• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Gud vad segt för er nu! Förstår att ni vill ha ut bebisarna! Men snart får ni träffa grynen. Oroar mig för lucia. På dagis har de alltid haft lucia kl 17 men nu har de ändrat till 07!!! Fan jag kommer få gå upp 05;30 för att hinna dit. Ingen dröm när man varit uppe och ammat flera ggr. Vill verkligen inte missa det heller! Dottern är ledig på fredagar så det innebär ju att jag har henne hemma hela dagen och måste fixa med lunch och jag kan ju inte sova någon längre stund på dagen heller. Hon kommer bli så ledsen om jag inte går. Är alltid med på allt!

• Repan

Grattis Nov 13! Fantastisk förlossning ju :)

BM idag: äntligen ökat järnvärde!! 127! :)

Nu har vår bebis lämnat snittkurvan o gått uppåt! Åh, lilla tjockisen :) sf-mått i 37 + 6 var 36-37 o ökat från typ 33.

Gick igenom inför förlossningen o känner mig mycket lugn o trygg nu faktiskt. :) fick veta att cytotec inte används på sahlgrenska så känns jätteskönt att inte ens behöva avsäga mig det. Varit nervig för det efter allt i media.

Vi pratade om ställningar att krysta i där BM har bra uppsikt för bristningar o så, sen om smärtlindring.

Nu är jag redo men det kan ju vara en hel månad kvar... BF - 14 idag.

• sarak

Tack för alla värmande kommentarer om kroppen en vecka efter förlossningen. Det känns bättre nu, lite av svullnaden i brösten har lagt sig. Igår rörde sig brösten lite när jag ammade, förut har det varit som om han snuttat på 2 döda stenar. Trivdes så himla bra med att vara gravid, känns konstigt att det bara är över sådär pang. Hade inte ont någonstans under graviditeten, nu ömmar det både här och där.

Jag är helt tagen av Lilleman här. Har varit mycket fram och tillbaka till BB och ta blodprover och sola för gulsoten, men nu hoppas hoppas hoppas vi att vi slipper åka tillbaka på ett tag. Värdet igår var ganska lågt så behöver inte åka och ta nytt prov idag i varje fall. Hoppas vi får ha en helg hemma och bara myyyyysa!!

• sarak

Ni som inte vill ha med praktikanter på förlossningen, vill bara dela mina erfarenheter. Det var skiftbyte precis när jag skulle börja krysta. Det var en HELT UNDERBAR barnmorskestudent som coachade mig under hela krystningsarbetet. Jag var egentligen helt slut vid det laget, men hon fick mig att kämpa till det yttersta. Jag behövde verkligen jobba aktivt under krystningsarbetet, tog i så jag trodde varje blodkärl i hjärnan skulle gå sönder. Men mycket tack vare henne var det den bästa stunden under förlossningen. Behövde verkligen peppen då och instruktioner hela tiden. Ordinarie barnmorskan var ju inte med hela tiden. Tänker att det inte bara behöver vara av ondo att ha med praktikanter/studenter? Tycker man det är jobbigt kan man ju be dom gå ut? När jag hade det som allra tuffast under öppningsskedet var det en dansk barnmorska med på "inskolning". Henne tyckte jag inte alls om. Förstod inte vad hon sa vilket ledde till att hon mest bara stod och log åt mig (eftersom jag hade det skittufft just då provocerade det mig enormt, fick för mig att hon stod och hånflina åt mig). Ångrar nu i efterhand att jag inte sa att jag inte ville ha henne med.

• MissKaos

Neiix inga studenter! ! Ffa inga kandidater. Dom där kommer till min arbetsplats sen vissa av dom. Då måste man jobba med den personen och kanske handleda. Vi har även bm hos oss och jag vill hellervinte ha ngn ac de två bm som jobbar på fl som jag har jobbat med. Det känns inte bra alls.

