• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos
    Lina1990 skrev 2013-12-20 11:22:16 följande:
    Majsa88: alla har ju ett "sista" datum men helst vill man väll att det skall få komma igång av sig själv. Men i Gbg kan man få gå över tre veckor också i vissa fall, om mamman och barnet mår bra och barnet inte är så stort. Vet inte hur det är i resten av landet.

Nej. Inte längre! Det är ändrat.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    majsa88 skrev 2013-12-20 11:03:49 följande:
    Jo det är vanligt. Men jag är skraj för det. Är det östra du ska sättas igång?
    jag förstår, men längtar o hoppas o så händer det inte ett skit. Tålamod är inte det bästa jag vet Så jag beundrar dig. Men nu har du ett datum iaf det känns väl liiiiiite bättre iaf eller?.

Nej. Stressad över att inte hinna hem till jul.
    Och nu efter natten minns jag hur j-ä ont det gör att föda. MInnena bleknar efter ett tag.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    moruri skrev 2013-12-20 11:22:17 följande:
    Varit förbi Bvc nu på morgonen, Douglas hade gått upp 40g sedan i onsdags! Känns superskönt!! Ska dit igen på måndag och se så han fortsätter gå upp! Woho! :D

Har faktiskt gått jättebra hemma med Ferdinand, han är himla nyfiken på lillebror, han verkar dock inte förstå att det är en människa, tror mer han tänker det är en docka. När Douglas gråter tittar han jättemycket på honom sedan på mig eller sambon och fnittrar, typ som "vad är det där för knasiga ljud dockan gör". Skitgulligt! Jag har sovit på soffan med liten sista dagarna, tänkte de kan va skönt att få igång amningen lite innan vi flyttar in i sovrummet igen, så vi inte väcker Ferdinand så mycket på natten.

• Förstaförsökaren26

Misskaos - Men det var en envis unge du!! Fast det var lite konstigt för när jag va hos min barnmorska så sa hon att hon hade minsann aldrig varit med om att någon gått hela vägen till 42+0. Möjligtvis någon enstaka men annars inte. Mitt svar blev då "jo, du, denna gång får du nog vara med om någon som går hela vägen till maj". Lite pessimistiskt tänk iofs av mig. Jag fortsätter att hålla tummar och tår för dej iallafall!!!

• Lina1990

Misskaos: det måste de ändrat väldigt nyss isf för min vän som fick 13 dec blev erbjuden att gå längre om det inte kom igång av sig själv.

• Plopps80

Tråkigt miss kaos trodde verkligen det var din tur! Ni som ammar svettas ni mkt? Jag svettas floder vid minsta ansträngning och på natten vaknar jag sjöblöt. Lillen ligger ju precis brevid också som ett litet element. Han blir 4 v imorn undrar hur länge dessa svettvallningar ska hålla på! Lillen verkar ha vänt rätt på dygnet. Han är vaken mer på dagarna och somnar oftast för kvällen vid 20-21, det har han gjort sedan han föddes. Han äter ofta vid 23 och sover sedan oftast till 03-03:30. Därefter vill han amma varannan timme fram tills vi går upp. Han har ofta en period på kvällen när han är övertrött och inget är bra. Varken bröst eller napp duger han vill ingenting. Är inte varje kväll men det är jobbigt när han är ledsen och man inte kan trösta. Tycker jag börjar komma in i allt nu men jösses det var en större omställning än jag trodde från ett barn till två. Jag har väldig struktur och rutiner och allt rubbas när man får bebis. Nu börjar nya rutiner ta plats och det känns bra.

• majsa88

Om du föder på söndag så tror jag att du är hemma till tisdag. Men skulle det inte bli så , så tänk att julen bli lite nytt o mysigt o storebror kommer o hälsar på o att får ett syskon till julklapp . Sen när ni kommer hem så firar ni ert egna lilla jul. Kan vara rött mysigt o va på bb under jul. Min vän fick det o de hade jätte mysigt. HOppas du blir lite mer positiv till det hela. Men i get it, det pain när det blir utdraget till jul . Ja du har något o minnas o vet nästan vad som förväntas, kan tänka mig att man börjar bli nojig då. Jag vette faaan vad som väntar mig, det jag har sagt är att jag ska ha dancehall o jamaican reggae på o dansa under värkarna, med lustgas så jag kan bli lite lullig till. Haha vi får se om det bara är snack nu., eftersom jag inte vet vad som väntas:)

MissKaos skrev 2013-12-20 11:38:57 följande:
    Nej. Stressad över att inte hinna hem till jul.

