• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (Gränsland)

Fick utskrivet Fluoxetin för 2 veckor sen och började med dom. Märkte fort att jag mådde bättre, men så fick jag en vanlig biverkning, ingen sexlust och ingen känsel där nere. Inget jag kan stå ut med så jag har precis slutat med dom. Så nu mår jag sjukt dåligt. Ångesten är hemsk och självmordstankarna är här hela tiden. Önska jag kunde fortsätta med tabletterna för jag mådde verkligen toppen. Nu får jag fortsätta leva detta skitliv i smärta.

Fan att livet ska vara såhär :'(

• Anonym (Hittat hem)

Det är tråkigt att höra att vissa av er har självmordstankar. *styrkekramar*
    Såna tankar fanns hos mig då jag var yngre, men inte nu. Okej. Visst händer det att jag tänker att allt vore lättare om jag bara slapp livet. Men så är det min söta goa son som gör att jag inte kan tänka så.
    Annat hade det varit om han ej hade funnits. Då hade jag nog inte levat idag.

Jag hoppas ni snart kan må så pass bra att ni slipper de jobbiga tankarna. Ingen höjdare alls.

• Anonym (TS)
    ofelia1 skrev 2013-10-07 18:03:28 följande:
    Ni med borderline, hur förstod ni att ngt inte stod rätt till? Vad kännetecknar er sjukdom?

Jag har alltid känt mig "annorlunda" mått dåligt hela mitt liv, aldrig känt mig lycklig, men jag har alltid trott att det har bara med allt jag gått igenom att göra. Har en jobbig barndom bakom mig med en både psykisk och fysisk misshandel av min ensamstående mamma, hade inga syskon, ingen kontakt med pappa. Så jag var väldigt ensam och utsatt. Mobbad hela min skolgång. Få vänner som jag kunde lita på. Några sexuella övergrepp av män när jag var runt 12-13år.

Väldigt låg självkänsla, alltid mycket självhat. Om någon skulle vara i mitt huvud dagligen skulle de nog själva bli deprimerade. Sparkar på mig själv, duger inte till något. Hatar hur jag ser ut osv.
    Att älska sig själv, vad är det liksom?`

Fruktansvärda humörsvängningar, men all ilska jag känner (samma fortfarande) riktar jag mot mig själv. Borderline har ju väldigt många "nyanser" en del är utåtagerande med sin ilska, en del inåtagerande, som jag. Straffar mig själv med olika saker, tex. överätning. Ett stort problem för mig, jag KAN inte ta hand om mig själv, då menar jag rent fysiskt att ta hand om min kropp med motion och mat. Utan allt skit jag känner för mig själv riktar jag inåt och då överäter jag. För jag har inte rätt att må bra, vara lycklig osv.

Hittar inte något som skulle ge mig den där viljan att bry mig tillräckligt om mig själv. Någon som känner igen sig?
    Jag är självdestruktiv på det sättet! Där kommer min känsla av hopplöshet in, eftersom jag inte känner mig VÄRD att må bättre kan jag heller inte ta tag i mitt liv på något sätt känns det som. 

Nu vart jag väldigt öppen, jaja hoppas att det gav dig ett svar                  
  • Anonym (Hittat hem)
    Anonym (Gränsland) skrev 2013-10-07 18:50:19 följande:
    Nu har jag inte fått diagnosen än. Men jag har inga tvivel på att jag har borderline.

Jag har alltid haft ett himla dåligt humör, skriker så fort något går emot mig, det kan vara från att jag tappar en hårnål till att partnern inte gör det jag vill att han ska göra.
    Jag är ständigt misstänksam mot min partner. Har många orealistiska tankar som ger mig ångest, jag tror tex att pojkvännen inte alls jobbar över, han är säkert och har sex med någon annan. Och det räcker att han är tjugo minuter för sen. Jag står ofta utanför toaletten och lyssnar vad pojkvännen gör om han är på toa allt för länge.
    Jag har fruktansvärt dålig självkänsla. Tycker jag är ful och äcklig och inte något att älska. Tänker ständigt på mitt utseende, min vikt och på vad jag äter. Kan inte gå förbi något som man kan spegla sig i utan att göra det. Kollar på min fula, tjocka, skrynkliga och randiga mage varje dag och mår så himla dåligt över att jag är tvungen att se ut såhär resten av mitt liv. Jag tänker ofta att jag lika bra kan ta livet av mig eftersom det är synd att jag ska behöva fortsätta leva så här ful och äcklig. Jag har tämligen skev självbild har jag fått höra. Pojkvännen säger alltid att jag är så himla vacker, snygg, sexig osv. men jag har väldigt svårt att ta till mig det. Brukar skratta åt pojkvännen och säga "Jo, eller hur. Jag är ju asful." Eller nått liknande.
    Jag har haft många sexuellakontakter. Över 150 st. Med en så dålig självkänsla så har jag ständigt sökt bekräftelse och försök fylla det tomrummet som jag har. Men det funkar ju tyvärr inte. Det har endast gett mig svår ångest.
    Vänner har jag knappt några. Men många har jag haft genom åren, men de flest vänskaperna har bara varat från några månader till ett par år. Oftast har det varit män, och det har slutat i katastrof då dom blivit kära, och jag utnyttjat det genom att få bekräftelse. Jag är en väldigt lätt människa att fatta tycke för har jag märkt, pågrund av min utomordentliga förmåga att charma och manipulera och min omtänksamhet och värme. Men när det kommer krav på mig då spricker allt och jag blir väldigt sval och tar avstånd helt.
    I grund och botten bryr jag mig väldigt lite om andra då jag har det alldeles för jobbigt själv och så mycket att tänka på. I sociala sammanhang, ex på jobb, kan jag vara lite disträ och borta i tankar vilket nog kan uppfattas som jag är nonchalant väldigt ofta.
    Detta var lite om hur jag är. Finns ju mycket mer såklart :)
    Jag kan också vara väldigt misstänksam. Jag tror att alla har en ond baktanke med allt.
    Tror dock jag snarare är paranoid. En liten blick på fel sätt får mig att tro att en person har något emot mig... att en grupp jobbar på att frysa ut mig. Jag känner att de tar avstånd, tex på den kurs jag går. Men i själva verket är det JAG som tar avstånd... vänder bara på det och tror att det är dom.

