• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (TS)

menade inte grader av bipoläritet, fel ordval, sorry...utan olika TYP ...1,2 osv mitt är alltså affektiv

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (bordis) skrev 2013-04-15 09:54:55 följande:

Åhh...... den där videon har jag kollat på många många ggr, jag tycker den är så träffande. Har även mailat den till mina vänner och f.d sambon för att dem ska få lite insikt i hur man faktiskt mår.

Någon som vet vem som artisten som sjunger är?
  • Anonym (TS)

Natalie Merchant - My Skin

">

• Loppan Lus

Jag har vid ett tillfälle nämnt att hon borde söka hjälp men hon vart så arg att det inte gick att föra en diskussion. Hon har korta vänskapsrelationer. Hon är som person manipulerande, ljuger mycket och baktalar alltid oss i familjen. Hon känner sig förfördelad och ingen förstår varför. Hon söker inget arbete eller betalar inga driftkostnader, för varför skall hon det när gästhuset inte är hennes tycker hon.
    Allt negativt som händer är andras fel sina utbrott beror på andra alternativt PMS.Hon är i 40 års ålder och har flyttat hem till mammas gård sen några år tillbaka. Hennes man bor kvar utomlands. Situationen eskalerar och det är svårt att åka ut till min mamma då hon även ger sig på mina barn som är i skolåldern och det är inte bra för dem då de inte förstår vad som händer. Livet är ett helvete minst sagt för nu vill hon ha bort mamma från hennes hus.

• Lilith Dark
    Anonym skrev 2013-04-15 19:55:33 följande:
    Det är en gammal tradition att inte klassa personlighetsförändringar som sjukdomar, men det är så klart sjukdomar. En gång i tiden så trodde man att personlighetsförändringar bara berodde på att man hade "lärt sig fel" under uppväxten och fått en extrem personlighet som gav problem. Nu vet man att det inte är så. Personlighetsstörningar är i lika hög grad sjukdomar som bipolär eller autism.
    Autism är en funktionsnedsättning, ingen sjukdom
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
  • Anonym (undrande)
    Loppan Lus skrev 2013-04-16 13:55:54 följande:
    Jag har vid ett tillfälle nämnt att hon borde söka hjälp men hon vart så arg att det inte gick att föra en diskussion. Hon har korta vänskapsrelationer. Hon är som person manipulerande, ljuger mycket och baktalar alltid oss i familjen. Hon känner sig förfördelad och ingen förstår varför. Hon söker inget arbete eller betalar inga driftkostnader, för varför skall hon det när gästhuset inte är hennes tycker hon.
    Allt negativt som händer är andras fel sina utbrott beror på andra alternativt PMS.Hon är i 40 års ålder och har flyttat hem till mammas gård sen några år tillbaka. Hennes man bor kvar utomlands. Situationen eskalerar och det är svårt att åka ut till min mamma då hon även ger sig på mina barn som är i skolåldern och det är inte bra för dem då de inte förstår vad som händer. Livet är ett helvete minst sagt för nu vill hon ha bort mamma från hennes hus.
    Det där med att känna sig förfördelad känner jag igen hos min syster, och baktalandet. Dessutom skriver min syster gärna folk på näsan och vill framstå som om hon hade en högre moral än andra, trots att hon bara sitter hemma framför datorn dagarna i ända (mycket prat och ingen verkstad). Samtidigt vet jag ju att hon inte mår bra och slits mellan självhävdelse ena stunden och självförnekelse nästa.

Det låter kanske som om det är jag som är bitter, och det är jag kanske på sätt och vis. Jag saknar den relation vi hade när vi var yngre och tycker att hon kunde göra något åt sitt liv.  
  • Loppan Lus

Ja, jag har blivit bitter. Min familjs liv styrs av min syster och vi kommer ingen vart. Det finns inga lösningar och det finns ingen hjälp. Alla går runt med dåligt samvete, försöker skydda och rädda upp situationer. Hon förvrider sanningen och något logiskt resonemang kan hon inte föra. Man har så många gånger trott att man når fram till den andra sidan av hennes personlighet och just där och då gör man det för att bara några timmar senare åter kastas ned i all förnedring runt henne. Det där med högre moral håller jag med om samma här, ironiskt med tanke på att hon inte kan skilja på mitt eller ditt m.m. Allt blir bara värre nu efter min pappas bortgång. Allt det som hände runt och kring det kan jag inte se förbi. Jag orkar inte med maskeraden, skådespeleriet  längre och samtidigt förstår jag att hon måste må så dåligt själv. Jag vill inte vara hennes slagpåse, jag orkar inte hjälpa min mamma men jag måste ju det annars går hon sönder,

• Anonym (Petra)
    Loppan Lus skrev 2013-04-16 16:06:38 följande:
    Ja, jag har blivit bitter. Min familjs liv styrs av min syster och vi kommer ingen vart. Det finns inga lösningar och det finns ingen hjälp. Alla går runt med dåligt samvete, försöker skydda och rädda upp situationer. Hon förvrider sanningen och något logiskt resonemang kan hon inte föra. Man har så många gånger trott att man når fram till den andra sidan av hennes personlighet och just där och då gör man det för att bara några timmar senare åter kastas ned i all förnedring runt henne. Det där med högre moral håller jag med om samma här, ironiskt med tanke på att hon inte kan skilja på mitt eller ditt m.m. Allt blir bara värre nu efter min pappas bortgång. Allt det som hände runt och kring det kan jag inte se förbi. Jag orkar inte med maskeraden, skådespeleriet  längre och samtidigt förstår jag att hon måste må så dåligt själv. Jag vill inte vara hennes slagpåse, jag orkar inte hjälpa min mamma men jag måste ju det annars går hon sönder,
    Låter hemskt jobbigt :(
    Vad får dig att tro att hon lider av borderline? Förutom utbrotten.
  • Anonym (TS)

Undrar detsamma :/ Känner verkligen inte igen mig..om hon nu har borderline måste hon ha andra diagnoser också isf.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-04-17 07:10:09 följande:

Undrar detsamma :/ Känner verkligen inte igen mig..om hon nu har borderline måste hon ha andra diagnoser också isf.

Vad är det som inte stämmer med borderline? Jag tycker det stämmer väldigt bra.
Svar på tråden Borderline