• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (TS) skrev 2013-09-18 10:15:58 följande:

Ja det enda man kan göra med borderline är ju att jobba med sig själv, lära sig leva typ. Tråkigt att terapi inte funkar för dig...Har hört att man ska kunna bli frisk från det, men fattar inte riktigt hur det ska funka då det är en personlighets störning :/
    Frisk och frisk - det finns möjlighet att lära sig hantera det och leva med det så att man mår så bra som möjligt. Det är därför MBT är så effektiv, då både mentaliseringsförmåga och agentskapet är uppfuckat, och det är vad MBT fokuserar på. Att det tar tid beror på att det tar tid att lära om. Det märker jag på gruppterapin - vi har ett par som har gått länge och de tänker mer "outside the box" än oss som är nya.
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (gråter) skrev 2013-09-20 21:29:23 följande:
    Jag äter också Voxra och har gjort det i snart ett år. Den ger inte mig några biverkningar, och bara DET är värt lite extra pengar.
    Utredningen går framåt, de har uteslutit Bipolär. Jag har gått igenom en intervju ang Borderline och min slutliga diagnos kommer om ca 3 veckor. Det lutar nog åt att jag lider av Ängslig Depression, som startade när jag var 0-3 år gammal. Jag har också utvecklat ett "flytande ångestsyndrom" som gör att ångesten slår till som en käftsmäll för minsta lilla sak.
    Vad är Ängslig depression??? Aldrig hört talas om!
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Petra) skrev 2013-09-23 11:08:42 följande:
    Hej sen senast.

Kastar ut en fråga; hur många av er har en npf? Adhd/Add?

Jag misstänker starkt att jag själv har Add och tänker nu gå till botten med det. Ingenting fungerar nu, jag är ensam med mitt barn som har adhd. Har tusen saker att ordna med, behandlingar, kurser, plugg, läkarbesök, hem, träning... Ingenting funkar. Jag sitter dag ut och dag in på soffan och försöker klura ut var jag ska börja och hur fan jag ska komma igång. BEHÖVER HJÄLP IGÅR.

Nå. Finns det nån annan? Vilken hjälp har Du fått? Funkar livet ok?
    Jag har blivit utredd för ADHD med negativt resultat, men tydlige så var resultatet inte helt klockrent så MBT-teamet ska titta närmare på den, samt mina journalet från när jag var liten och fick diagnostiserad epilepsi (petit mal med frånvaroattacker) som de tror kan vara dissociationsstörning istället.
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    MikanM skrev 2013-09-23 07:18:05 följande:
    Tack.

Har tagit Oxascand 7,5-22,5 mg ett tag nu,då mina utskrivna 5 mg skulle trappas ut och jag fick 2 kartor 15 mg Oxascand av en kompis.
    Och har Theralen utskrivet både tab och droppar,men ej tagit ut.
    Har även Lergigan och Atarax hemma men inget som jag tar då det ej hjälper.
    Idag är första dagen utan Oxscand,får se hur det går. 
    Varför går du så hårt på Benzo? Det är skitsvårt att bli ren från.

Jag äter 225 mg Venlafaxin dagligen, samt Atarax vid behov - men den är skitdålig för mig. Oxascand funkar utmärkt men det skriver de inte ut  
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-09-23 11:18:37 följande:
    Jag har blivit utredd för ADHD med negativt resultat, men tydlige så var resultatet inte helt klockrent så MBT-teamet ska titta närmare på den, samt mina journalet från när jag var liten och fick diagnostiserad epilepsi (petit mal med frånvaroattacker) som de tror kan vara dissociationsstörning istället.
    Ok, dissociationsstörning... Hur tänker du kring det? Att det är medfött eller har uppstått av andra orsaker? Vilka kopplingar gör du från det till din borderline? Blev nyfiken nu... :)
  • Anonym (Misstänker)

Min barndom var trygg och bra tycker jag. Har hört att många med borderline har haft otrygg barndom och varit med om trauman som sexuella utnyttjanden i barndomen. Men inget sånt. Jag hamnade ganska mycket i bråk i skolan ända sedan lågstadiet, mest med killarna i klassen. Ibland bara tjabbel men ofta även att vi slogs. Det lugnade ner sig lite högstadiet. Minns en gång i mellanstadiet att jag och en kille i klassen under bråkade verbalt och jag sen blev less och tog en skridsko och sa att jag skulle kasta den på honom, men gjorde det aldrig. Har bott mitt ute i ingenstans tills jag började gymnasiet och flyttade, har därför inte haft så mycket vänner. Kanske är därför jag fortfarande har så jättesvårt att knyta nya kontakter.

• MikanM
    Anonym (TS) skrev 2013-09-23 08:39:03 följande:

Var samma för mig med lergigan och atarax..rena rama sockerpiller Hjälpte inget alls. Men alla mediciner har olika effekt på människor.

Är tanken att du ska sluta helt med lugnande?  

Det är tanken från läkaren för länge sedan,men jag har ju haft ett eget förråd som nu är slut,så vi får se hur det går....
  • MikanM
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-09-23 11:20:44 följande:
    Varför går du så hårt på Benzo? Det är skitsvårt att bli ren från.

Jag äter 225 mg Venlafaxin dagligen, samt Atarax vid behov - men den är skitdålig för mig. Oxascand funkar utmärkt men det skriver de inte ut  

För att de känns som min snuttefilt just nu
    Men nu är de slut så jag får se hur det blir nu...
  • Anonym (Misstänker)

Tycker ni att jag ska ringa psykiatrin och be dem skynda på? Och vad ska jag säga då? Usch är jättejobbigt :/

• Anonym (Misstänker)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-09-23 12:18:25 följande:
    Tycker ni att jag ska ringa psykiatrin och be dem skynda på? Och vad ska jag säga då? Usch är jättejobbigt :/

Finns en mail-adress, tycker själv det är lättare att skriva än prata men frågan är ju hur pass ofta de svarar på mail..
Svar på tråden Borderline