• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan

(Måste dock himla med ögonen åt själva artikeln som verkar skriven av Per Ström på speed eller nåt - författaren använder inte ens skilda ord för kön o genus o tycker att extremfeminister öht är ett ord eller en allmänt definierad grupp). Men att man identifierar sig starkt med sitt kön är inget konstigt i sig. Som sagt det gör transpersoner väldigt starkt! Bara det att hjärna o kropp inte alltid matchar. O jag är definitivt en kvinna, men tillskriver inte mig själv egenskaper baserat på det och känner mig inte mindre kvinnlig för att jag har kort hår eller inte är intresserad av mode eller smink osv! ????

• moruri

Jag skrev ihop ett själv med sambon, äntligen lyckats skriva ut det och lagt det i förlossningsväskan! Känns tryggt att ha ett, sist tyckte jag de tog stor hänsyn till våra önskemål. Och jag själv vill inte bli så "störd" med massa frågor där utan vill bara kunna fokusera på andningen.

• Repan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-05 20:44:22 följande:

Repan - jag har inte skrivit något brev alls faktiskt. Vi kom fram till att det inte behövdes något då jag inte har några speciella önskemål.

Ah! Åh vad skönt, haha! Jag har några orosmoment jag vill ta upp... Och typ att jag inte kan ges antibiotika oralt och att jag har svår foglossning (hjälp i o ur bad t.ex.). Men inget superspecifikt direkt.

Tänker om de läser journalen mer än egna brev kanske?
  • MissKaos
    Äntligengravid skrev 2013-12-05 15:38:12 följande:
    Varit på bedömningsmottagningen idag igen. Och äntligen verkar det som att jag kommer få bli igångsatt. Idag var det fullt på förlossningen men skulle ringa imorrn vid 7 och kolla om det fanns plats. Annars skulle det bli på lördag. Äntligen

ÅHHH!! Spännande
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Lina1990

Vi skrev tillsammans med barnmorskan :) skrev att jag inte vill ha praktikanter med, lavemang om de hinns med, inga kvaddlar, rädd för att spricka och gärna stöd till sambon o visa hur han kan massera oså för att hjälpa mig :) ikväll har vi satt ihop o bäddat spjälsängen och satt i babyskydd o bas i bilen så nu är allt klart :)

• MissKaos
    Lina1990 skrev 2013-12-05 20:53:11 följande:
    Vi skrev tillsammans med barnmorskan :) skrev att jag inte vill ha praktikanter med, lavemang om de hinns med, inga kvaddlar, rädd för att spricka och gärna stöd till sambon o visa hur han kan massera oså för att hjälpa mig :) ikväll har vi satt ihop o bäddat spjälsängen och satt i babyskydd o bas i bilen så nu är allt klart :)

Det var rätt bra att skriva med Bm. Kort och koncist.
    Jag har inte så mkt önskemål mer än INGA praktikanter & studeranden & kandidater. Dyker dom sen upp hos oss och man ska handleda eller så blir det ju skitkonstigt. Så nej tack. Och spricka ja, gör allt som behövs. Sen vill jag bli erbjuden smärtlindring utifrån förloppet. Någon frågade mig om jag vill ha samma som förra fl. Men hur ska jag veta det NU? Det är ju inte samma förlossning. Så svårt att förutse mer än några "inte" saker. Typ. Juat nu vill jag mest av allt bara att det sätter igång!

Varit på jobbet och hälsat på idag! Vår överläkare gissade bebisen 3,5-4kg nu. Roligt då BM gissade 3,8-4! Och min SSk kollega (som är BM) gissade 4kg. Nu vill jag ha ut barnet ur magen så vi kan pussa den för mkt som Isak säger. (han påpekar att den ska tvättas innan han vill pussa..) 
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Imorgon får vi veta om vi får den nya lägenheten, men verkar luta mot det :D :D :D :D, dock behövs det spacklas och målas en del så blir nog inflyttning 1 januari isf, men så jäkla skönt, ja om vi får den dvs, men hoppas!!!!!!
    Sa innan att bebis är hemskt välkommen efter ett besked om ny lägenhet. Dock är det ju världens storm ute nu och alla bussar och så inställda, så hoppas att en taxi når oss om det skulle sätta igång inatt/imorgon...

• Förstaförsökaren26

Repan - ja, nej, jag trodde att man skulle skriva ett men hon skrev in i min journal bara att jag är öppen för smärtlindring å tar gärna emot stöd/råd då detta är min första gång. Hela förlossningen känns så abstrakt på nåt sätt. Är inte orolig eller rädd utan mer "va fan sätt igång någon gång, vill få det klart!" Å då kan jag tillägga att jag heeeela mitt liv fram tills nyligen varit livrädd. Kanske är alla hormoner?!? Haha kanske blir skit skraj väl där

• MissKaos
    Repan skrev 2013-12-05 20:42:15 följande:
    Att man kan vara väldigt bestämd i vilket kön man har tror jag också på - framför allt transpersoner är ju ofta redan väldigt unga medvetna om att könet i hjärnan inte stämmer överens med kroppen!

Känner tyvärr allt för många som lider av att inte få välja! :( var på en mans bröllop förra sommaren, dit mamma o pappa vägrade komma :(

Nåväl:
    I morgon är det BM-dags, missade tiden med ordinarie i tisdags pga "magsjukan" jag hade så nu får vi skriva förlossningsbrevet i journalen med någon vi inte känner. Men hon verkade trevlig i telefon. Måste ju göra en koll i v 38 nu o ordinarie BM jobbar bara tisdagar så det fick bli så :)

Hur gjorde ni andra? Bara eget brev eller skrev ni också tillsammans med BM i journalen?

Jamen det är väl inte någon motsägelse i det? Eller? Och att inte få välja, eller välja -det gör man ju eg inte? Inte få vara det man är, är väl närmst att jämföra med psykisk misshandel kan jag tycka.
    Jag är ju intresserad av kläder etc men på många sätt rätt okvinnlig. Ganska tuff på ett "manligt" sätt. Min man säger att det är bättre jag ringer när det tex är problem med internetleverantör etc, för att jag blir arg på ett annat sätt och uttrycker mig på ett annat sätt än honom. Gör mig inte mindre kvinnlig hoppas jag. 

JAg tror ta mig tusan ungen gräver sig ut!! Men obekvämt! Vaken och aktiv bebis och det gör ont ner i bäckenbotten. Kan inte den jäkla tappen öppna sig och släppa ut knodden????
  • Irlais

Min BM skrev en sammanfattning själv i journalen, frågade bara om det var något särskilt som var viktigt att ha med. Skrev att sambon är känslig för blod etc och att dom skulle ta hänsyn till det typ, men det var aldrig något problem under förlossningen :) han var med under hela förloppet, tittade på moderkakan och klippte navelsträngen.  
    Jag skrev ett förlossningsbrev själv som blev klart dagen innan, men hann aldrig skriva ut det hehe... men det gjorde inget, alla mina önskemål uppfylldes ändå och barnmorskan var väldigt bra på att fråga saker vid rätt tillfälle. 

Svar på tråden December bebis 2013