Och nu efter natten minns jag hur j-ä ont det gör att föda. MInnena bleknar efter ett tag.

• Peak
    FiaFunderar skrev 2013-12-17 12:44:58 följande:
    Jag läste att statistiken säger att man går ca 3-4 dagar kortare med tvåan. För oss betyder det 25.e eller 26.e. *tjuter en skvätt*
    Stämmer inte för mig isf, fick sonen 5 dgr innan bf och nu är det 2 dagar till bf 22/12, vill ju ha innan jul ju!!
    Felinne skrev 2013-12-18 09:45:36 följande:
    Stort stort grattis till alla som fått sina små bebisar! Det är så skönt att höra att det faktiskt (peppar peppar) verkar ha gått bra för alla.

Min egen lilla bebis ligger fortfarande och myser i magen men det är ju bara max 2,5 veckor kvar till vi får träffas (om allt går bra) och det är verkligen en hissnande och fantastiskt känsla. Jag ser att det är många som verkar hänga upp sig på ett specifikt datum och jag är så glad över att jag från början har gått in med inställningen att bebisen kan komma precis när som helst men mest troligt är någon gång under ett fyraveckors spann (som för mig är 7/12 - 4/1) eftersom det gjort att jag inte känner samma "stress" (i brist på bättre ord) som flera härinne uttrycker. Jag antar att det är för att jag inte har ett så stort kontrollbehov men ett desto större "informationsbehov" som jag tänker på det här sättet. Ah, well. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här och det är ju lite sent att prata om egentligen, men kände bara att dela med mig lite av mina tankar den här morgonen.

Hoppas ni får en bra dag - med eller utan bebisar. Själv ska jag och min man fira hans lönehöjning och fixa klart de sista julklapparna. Kanske åka och kolla lite på en skötväska också för det känns ju som en bra grej att ha fixat innan ;)
    för mig handlar det inte om ett kontrollbehov utan att jag har haft foglossning i 30 veckor nu! Då är man rätt less på att knappt kunna gå kan jag tala om! Min första graviditet var "a walk in the park" i jämförelse och sonen kom dessutom 5 dgr innan bf, inte alls vad jag hade väntat mig. Så det är nog lite utifrån man mår och inte om man har ett kontrollbehov eller ej. Mår man som vanligt och bara har en liten kula som stör när man ska knyta skorna är det såklart inte lika jobbigt som för den som kräks konstant i 9 månader. Man kan nog inte bara utgå från sig själv i alla lägen utan alla är olika och upplever det olika!
  • MissKaos
    Lina1990 skrev 2013-12-20 11:54:22 följande:
    Misskaos: det måste de ändrat väldigt nyss isf för min vän som fick 13 dec blev erbjuden att gå längre om det inte kom igång av sig själv.

Erbjuden är ju en sak. Förut fick man ingen ig¨ngsättning förrsen BF+21. Nu FÅR du gå över om du VILL. Jag gick ju mer än bf+14 sist och det varinte egenvalt!
    majsa88 skrev 2013-12-20 12:15:36 följande:
    Om du föder på söndag så tror jag att du är hemma till tisdag. Men skulle det inte bli så , så tänk att julen bli lite nytt o mysigt o storebror kommer o hälsar på o att får ett syskon till julklapp . Sen när ni kommer hem så firar ni ert egna lilla jul. Kan vara rött mysigt o va på bb under jul. Min vän fick det o de hade jätte mysigt. HOppas du blir lite mer positiv till det hela. Men i get it, det pain när det blir utdraget till jul . Ja du har något o minnas o vet nästan vad som förväntas, kan tänka mig att man börjar bli nojig då. Jag vette faaan vad som väntar mig, det jag har sagt är att jag ska ha dancehall o jamaican reggae på o dansa under värkarna, med lustgas så jag kan bli lite lullig till. Haha vi får se om det bara är snack nu., eftersom jag inte vet vad som väntas:)

Fast femåringar funkar ju inte riktigt så. Vi har inresande släkt som kommer, Kan iaf inte påverka det.

Hmm. Jag sket i musiken sist.. Stod och gungade rätt mkt i gåstol, det var rätt skönt
Svar på tråden December bebis 2013