sarak skrev 2013-12-06 11:41:11 följande:
    Ni som inte vill ha med praktikanter på förlossningen, vill bara dela mina erfarenheter. Det var skiftbyte precis när jag skulle börja krysta. Det var en HELT UNDERBAR barnmorskestudent som coachade mig under hela krystningsarbetet. Jag var egentligen helt slut vid det laget, men hon fick mig att kämpa till det yttersta. Jag behövde verkligen jobba aktivt under krystningsarbetet, tog i så jag trodde varje blodkärl i hjärnan skulle gå sönder. Men mycket tack vare henne var det den bästa stunden under förlossningen. Behövde verkligen peppen då och instruktioner hela tiden. Ordinarie barnmorskan var ju inte med hela tiden. Tänker att det inte bara behöver vara av ondo att ha med praktikanter/studenter? Tycker man det är jobbigt kan man ju be dom gå ut? När jag hade det som allra tuffast under öppningsskedet var det en dansk barnmorska med på "inskolning". Henne tyckte jag inte alls om. Förstod inte vad hon sa vilket ledde till att hon mest bara stod och log åt mig (eftersom jag hade det skittufft just då provocerade det mig enormt, fick för mig att hon stod och hånflina åt mig). Ångrar nu i efterhand att jag inte sa att jag inte ville ha henne med.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Repan
    sarak skrev 2013-12-06 11:41:11 följande:
    Tänker lite som du att oavsett om det är studenter eller ordinarie så kan man ju alltid be en specifik person att lämna rummet om man vill. Pratade om det med BM idag som sa att det är inte superofta det händer men ibland gör det det, och man kan inte alltid matcha med alla så det skulle inte vara något konstigt att be att få byta eller så om man känner att någon inte lyssnar eller vad det nu kan vara.

Personligen inte så orolig över studenter (förstår dock varför MissKaos inte vill ha några där med tanke på jobbet!) eftersom de liksom inte får göra något själva ändå och dessutom ofta är så himla engagerade. Haft gyn-student (manlig till och med) med på gynakuten osv och det var inga konstigheter.

Vi är vän med en av de nyaste förlossningsläkarna på östra sjukhuset som antagligen lär jobba när vi är där (precis börjat, jobbar mycket och får naturligtvis julhelgen, haha!) och det kan väl möjligen kännas liiiite knepigt att frugans vän kanske t.ex. syr mig ;) Men äh! Herregud, det ordnar sig ;)
    Bebis BF 20 december 2013
  • Äntligengravid

Nu ligger jag på förlossningen och igångsättningen är påbörjad. Fick börja med ballong och den kom ut efter bara en timme. Nu får jag värkstimulerande dropp så att bebisens huvud ska komma ner en bit till. Sen tar dom hål på vattnet. Har lite värkar men dom är helt klart okej än så länge.

• Plopps80
    Äntligengravid skrev 2013-12-06 12:53:58 följande:
    Nu ligger jag på förlossningen och igångsättningen är påbörjad. Fick börja med ballong och den kom ut efter bara en timme. Nu får jag värkstimulerande dropp så att bebisens huvud ska komma ner en bit till. Sen tar dom hål på vattnet. Har lite värkar men dom är helt klart okej än så länge.

Lycka till. Snart är bebisen här!
  • Repan
    Äntligengravid skrev 2013-12-06 12:53:58 följande:

Åh spännande! Massa lycka till!
  • Plopps80
    sarak skrev 2013-12-06 11:36:51 följande:
    Tack för alla värmande kommentarer om kroppen en vecka efter förlossningen. Det känns bättre nu, lite av svullnaden i brösten har lagt sig. Igår rörde sig brösten lite när jag ammade, förut har det varit som om han snuttat på 2 döda stenar. Trivdes så himla bra med att vara gravid, känns konstigt att det bara är över sådär pang. Hade inte ont någonstans under graviditeten, nu ömmar det både här och där. Jag är helt tagen av Lilleman här. Har varit mycket fram och tillbaka till BB och ta blodprover och sola för gulsoten, men nu hoppas hoppas hoppas vi att vi slipper åka tillbaka på ett tag. Värdet igår var ganska lågt så behöver inte åka och ta nytt prov idag i varje fall. Hoppas vi får ha en helg hemma och bara myyyyysa!!

Det är en väldig omställning att få barn. Första gången vet man inte heller vad som väntar. Skedet efter förlossningen är ju tufft. Man är dödstrött och har som du säger ont här och där. Man kan bli överväldigad av det stora ansvaret ett barn innebär och bebisen kräver ju omsorg dygnet runt. Något som är jobbigt när man är så himla trött. Min lille är två veckor imorgon. Är väldigt trött efter förlossningen och pga vakna på natten och amma. Har ju en dotter att ta hand om också. Känner mig irriterad på min kropp vill ha min gamla energi. Jag är outtröttlig vanligtvis. Nu har jag varit ute en timme med barnen, tvättat, plockat undan och bäddat rent. Känner mig totalt utmattad av att göra så vardagliga saker och fan vad det stör mig. Vet att kroppen återhämtar sig fort och att man snart är sig själv igen. Två månader efter förlossningen är man ofta läkt och avslaget har slutat rinna. Man blir fysiskt starkare igen och brösten är så härdade att amningen inte gör ont längre. Vill njuta av den första tiden eftersom bebisen bara är så här liten en gång och det går sååå fort men samtidigt längtar man ju lite till framtiden
Svar på tråden December bebis 2013