• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Min lillebror lekte med dockor. Jsg ville leka skogshuggare. Som tur vsr fick vi välja dey vi ville..

Idag gillar jag kläder kjolar och smycken. Han är inte det minsta klädintresserad. Det är däremot min man! Han ät bästa shopping sällskapet om man står ut med en timme i provhytten.

Den historien är ju gräslig! Stackars barn.

Plopps80 skrev 2013-12-05 11:51:26 följande:
    Intressant hur olika man ser på saker. Såg en dokumentär om två pojkar tvillingar som omskars och den ena råkade de skära av könet på. De opererade om honom till flicka och behandlade honom som flicka. Han kände hat mot klänningarna han fick bära (detta var på 70 talet) han fick dockor och brodern fick bilar i julklapp. Han rörde aldrig sina dockor utan ville bara ha sin brors bilar. Han kände hela uppväxten att han inte var en flicka. När han var 18 försökte han ta sitt liv och fick sedan veta att han var en man i en kvinnas kropp. Han fick sedan puberteten kvinnligt könshormon. Detta var på operah winfrey så det är en sann historia. Tror det finns mkt inom oss som påverkar hur vi är vilka intressen vi har. Denna historia bekräftar det för mig! Mamma är feminist har alltid försökt ge mig bilar men jag har aldrig velat leka med de. Lillbrorsans första ord var bil han var helt tokig i bilar från 8 mån ålder och alla dockor och vagnar mamma gav honom stod i ett hörn. Givetvis är inte alla stöpta i samma mall och oklar måste inte gilla bilar och flickor dockor men överlag är det så tycker jag. Även i vänskapskretsen där genus är ett viktig inslag. Vissa vänner har tom fått erkänna att det nog är lite mer än miljön och omgivningen som påverkar. Jag är ingen feminist och jag ogillar genus och hen. Däremot respekterar jag de som tror på det bl.a. vissa vänner.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80

Ja miss kaos den historien har rört mig mest av alla operahs gäster. Programmet gick 2000 så det var några år sedan.

• MissKaos

Gräsligt. Stympad och sen inte få vara den man är.

Plopps80 skrev 2013-12-05 17:02:21 följande:
    Ja miss kaos den historien har rört mig mest av alla operahs gäster. Programmet gick 2000 så det var några år sedan.

Försökt baka pepparkakor med sonen. Ingen framgång. Han vill spela angry birds. Alt äta deg och kakpynt.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Felinne

Jag vet att många säkert vill släppa den här "debatten" som blossade upp idag, men jag tycker att det är på tok för intressant för att släppa det än. Och sedan har jag jobbat hela dagen så jag har inte riktigt kunna följa med förrän nu. Hoppas ni har överseende med det.

Plopps80: Det är märkligt hur olika olika människor ser på samma sak. Den gräsliga historien som du refererar till får mig att direkt tänka på alla oräkneliga homosexuella som genom åren begått självmord eftersom de känt att de inte passar in i normen. Eller för all del på alla andra som inte känner sig bekväma med att placeras i vissa fack bara för att de råkar ha en viss könsdel. Så för mig är ditt exempel bara ytterligare ett bevis på att vi behöver hjälpas åt att skapa en värld där vi ser människor som individer snarare än som män/kvinnor/pojkar/flickor.

Jag är feminist och kanske är det så att jag har lite svårt att förstå varför folk år 2013 inte vill identifiera sig som som det. Så jag tänkte passa på att förklara varför just jag är feminist. Jag är feminist både för min skull men också för mina framtida barns skull. Här är några anledningar (och länkar) till varför jag känner så:

*Jag vill att mina barn ska kunna växa upp och leva i en värld deras kompetens snarare än deras kön bedöms. 
    www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/darfor-tjanar-man-mer-an-kvinnor_7708802.svd
    www.tcotidningen.se/scb-kvinnors-inkomster-uppgartill-80-procent-av-vad-man-tjanar
    sv.wikipedia.org/wiki/Löneskillnader_mellan_män_och_kvinnor

*Jag vill att mina barn ska ses som människor och inte som objekt
    www.sciencedaily.com/releases/2012/07/120725150215.htm

*Jag vill inte att mina barn ska dömmas på förhand beroende på om de har ett manligt eller kvinnligt namn
    www.passionforbusiness.se/kvinnors-texter-bedoms-som-samre-av-bade-man-och-kvinnor/

Puh! Det blev lite långt, men som sagt. Jag tycker verkligen att det här är viktigt, inte minst när jag tänker på mitt framtida föräldraskap.

• Plopps80

Man har olika sätt att se på saker så är det ju! Man får ju uppfostra sina barn så man själv tycker är bra!

• Repan
    Äntligengravid skrev 2013-12-05 15:38:12 följande:

Varit på bedömningsmottagningen idag igen. Och äntligen verkar det som att jag kommer få bli igångsatt. Idag var det fullt på förlossningen men skulle ringa imorrn vid 7 och kolla om det fanns plats. Annars skulle det bli på lördag. Äntligen smile1.gif

Äntligen gravid - äntligen snart inte gravid! ????
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-05 19:04:00 följande:

www.d-intl.com/2013/09/16/konet-sitter-i-hjarnan/ detta tror jag på. Det sista jag har att säga

Att man kan vara väldigt bestämd i vilket kön man har tror jag också på - framför allt transpersoner är ju ofta redan väldigt unga medvetna om att könet i hjärnan inte stämmer överens med kroppen!

Känner tyvärr allt för många som lider av att inte få välja! :( var på en mans bröllop förra sommaren, dit mamma o pappa vägrade komma :(

Nåväl:

I morgon är det BM-dags, missade tiden med ordinarie i tisdags pga "magsjukan" jag hade så nu får vi skriva förlossningsbrevet i journalen med någon vi inte känner. Men hon verkade trevlig i telefon. Måste ju göra en koll i v 38 nu o ordinarie BM jobbar bara tisdagar så det fick bli så :)

Hur gjorde ni andra? Bara eget brev eller skrev ni också tillsammans med BM i journalen?
  • Förstaförsökaren26

Repan - jag har inte skrivit något brev alls faktiskt. Vi kom fram till att det inte behövdes något då jag inte har några speciella önskemål.

Svar på tråden December bebis 2013