• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (whiteblack)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-06 12:55:10 följande:

Det är verkligen jobbigt när man måste vänta så länge, det är inte de som behöver må så dåligt :/

Hoppas du snart får börja!

Under tiden och givetvis efter också kan vi här i tråden skriva med varandra, kan ju vara något i alla fall.

Har du mycket ångest under dagarna? Något speciellt du brukar göra då för att komma ur det?

Äter du mediciner?          

Ja, jag äter SSRI (har gjort det i några år) sen äter jag lugnande och insomningstabletter. Det går upp och ner, äter jag mina mediciner som jag ska, vilket jag inte är världsbäst på, så håller jag mig hyfsat lugn.. Det går upp och ner i perioder. 
    Inget speciellt mer än att ringa någon vän och spy ut all ångest på den stackars personen, annars så ligger jag hemma apatisk ett par dagar tills jag får spunk på mig själv och på något sätt orkar gå ut och gå eller så. Har inte så många verktyg för att hantera min ångest... 
  • Anonym (bordis)

Just idag orkar jag inte läsa här...läs min tråd LVU idag... I myndighets forumet så vet ni vad borderline kan ge. Gör inte som jag...sök hjälp I TID!!

• Anonym (TS)
    Anonym (whiteblack) skrev 2013-04-08 19:05:19 följande:
    Ja, jag äter SSRI (har gjort det i några år) sen äter jag lugnande och insomningstabletter. Det går upp och ner, äter jag mina mediciner som jag ska, vilket jag inte är världsbäst på, så håller jag mig hyfsat lugn.. Det går upp och ner i perioder. 
    Inget speciellt mer än att ringa någon vän och spy ut all ångest på den stackars personen, annars så ligger jag hemma apatisk ett par dagar tills jag får spunk på mig själv och på något sätt orkar gå ut och gå eller så. Har inte så många verktyg för att hantera min ångest... 
    Jaadu vad ska man göra när ångesten är som starkast :/

För mig är det jobbigast när jag behöver ta hand om barnen, och har ångest samtidigt. Brukar sysselsätta de så snabbt som möjligt, lägga mig och lyssna på musik, just musik hjälper litegranna. Och det ska vara en viss typ av musik, allt går inte bra. 

Men det hjälper ju inte alla såklart.     
  • Anonym (TS)
    Anonym (bordis) skrev 2013-04-08 23:48:05 följande:
    Just idag orkar jag inte läsa här...läs min tråd LVU idag... I myndighets forumet så vet ni vad borderline kan ge. Gör inte som jag...sök hjälp I TID!!
    Läste precis din tråd, önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt, det måste vara jättejobbigt!!!

Som jag förstår är du ensamstående? Jag tror inte jag hade klarat, nää jag VET att jag inte hade orkat med mina 3 barn och ha denna diagnos. Ens egna lidande och problem tar för mycket energi från mig.

Men det är borderline du har? Har vården sagt att du ska vara frisk till sommaren alltså?

Hoppas jag nu läste rätt tråd bara :/        
  • Anonym (TS)

Är det bara jag som känner sån stark meningslöshet, har ingen lust med något?

Kommer på mig själv ofta att tänka, varför ska jag ens leva, vill inte, ser ingen poäng med det.

Försöker gripa tag i de korta stunder i livet där jag ser något som ens skulle hålla mig kvar,vilja vara kvar här på jorden. Men de stunderna är så korta! Jag kan inte tvinga mig själv att vilja leva. Jävligt frustrerande!!

• Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-08 08:04:07 följande:
    Hitttade en video på youtube som visar ganska bra hur vi med Borderline kan känna......

" rel="nofollow" target="_blank">

Åhh...... den där videon har jag kollat på många många ggr, jag tycker den är så träffande. Har även mailat den till mina vänner och f.d sambon för att dem ska få lite insikt i hur man faktiskt mår.
  • Anonym (undrande)

Jag har en 42-årig syster som jag misstänker har Borderline. Hon är alkoholist, men försöker sluta dricka. Hon hade en kort period av självskadebeteende som tonåring, Hon är depressiv, hon har svårt att behålla ett jobb. Hon har aldrig levt ensam. Hon har haft långa monogama relationer, men har aldrig varit singel mer än en kort period innan hon har dykt in i en ny relation direkt. Livrädd för att vara ensam med andra ord. Vidare är hon extremt självupptagen, lider av ångest, är missunnsam, avundsjuk, aggressiv, manipulativ och ljuger ofta om stort och smått och är därför helt opålitlig.

Vad tror ni? Låter detta som Borderline för er?

Och en liten fråga. Jag ser att många skriver sjukdom. Klassas Borderline verkligen som det?  

• Anonym (bordis)
    Anonym (undrande) skrev 2013-04-15 10:00:09 följande:
    Jag har en 42-årig syster som jag misstänker har Borderline. Hon är alkoholist, men försöker sluta dricka. Hon hade en kort period av självskadebeteende som tonåring, Hon är depressiv, hon har svårt att behålla ett jobb. Hon har aldrig levt ensam. Hon har haft långa monogama relationer, men har aldrig varit singel mer än en kort period innan hon har dykt in i en ny relation direkt. Livrädd för att vara ensam med andra ord. Vidare är hon extremt självupptagen, lider av ångest, är missunnsam, avundsjuk, aggressiv, manipulativ och ljuger ofta om stort och smått och är därför helt opålitlig.

Vad tror ni? Låter detta som Borderline för er?

Och en liten fråga. Jag ser att många skriver sjukdom. Klassas Borderline verkligen som det?  

Nej, det klassas inte som sjukdom utan det är en personlighetsstörning.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (bordis) skrev 2013-04-15 10:15:45 följande:

Nej, det klassas inte som sjukdom utan det är en personlighetsstörning.
    Fast jag måste säga att jag själv ser det mer som en sjukdom. Även om det påverkar min personlighet så ser jag de starka känslorna, som ofta inte kan dämpas med en logik, som något utanför min personlighet.

Det må inte vara så man klassar det inom sjukvården, men jag gör det.
Svar på tråden Borderline