Anonym (undrande) skrev 2013-04-01 23:41:32 följande:
En fråga till er med borderline. Är detta något ni känner igen?
Jag har enormt svårt för att knyta an till människor i nära relationer. Föredrar ytliga relationer för att slippa bli sårad. Där jag själv har kontrollen att lämna innan jag fått känslor för denne. För att jag är så rädd att bli lämnad.
Jag försökte mig på ett långt samboförhållande. En bergodalbana i känslor utan dess like.
Vägrade hela tiden tro att jag dög för honom , och var ständigt rädd att han skulel hitta någon annan som var bättre. När han skulle åka i väg på resa i två veckor så mådde jag sjukt dåligt veckorna innan, och de första 3-4 dagarna (spec nätterna). När han sedan kom hem ville jag knappt vara nära och det kändes som en främling som jag återigen hade svårt att knyta an till.
Nu har jag brytit upp detta förhållande och redan efter 4 dagar mår jag bättre. Som att jag var beroende av en drog och när den inte finns längre så mår jag bättre..
Har inte fått diagnosen men jag känner igen så fruktansvärt mycket som separationsångest (Oavsett vem det är men speciellt om det gäller förhållanden). Mitt antisociala beteende, djupa återkommande depressioner och att bygga upp mitt liv runt personen som jag är i relation med. Är då bara en sak som jag inte gör och det är att jag inte skär mig . Jag har annat destruktivt beteende som rökning, alkohol och mediciner och är inte rädd för att dö utan snarare nästan önskar detta för att slippa må så här.
Låter detta som något som känns igen?
Välkommen till tråden!
Ja mycket av det du beskriver är ju typiskt för Borderline. Har du någon kontakt inom psykiatrin, terapeut?? Tycker du att du fungerar annars bra i ditt liv, i andra relationer, jobb, släktförhållanden?
Det med att du inte skär dig själv, det gör inte jag heller. Precis som du skriver kan man ha andra typer av självskadebeteenden, jag själv överäter, webshoppar.
Antar att du har läst om de 9 olika kriterierna för Borderline? Att man ska ha 5 av de för att ev ha diagnosen. Jag har 9 av 9 enligt min läkare, själv skulle jag nog säga 7 el 8.