Detta med sex... Har inte legat med så många. Klarar inte av det där. Bara när jag är onykter.
    På sistone har jag haft ett par kontakter varav en jag har haft sex med. Mest har det blivit sms. Jag gillar den uppmärksamheten och höra att de så gärna vill ses... Jag är också ganska så bra på att charma... Sen när det blir för jobbigt drar jag. Jag slutar höra av mig... Det har gått så fram och tillbaka med dessa karlar nu... Fattar att de inte tröttnar? Men jag har bestämt att inte utveckla detta mer. Jag tänker inte svara på ev sms. Jag hatar ju samtidigt att såra folk... Blir knasigt.
  • Anonym (Hittat hem)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-08 08:21:37 följande:
    Hej och Välkommen till tråden!

Som andra har skrivit, börja med att prata med psykologen som du redan verkar ha kontakt med. Hon kan slussa dig vidare.

Känner igen mig en del i det du skrev, humörsvängningar, ätstörningar, min syn på mig själv och social fobi. Lycka till!      
    Tack tack.
    Jag är på jakt efter psykologens mailadress nu. Hoppas jag får tag på den idag. Hatar att prata i telefon så det undviker jag. Mail och sms är min metod.

• Anonym (TS)
    Anonym (Gränsland) skrev 2013-10-08 08:35:26 följande:
    Fick utskrivet Fluoxetin för 2 veckor sen och började med dom. Märkte fort att jag mådde bättre, men så fick jag en vanlig biverkning, ingen sexlust och ingen känsel där nere. Inget jag kan stå ut med så jag har precis slutat med dom. Så nu mår jag sjukt dåligt. Ångesten är hemsk och självmordstankarna är här hela tiden. Önska jag kunde fortsätta med tabletterna för jag mådde verkligen toppen. Nu får jag fortsätta leva detta skitliv i smärta.
    Fan att livet ska vara såhär :'(

Jag har också tagit Fluoxetin, tycker de hjälpte lite i början men som alltid slutar de verka för mig.

Du slutade väl inte tvärt med de?? Det gjorde jag en gång och hamnade på psyk efter 1vecka. Inte att rekommendera! Kan du inte få något annat utskrivet, det finns ju andra. Jag är nog inne på mitt 6:e anti-depp.

Tar du något mot ångesten?  Ja livet är verkligen jobbigt, vill ju bara må bra!  
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hittat hem) skrev 2013-10-08 08:58:26 följande:
    Tack tack.
    Jag är på jakt efter psykologens mailadress nu. Hoppas jag får tag på den idag. Hatar att prata i telefon så det undviker jag. Mail och sms är min metod.

Ja prata i telefon är inte roligt :/ Hoppas du får tag på henne idag
  • Anonym (Gränsland)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-08 09:03:39 följande:

Jag har också tagit Fluoxetin, tycker de hjälpte lite i början men som alltid slutar de verka för mig.

Du slutade väl inte tvärt med de?? Det gjorde jag en gång och hamnade på psyk efter 1vecka. Inte att rekommendera! Kan du inte få något annat utskrivet, det finns ju andra. Jag är nog inne på mitt 6:e anti-depp.

Tar du något mot ångesten?  Ja livet är verkligen jobbigt, vill ju bara må bra!  
    Jag trappa ner till 10mg och tog sista tabletten igår. Hann ju inte använda dom så många dagar innan biverkningen kom.

Blir så arg på allt just nu. Hatar livet! Var tvungen att gå upp i morse och gå till jobb. Hjärtat klappa i 120 och jag ville bara dö. Stackars min sambo som måste stå ut med mitt skit.

Igår kväll frågade jag honom om han kollar på porr och runkar. Jag bad honom svara ärligt. Och han sa nej. Ändå fortsatte jag tjata och bad honom vara ärlig. I mitt huvud så ljög han, trots att han lova att han berättade sanningen. Fattar inte vad fan det är för fel på mig.
  • Anonym (Hittat hem)

Har fått tag i psykologens mail. Frågan är nu hur sjutton jag ska formulera mig. Har så svårt för det där eftersom det är så jäkla rörigt i hjärnan. Usch. Men ja, det får gå.

Ska sätta mig och skriva ett bra mail till henne nu. Känns både skönt och läskigt. Lär ta flera timmar.
    Hoppas på ett snabbt svar sen.

Håll tummarna nu, för jag behöver verkligen reda ut allt så att livet någon gång kan bli bra.
    Är 35 år...så det börjar kännas helt hopplöst..

• Anonym (Gränsland)
    Anonym (Hittat hem) skrev 2013-10-08 10:47:40 följande:

Har fått tag i psykologens mail. Frågan är nu hur sjutton jag ska formulera mig. Har så svårt för det där eftersom det är så jäkla rörigt i hjärnan. Usch. Men ja, det får gå.

Ska sätta mig och skriva ett bra mail till henne nu. Känns både skönt och läskigt. Lär ta flera timmar.
    Hoppas på ett snabbt svar sen.

Håll tummarna nu, för jag behöver verkligen reda ut allt så att livet någon gång kan bli bra.
    Är 35 år...så det börjar kännas helt hopplöst..

Lycka till. :)
Svar på tråden Borderline