick SF-måttet mätt till 33.5 och är i vecka 39 (38+1). Vet att andra fått ett TUL pga lågt mått men min BM är inte alla oroad och uppskattar bebis vikt till 3500 g fullgången tid. Hon menar på att det är för att jag är så lång (179 cm) som bebis har "mer plats" eller nåt. Men med sonen låg SF-måttet strax över kurvan, nu ligger den under och har gjort sen vecka 30.. Dock följer det "sin egen kurva". Bör jag vara orolig?

• Tuttiluttan
    Cornelia 084 skrev 2013-12-05 11:57:00 följande:

Var hos BM idag och fick SF-måttet mätt till 33.5 och är i vecka 39 (38+1). Vet att andra fått ett TUL pga lågt mått men min BM är inte alla oroad och uppskattar bebis vikt till 3500 g fullgången tid. Hon menar på att det är för att jag är så lång (179 cm) som bebis har "mer plats" eller nåt. Men med sonen låg SF-måttet strax över kurvan, nu ligger den under och har gjort sen vecka 30.. Dock följer det "sin egen kurva". Bör jag vara orolig?

Det är samma för mig!

Jag har ett sf mått på 34 o går in i v39 imorgon. Bm tror på en liten bebis, ca 3000-3200g vid fulltid..

Även om min flicka är liten får jag inget TUL då hon följer sin kurva...

Jag ber till gudarna att allt är bra där inne o att det inte är ngt fel som gör att hon är liten..

Jag hoppas våra små små bebisar har de bra där inne och vill komma ut snart
  • Repan

Älskar lappen!

Bilar och diskbänkar kan inte vara inorogrammerade i våra gener. Bilar har funnits i vadå 100 år ca? Det tar lite längre tid för gener att jobba än så ;)

Hen är ingen debatt, det är ett ord man använder om man inte vet barnets kön. Istället för att anta att ngn med långt hår på lekplatsen då är flicka och man i övrigt inte vet (och då lära sitt barn att så ser flickor ut - de ska ha långt hår annars kan man ifrågasätta deras könstillhörighet!) så kan man säga hen. "Hen som leker där borta kanske vill sparka boll med dig?"

Så oproblematiskt liksom. Vet man om att ditt barn är en flicka Plopps så säger man ju hon såklart. Svårt o tro att det går runt massa människor som är hen-upplysta och på pin kiv vägrar använda könade pronomen på de som vill bli kallade han eller hon.

Vad MissKaos son får lära sig på fsk är tragiskt och givetvis direkt relaterat till just KÖNSNORMER! Hurra vad bra! Känslokalla pojkar o hämmade flickor. Allt för att man har snopp eller snippa som bestämt måste vara vår viktigaste egenskap före allt annat. Så viktigt att bebisar måste det synas på kläderna vad de har mellan benen. Folk är helt fixerade vid barns könsorgan o relaterar det till precis allt dom gör! "Pojkar...suck!" Och "så söta flickor, vad -duktiga- dom är!"

Jag blir nästan rädd för det ibland. Och det enorma motstånd man möter om man vill göra annorlunda. Lustigt att uppfostra enligt "som vi alltid gjort" skulle vara neutralt o att låta barn vara barn men att alla andra sätt är att lägga sig i och hämma? Snälla nån - alla ger riktning åt sina barn. Ett icke-aktivt genusuppfostrande ÄR ett genusuppfostrande det med. Man lär sina barn om kön, genus och normer hur man än gör! Antingen i klassiska normer, mer genusmedvetet, nåt mellanting, någon alldeles rgen knepig norm man har i sin egen släkt osv osv.

Sen är barn olika individer o olika starka sådana. Vissa passar in bra i normen o tänker aldrig på det, håller sig kanske också undan då från "såna där" som inte gör det, typ pojkarna som inte ville flickan skulle få leka med dem. Andra skäms över att de inte gör det o vågar aldrig säga något, andra revolterar mot föräldrarna så småningom.

Puh, trött i fingret ;)

Jag hoppas kunna motverka förstörelsen som fsk ofta är när det gäller genus. Man kan ju ha hur bra pedagoger som helst men så kommer det en unge vars föräldrar lärt henom att två av samma kön inte kan vara ihop för det är äckligt - och det hör vårt barn som ju vet att vi är flickor. Och så ska skammen präntas in. Fy fan för könsnormer.

• Cornelia 084

Tuttiluttan: Vad skönt att höra att din BM inte heller ser någon orsak till TUL. Det får mig att känna mig mer lugn :) alltid ska man oroa sig för något ;) När har du BF då? (är alldeles för trött i huvudet för att orka räkna ut det själv, haha)

• Plopps80

Tycker det är synd att flickor ska ses som offer för att de är tjejer. Kommer man med en flicka i fin klänning tittar genusmammorna genast snett på en och tycker det är tragiskt för flickan som själv känner sig fin och är lycklig. Kommer man däremot med en pojke i klänning jösses då jublas det! Åååååå vad fin du är ååååå vad fina rosa skor du har åååå vad fin klänning. Vips så berömmer man bara pojken för utseendet och så är det lika snett som att bara uppmuntra flickor för hur de ser ut. Flickor ska uppfostras som tuffa och pojkar ska bli milda. Killar i klänning och tjejer i snickarbyxor. Tycker det blir fel åt andra hållet. Tycker man ska låta ungarna vara som dom är. Min dotter är en prinsessa ut i fingerspetsarna. Intresserar sig för mode och kläder är jätteviktigt. Hon skitar ner sig och leker men det är viktigt att ha fina kläder helst klänning och tajts. Varför skulle hon inte få klä sig så? Många tycker säkert jag är en dålig morsa för att min dotter nästan uteslutande har rosa kläder. Hade det varit en son hade jag hyllats om han haft rosa kläder. Snett!

