• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • moruri

Barn är ju verkligen olika, inget rätt eller fel. Ferdinand sover nu halva natten i spjälsängen, sedan andra halvan hos oss då han vaknar hela tiden. Vi får ingen sömn om vi ska behöva kliva upp varje gång han vaknar, därför passar samsovning bäst i vår familj :).

• Plopps80

Ludwig ligger i nestet i vår säng med eget litet täcke. Helt ok enligt BVC. Ibland sover han i min armhåla. Vad gör man när bebisen inte somnar någon annan stans. Inte en chans att jag skulle lägga mig på honom. Man sover ju fjäderlätt med en bebis bredvid sig i sängen. Är nog få nyfödda som accepterar egen säng. Ingen av mina två har gjort det!

• Plopps80

Nu läste jag att era barn visst gillade egen säng. Fusk. Jag sover såå dåligt med Ludwig i sängen men han accepterar nestet men inte alltid.

• islandpeak

Om vår följer sina storebröders mönster så kommer den somna i egen säng och sen efter nattamning ligga hos oss. Sover oxå lätt med bäbis jämte mig.

Var på tillväxtul idag, normalt för tiden är 3200 g och denna ligger på ca 3700 plus en felmarginal på 10-15%. Känns okej! Men i vilket fall ska vi på igångsättning på tisdag. Denna fantastiska läkare kunde inte lova att det kommer igång då beroende på hur moget allt är, men då väntar de några dagar så senast till nästa helg kunde han säga. Med de två tidigare snabba förlossningarna jag haft och bäbisen mådde mkt bra och var fixerad så var förutsättningarna mkt goda :) det lugnade mig så nu kan jag nig sova gott om nätterna när jag vet att det inte kommer ut en 6 kg bäbis :)

• Emelius

Jag har 4 dagar kvar till bf med första barnet :) Vi har satt ihop spjälsängen och ställt in den i vårt sovrum men jag ska nog ta bort ena sidan så man kan skjuta den kant i kant med min sängsida. Känner mig livrädd inför tanken på att ha bebisen mellan oss i sängen :O

• Sanktb

Igår kväll gick vattnet och värkar kom direkt. Inatt så födde jag en son!

• MissKaos
    Sanktb skrev 2013-12-10 20:08:54 följande:
    Igår kväll gick vattnet och värkar kom direkt. Inatt så födde jag en son!

Grattis!
    islandpeak skrev 2013-12-10 19:20:37 följande:
    Om vår följer sina storebröders mönster så kommer den somna i egen säng och sen efter nattamning ligga hos oss. Sover oxå lätt med bäbis jämte mig.

Var på tillväxtul idag, normalt för tiden är 3200 g och denna ligger på ca 3700 plus en felmarginal på 10-15%. Känns okej! Men i vilket fall ska vi på igångsättning på tisdag. Denna fantastiska läkare kunde inte lova att det kommer igång då beroende på hur moget allt är, men då väntar de några dagar så senast till nästa helg kunde han säga. Med de två tidigare snabba förlossningarna jag haft och bäbisen mådde mkt bra och var fixerad så var förutsättningarna mkt goda :) det lugnade mig så nu kan jag nig sova gott om nätterna när jag vet att det inte kommer ut en 6 kg bäbis :)
    Skönt!

Vilken vecka är du i, och varför får du igångsättning?

Här händer nada efter hinnsvepningen. Lite besviken.. Hade allt hoppats där!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • islandpeak

Jag är i v 38+3 idag så nästa tisdag är det nära bf. Jag har fått två mkt stora barn tidigare och de har haft tendens till att lägga på sig väldigt mkt den sista tiden. Jag har dessutom gått över 5 och 6 dagar och det kan göra stor skillnad på storlek. De ska börja med en "aggressiv" hinnsvepning och hoppas på att de hjälper annars fortsätter de enligt rutinerna.

Dock har jag för första gången på tre graviditeter förvärkar som gör ont.. Får se vag som händer :)

Tråkigt att inte hinnsvepningen hjälper!! Han sa att det kunde dröja några dagar innan den ger verkan, så vi hopps att det kommer igång snart för dig!

• MissKaos
    islandpeak skrev 2013-12-10 20:22:18 följande:
    Jag är i v 38+3 idag så nästa tisdag är det nära bf. Jag har fått två mkt stora barn tidigare och de har haft tendens till att lägga på sig väldigt mkt den sista tiden. Jag har dessutom gått över 5 och 6 dagar och det kan göra stor skillnad på storlek. De ska börja med en "aggressiv" hinnsvepning och hoppas på att de hjälper annars fortsätter de enligt rutinerna.

Dock har jag för första gången på tre graviditeter förvärkar som gör ont.. Får se vag som händer :)

Tråkigt att inte hinnsvepningen hjälper!! Han sa att det kunde dröja några dagar innan den ger verkan, så vi hopps att det kommer igång snart för dig!

Jag har hört inom 48 h? Jag gick ju med över sist, 16dgr. Sonen var inte ngn gigant men hade först svårt att komma förbi spinae och sen kom han m axlarna på fel håll pga att jag inte är så stor och han var åt det större hålet (4200) Så jag hoppas.. Måste försöka tänka positvit att om det så påverkar så det öppnas upp 0,5cm så är det bra! Vill helst inte att denna bebisen ska vara större än storebror.

Ja, hoppas det funkar för dig med! Det känns som om hinnsvepning är mkt skonsammare än en regelrätt igångsättning. Det kändes inte när hon gjorde det jag kände bara när hon stack in fingret i tappen.

Pratade lite om att BM inte gör detta på MVC lät som att läkaren tyckte det var lite fånigt faktiskt. Och att om det skulle uppstå en blödning så skulle det vara en teckenblödning... Jag sa lite påskojj sådär at thade jag nått så hade jag lånat handskar och gjort det själv -då sa hon att vissa ber sina män.. Kändes ju lite som ett tips typ...
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • islandpeak

Haha ... Läkaren idag sa att han typ ville att det skulle bli en liten blödning då vet man att det händer nåt :) bm gör inte det här i Halland heller, men vet inte varför..

Den andra pojken vägde 5000 g och då ville de inte ens göra ett tul på mig utan sa att kan du föda en på 4530 g så fixar du en till.. Jag tänkte inte så mkt på det då och allt gick jättesnabbt, 1,5 på förlossningen så var det klart. Men de vill inte att de ska vara så stora. Läkaren idag undrade vad den läkaren i Halmstad hette, han var inte nöjd.. Så nu väljer vi Varberg istället :)

De tenderar ju att bli större i andra och tredje graviditeten osv, så hoppas du slipper gå över för många dagar!!

Svar på tråden December bebis 2013