Fool skrev 2013-04-09 15:25:14 följande:
Håller med dig , och du du är nog ett undantagsfall vad gäller självinsikt och att stå för dina handlingar , tyvärr allt för vanligt att man ursäktar sitt beteende med diverse anledningar och att man mer än gärna lägger skulden på den man bedragit och förhållandet i ett försök att slippa ta ansvar för sina handlingar.... även om du inte gör det så gör nog 9 av 10 så. POCh då är det inte så konstigt att den som blivit bedragen många ggr börjar tvivla på sig själv.
Ett klassiskt scenario är när någon bli avslöjad med att vara otrogen så vill personen inte gärna prata om sin otrohet , men vääääldigt gärna prata om sk anledningar... varför då ? Egentligen är det väl ganska självklart.. otroheten står den otrogne för alldeles själv och det är h*n pinsamt medveten om (även om h*n inte gärna vill erkänna det , ibland inte ens för sig själv) , förhållandet däremot är något som båda bär lika mycket ansvar för , mao så är det en väldigt bekväm syndabock , för genom att använda förhållandet som en ursäkt för sin otrohet så hamnar man på samma nivå vad gäller skuld , båda är ju lika ansvarig för hur förhållandet blev , till skillnad från otroheten som man bär ansvaret för alldeles själv.... och det passar ju den som står där med skuldkänslor väldigt väl... jätytepraktiskt att kunna läma av sig ansvaret och helt plötsligt dela det med sin partner... men det är som sagt rent skitsnack... jag kan mycket väl förstå varför någon som varit otrogen väldgt gärna vill tänka så... jag har däremot svårare att förstå varför skitsnacket blivit så vanligt att det nästan tas som sanning... så fort ordet otrohet kommer upp så poppar oxå... men det finns ju anledningar juuuu... som ett brev på posten.
Ja , det finns förklaringar till i stort setta ALLT , men det gört väl inte handlingen i sig bättre för det ? Ocoh varför ska dessa förklaringar dras upp öht ?
Det var bra skrivet !
Nej det gör inte handlingen bättre men man kanske kan förstå den bättre..
Precis som alla missbruk så är man då man är mitt i det så jävla maktlös inför det. Man är så jävla maktlös och med dragen och hjärnan är helt utsuddad. Så det kan vara riktigt svårt att stå till svars för sina handlingar.. Man har inget svar ! Det finns inte något. Jag har inget. Jag kan bara beklaga att jag inte har kontroll över mig själv, mitt missbruk och min självdestruktiva sida.
Det är igen ingen ursäkt alls, knappt en förklaring heller men ja, kanske till viss del. Det är iaf den enda jag har.
Jag vet att jag bär eget ansvar till mina handlingar MEN jag har ingen kontroll över de.
Min förhoppning är att många av de bedragna ska lyfta av sig sin skuld i det hela som du så bra beskriver. Och förstå att det oftast är helt och hållet den otrogne som bär skulden oavsett varför.
Jag bär hela min skuld min man har ingen alls, han har aldrig gjort något för att "förtjäna" den här behandlingen, inte på nåt sätt. Jag har svårt att tro att det ens finsn en människa som skulle "förtjäna" det.
Och jag skulle gärna prata med honom och berätta hur det är och varför samt att han inte alls bär nån som helst skuld i det hela. Utan att det ligger hos mig -Jag är missbrukare och sjuk. Men tyvärr går det inte som jag skriver, det har gått för långt och det tog för lång tid innan jag fick mönstret och insåg hur det var. Tidigare så har jag i tanken anklagat honom : Det är hans jävla fel, jag känner mig si och så med honom han gör si och så osv osv.. I oändlighet.. Tills jag plötsligt insåg att fan vad fan ! Han har ju inte alls gjort nåt. Det är jag som gör och som har honom som syndabock och ursäkt..
Jag är feg och rädd jag vet. Feg för hans skull för jag vill inte att han ska veta, jag vill inte att han ska gå sönder.. Och feg för min skull eftersom jag skulle gå sönder ännu mer + att barnen blir drabbade och indragna i det mest makabra sveket en människa kan utsättas för.. Rädd för att jag ännu inte insett vidden av mina handlingar jag är inte där ännu riktigt.
Och rädd för att jag aldrig kommer att kunna acceptera det jag gjort och leva med det..
Rädd för att jag inte ens själv ännu har fattat hur stort missbruket är och hur många områden det har påverkat och förstört i mitt liv.
Jag har ju många missbruk :
Sex
Kärlek
Förälskelse
Förförelse
Otrohet
Flört
Arbetsnarkomani
Shopping
Som alla vet är missbruk svårt att hantera svårt att ta kontroll över alldeles själv för i missbrukarens grund finns för det mesta en förklaring till varför missbruket uppstått -Det är den grunden som är den svåra. Oavnpå det kommer sen allt man förstört i sin rasande och ursinningslösa framfart som missbrukare..
Rätt lång lista och de går i varandra, det ena ger det andra.. Och ja jag är fucked up.. Jag vet
Jag gör hela tiden saker och handlingar som går emot min friska sida. Vilket drar mig till den andra sidan sakta men säkert, för som jag skrev, jag vet inte vem jag är längre då missbruket har tagit överhanden och blivit mer jag än mitt andra jag.