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-05 13:30:51 följande:

Tycker det är synd att flickor ska ses som offer för att de är tjejer. Kommer man med en flicka i fin klänning tittar genusmammorna genast snett på en och tycker det är tragiskt för flickan som själv känner sig fin och är lycklig. Kommer man däremot med en pojke i klänning jösses då jublas det! Åååååå vad fin du är ååååå vad fina rosa skor du har åååå vad fin klänning. Vips så berömmer man bara pojken för utseendet och så är det lika snett som att bara uppmuntra flickor för hur de ser ut. Flickor ska uppfostras som tuffa och pojkar ska bli milda. Killar i klänning och tjejer i snickarbyxor. Tycker det blir fel åt andra hållet. Tycker man ska låta ungarna vara som dom är. Min dotter är en prinsessa ut i fingerspetsarna. Intresserar sig för mode och kläder är jätteviktigt. Hon skitar ner sig och leker men det är viktigt att ha fina kläder helst klänning och tajts. Varför skulle hon inte få klä sig så? Många tycker säkert jag är en dålig morsa för att min dotter nästan uteslutande har rosa kläder. Hade det varit en son hade jag hyllats om han haft rosa kläder. Snett!

Jag skulle kalla mig genusmamma, och känner inte alls igen mig i att jag tycker synd om flickor som känner sig fina. Däremot kanske jag tycker att man inte behöver lägga så mkt vikt vid barns utseende överhuvudtaget. Givetvis säger jag till en sån flicka att "vad kul att du känner dig fin i din nya klänning" eller liknande! Så varför denna generalisering kring alla mammor just som bryr sig om genus?

Jag skulle heller inte hylla en pojke som bara har rosa, och ja det är knepigt m flickor som bara har rosa kläder. Vilken pojke har bara helblått? Varför bara EN färg tänker jag nog ofta - medan pojkarna får blått, svart, grönt. Sen behandlar man små flickor i rosa annorlunda i samhället, färgen bär med sig koder om "söt, snäll, försiktig, mjuk" osv. Men givetvis kan man ha rosa kläder om man gillar det.

Men att barnen får vara bara som de är - nä, vi styr dem. Vi köper kläder o leksaker, för att inte tala om möbler o inredning, filmer osv. På samma vis som vi styr vad de äter för att de ska få i sig varierad kost och inte bara köttbullar o makaroner så tänker jag att vi styr allt annat för att de själva inte alltid väljer det bästa för sig själva.

Ett barn kanske vill ha en volangkjol till dagis en snödag i december o jag kan ju då välja åt henom att nej - det är inte bra för dig. Vi väljer hela tiden åt våra barn, om de själva fick "bara vara" skulle de bara käka godis och frysa ihjäl ute i treårsåldern... Menar bara att barn "är" inte bara helt naturligt i allt dom gör. De lär sig från sin omgivning vad som är okej och bra och dåligt och oacceptabelt.

Du får göra precis som du vill med dina barn! Men varför så arg på de som tycker annorlunda? Idioter finns i alla läger men jag tror inte alla 'genusmammor' är på ett visst sätt o tycker du är dålig. Känner inte alls igen mig i det som sagt... :)
  • Repan

Alltså förtydligande om bara rosa kläder: Hade inte du Plopps tänkt att det var lite knepigt med ett barn som t.ex. BARA hade limegröna kläder? Det är mest så jag tänker när en flicka bara har rosa kläder.

Jag menar en unge i bara limegrönt? Allt? Vantar, strumpor, tröjor, skor, jackor och allt möjligt. Sen även tapeterna, möblerna, mattorna, leksakerna.. Allt i limegrönt. :S Cykeln! Hårsnoddarna! Nagellacket och halsbandet till och med!
    Haha! Alltså det är DET jag tycker är knepigast med att bara ha rosa :) Pojkar får aldrig bara en endaste färg på precis allt.

Bebis BF 20 december 2013
  • Plopps80

Är inte alls arg. Förstår inte vad du fått det ifrån. Har bara andra åsikter än dig och andra upplevelser. Här har vi flera genusmammor som klär sönerna i klänning och enbart rosa. Allt fokus ligger på kläderna. Tycker det är lika fel som något annat!

• Plopps80

Min dotter sätter inte på sig något annat än rosa. Nu är det något bättre och hon kan acceptera lila och rött. Om min son enbart vill ha blått eller grönt får han det men min erfarenhet säger att flickor är mkt petigare med kläder. Varje dag är en strid om kläder medan pojkar mer tar på det som finns Sålänge det inte är obekvämt. Sen har givetvis pojkar favkrtikläder och kläder de vägrar ta på. Men tjejer byter kläder flera ggr om dagen och det är det inte många pojkar som gör. Kläder är enklare när det gäller killar, det säger precis alla som har barn av olika kön.

• Tuttiluttan
    Cornelia 084 skrev 2013-12-05 13:23:41 följande:

Tuttiluttan: Vad skönt att höra att din BM inte heller ser någon orsak till TUL. Det får mig att känna mig mer lugn :) alltid ska man oroa sig för något ;) När har du BF då? (är alldeles för trött i huvudet för att orka räkna ut det själv, haha)

Jag har BF den 19/12... O du?

Jag har försökt på alla konstens regler att få ett tul men nä, blir inget..

Jag har förlika mig med det nu o snart är hon här ändå så jag överlever
Svar på tråden December bebis 2013