Anonym (undrande) skrev 2013-04-15 11:31:21 följande:
Jag tror inte det. Inte i form av terapi i alla fall. Det har hänt att hon självmant lagt in sig för alkoholavgiftning, men annars tror jag mest att hon självmedicinerar med läkemedel hon läser om och beställer från nätet.
Vi hade en väldigt bra relation när vi var yngre men idag har jag en känsla av att all privat information jag anförtror henne kan komma att användas emot mig i form av manipulation när hon har ett skov. Jag undviker alltså i det längsta att prata om privata saker som mitt äktenskap, mina barn, min ekonomi, glädjeämnen eller oroselement för att jag vet att allt jag säger kommer att förvrängas i skvaller, på Facebook, mm. Så jag känner att vår relation har blivit helt meningslös. Jag pratar om typ vädret och de få gemensamma intressen vi fortfarande har som saknar djup och inte kan vändas emot mig.
Ni här med Borderline eller ni andra anhöriga, känner ni igen detta?
Nej, det där känner jag inte igen alls. Jag tror inte att många (om ens någon?) är manipulativa.
Dessutom undrar jag vad du menar med "skov"? Det låter mer som bipolär du syftar på?
Borderline är något man har hela tiden, det kommer inte i skov.
Tråkigt att er relation blivit så meningslös och att du inte vågar anförtro dig åt henne.
Försök få henne att söka terapi. Alkoholmissbruket blir hon aldrig av med om det är självmedicinering, då krävs det terapi.
Jag VET detta då jag själv har varit där i alla mina vuxna år. Har slutat med alkohol medicinering många många ggr men alltid fallit tillbaka när det krisat i mitt liv.
Nu har jag äntligen funnit rätt terapiform och slipper ta till alkohol.
Önskar dig och syrran all lycka till!