• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (Gränsland)

Idag har jag varit och träffat en läkare på Psyk. Fick utskrivet Fluoxetin, som jag ska börja med imorgon. Läste lite på FASS om dom, blev lite avskräckt, men men. Inte säkert man får alla dom biverkningarna som står där, håller tummarna.

Hon skicka dessutom remiss till MBT-teamet och ringde dagvården där jag ska få gå 3 dagar i veckan för att hantera ångesten tror jag det handla om. ^^

• Anonym (TS)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-09-23 11:05:16 följande:
    Slutar antideppen funka på dig efter ett år?
    Ja det har varit så, konstigt nog
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-09-23 11:05:50 följande:
    Jajamensan, så är det
    :(
    Anonym (Petra) skrev 2013-09-23 11:08:42 följande:
    Hej sen senast.

Kastar ut en fråga; hur många av er har en npf? Adhd/Add?

Jag misstänker starkt att jag själv har Add och tänker nu gå till botten med det. Ingenting fungerar nu, jag är ensam med mitt barn som har adhd. Har tusen saker att ordna med, behandlingar, kurser, plugg, läkarbesök, hem, träning... Ingenting funkar. Jag sitter dag ut och dag in på soffan och försöker klura ut var jag ska börja och hur fan jag ska komma igång. BEHÖVER HJÄLP IGÅR.

Nå. Finns det nån annan? Vilken hjälp har Du fått? Funkar livet ok?
    Min sambo blev utredd för ADHD som flicka, vet inte hur det gick sen.

Vill bara säga att jag beklagar, det måste vara övermäktigt. Därför jag fegat så mycket när det gäller att skaffa barn. Har du någon släkt eller nära vänner du litar på, som du kan tala med? Barnets far är inte närvarande antar jag?

• Anonym (Misstänker)

Skickade precis ett mail till psykiatrin och förklarade hur jag mår, hoppas på svar imorgon. Usch nu ska jag tröstäta och gråta..

• Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Petra) skrev 2013-09-23 11:27:15 följande:
    Ok, dissociationsstörning... Hur tänker du kring det? Att det är medfött eller har uppstått av andra orsaker? Vilka kopplingar gör du från det till din borderline? Blev nyfiken nu... :)
    Tänker och tänker, jag har alltid varit disträ och epilepsidiagnosen fick jag vid 5-6 års ålder...
     Jag gör nog inga kopplingar alls till min borderline utan dissociationsstörningen ligger utanför den, precis som mina narcissistiska drag - men de försvårar ju för mig i tillvaron, absolut.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-09-23 11:08:43 följande:
    Frisk och frisk - det finns möjlighet att lära sig hantera det och leva med det så att man mår så bra som möjligt. Det är därför MBT är så effektiv, då både mentaliseringsförmåga och agentskapet är uppfuckat, och det är vad MBT fokuserar på. Att det tar tid beror på att det tar tid att lära om. Det märker jag på gruppterapin - vi har ett par som har gått länge och de tänker mer "outside the box" än oss som är nya.
    Ja det var det jag menade också, att man får jobba med sig själv. Jag går i Mbt just nu, tycker att det funkar bra, särskilt individualterapin. Har även gått DBT som inte riktigt var något för mig.

Mbt inriktar sig just det som jag har problem med, känslor och relationer.  
  • Anonym (TS)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-09-23 11:51:09 följande:
    Min barndom var trygg och bra tycker jag. Har hört att många med borderline har haft otrygg barndom och varit med om trauman som sexuella utnyttjanden i barndomen. Men inget sånt. Jag hamnade ganska mycket i bråk i skolan ända sedan lågstadiet, mest med killarna i klassen. Ibland bara tjabbel men ofta även att vi slogs. Det lugnade ner sig lite högstadiet. Minns en gång i mellanstadiet att jag och en kille i klassen under bråkade verbalt och jag sen blev less och tog en skridsko och sa att jag skulle kasta den på honom, men gjorde det aldrig. Har bott mitt ute i ingenstans tills jag började gymnasiet och flyttade, har därför inte haft så mycket vänner. Kanske är därför jag fortfarande har så jättesvårt att knyta nya kontakter.

Det finns ju lika många borderline diagnoser som det finns personer, jag har alltid varit väldigt inåtagerande i den, alltså aldrig varit utåtagerande med ilska mot andra. Därav mitt starka självhat, att jag inte kan känna något värde i min egen existens, det tär hårt på mig.
  • Anonym (TS)
    MikanM skrev 2013-09-23 11:52:01 följande:

Det är tanken från läkaren för länge sedan,men jag har ju haft ett eget förråd som nu är slut,så vi får se hur det går....

Ok, hur gick gårdagen utan de?

Jag tar mina stesolid sällan, då jag verkligen inte vill hamna i ett beroende med de, så högst 1gång/veckan.

Hoppas du kan komma ur det.   
  • Anonym (TS)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-09-23 12:18:25 följande:
    Tycker ni att jag ska ringa psykiatrin och be dem skynda på? Och vad ska jag säga då? Usch är jättejobbigt :/

Det skadar aldrig att höra sig för, om de kan påskynda. Men som jag skrev, blir det akut med självmordstankar eller självskadebeteende, ring eller uppsök akutpsyk.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Gränsland) skrev 2013-09-23 16:20:27 följande:
    Idag har jag varit och träffat en läkare på Psyk. Fick utskrivet Fluoxetin, som jag ska börja med imorgon. Läste lite på FASS om dom, blev lite avskräckt, men men. Inte säkert man får alla dom biverkningarna som står där, håller tummarna.
    Hon skicka dessutom remiss till MBT-teamet och ringde dagvården där jag ska få gå 3 dagar i veckan för att hantera ångesten tror jag det handla om. ^^

Fluoxetin har jag tagit, funkade bra ett tag. Hoppas du får bra hjälp av de!

Va bra att du verkar få hjälp från MBT snart   
Svar på tråden Borderline