• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (anonym)

Hej vi tjafsade idag igen inte ovanligt men när jah säger till henne att det är bara att gå lugna hon ner sig och snabbt byter ton lägge och började istället prata om hur vi ska klara oss igenom deta med hjälp av psykolog och även att hon ska sova hos sin kompis efter som hon känner att det blir liv när vi e ihop hela dagarna sen när vi pratat igenom allt o kommit igång ska hon komma hem helt hon e ju här hela dagarna och ibland sover här men när det blir förmycket ska hon sova hos sin tjej kompis.

Låter de rimligt eller e det något lurt me de undrar jag?

Hon vill ju att det ska funka nu och det verkar som hon menar de men e ändå osäker då jag har någon konstig känsla i mig som säger att det är något lurt.

• MikanM

Tror det är bättre att hon blir inlagd och åker hem på permission och om det blir gör mycket kan hon åka tillbaka och få proffesionell hjälp i sina nerperioder.

• Anonym (anonym)

Hon vägrar ju att lägga in sig

• MikanM

Det är det LPT är till för,då blir hon inlagd under tvång för att hon är en fara för sig själv. Pratande dem på mobila teamet om det här. Vissa kommer de hem till ett par ggr om dagen för att kolla läget och så får de möjlighet att hålla koll på hennes mediciner och hur hon mår utav dem.

• Anonym (anonym)

Grejen e den att gör jag de kommer hon hata mig. Och jag har liksom ingen ork kvar att göra massa saker för att hon ska må bättre e hennes val om hon vill bli bättre hon slutar inte ljuga för mig så då känner jag att jag inte behöver ställa upp på henne heler

• Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2014-01-01 14:58:38 följande:
    Grejen e den att gör jag de kommer hon hata mig. Och jag har liksom ingen ork kvar att göra massa saker för att hon ska må bättre e hennes val om hon vill bli bättre hon slutar inte ljuga för mig så då känner jag att jag inte behöver ställa upp på henne heler

Men du kommer gå in i väggen själv om du inte ber om hjälp och det NU, du har barnen att tänka på också. Hon är deras mamma och du måste be om hjälp i er situation. Hon är en direkt fara för sig själv. Säger du vad hon har gjort den sista tiden, om självmordsförsöket och att hon slutat med sina mediciner osv kommer de hjälpa dig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2014-01-01 14:58:38 följande:

Gör det för barnens skull, tänk om hon lyckas med nästa försök då blir barnen utan sin mamma. Försök att lägga bort dina känslor i det, be om hjälp. Då kan du slappna av i den saken, hon är trygg om hon är inlagd och du kan ta hand om barnen. Sen vore det bra om du kunde be om en akut tid för samtal för dig själv också, de kanske kan hjälpa till med det, så det påskyndas.
  • Anonym (anonym)

Hon vill inte ens prata med mig om hur hon mår då hon tycker jag vänder de mot henne. Hon ska ringa när dom öppnar o ta en tid till oss hon skuter allt framåt. Sen har hon börjat prata med sin kompis mamma om sina problem o allt. Hon fattar liksom inte att hon har gjort fel. E ledsen men hennes liv e hennes liv vill hon skada sig så får hon de jag har försökt så länge nu att allt e slut ni får hata mig om ni vill men har inget kvar att kämpa för när hon beter sig så här o tackar nej till all hjälp

• Anonym (Hanna)
    Anonym (TS) skrev 2013-03-30 12:38:21 följande:

Klart att det finns värre diagnoser! Men jag hade gladerligen sluppit min. Och det är den verkligheten jag lever i och den är ganska mörk ofta.
    Borderline behöver inte vara en livslång diagnos! Det är en personlighetsstörning som har uppkommit för att man utvecklat olika strategier för att hantera sin uppväxt som ofta varit svår. Men man kan förändras! Personlighetsstörningar sitter ofta ganska djupt i personligheten och man kan tycka att man "är borderline". Men man kan lära om och få nya erfarenheter och jobba med sig själv. Mitt tips är att försöka förstå varför man blivit den man är och försöka se vilka mönster man vill förändra. Psykodynamisk psykoterapi är också något jag kan rekommendera för att jobba med detta.

Lycka till!
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2014-01-01 15:24:32 följande:
    Hon vill inte ens prata med mig om hur hon mår då hon tycker jag vänder de mot henne. Hon ska ringa när dom öppnar o ta en tid till oss hon skuter allt framåt. Sen har hon börjat prata med sin kompis mamma om sina problem o allt. Hon fattar liksom inte att hon har gjort fel. E ledsen men hennes liv e hennes liv vill hon skada sig så får hon de jag har försökt så länge nu att allt e slut ni får hata mig om ni vill men har inget kvar att kämpa för när hon beter sig så här o tackar nej till all hjälp

Förstår att allt är svart just nu men du måste tänka på era barn. De är du skyldig att göra allt för, dvs hjälpa deras mamma att få vård, hon är en fara för sitt eget liv.
    Jag hatar inte dig, känner inte ens dig. Men jag ser att du behöver agera..innan det kan vara försent.

Hoppas allt går bra!
Svar på tråden Borderline