• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 18:41:26 följande:

Det bli ju jättebra när barnet går till Fsk och säger att hon fått en stark värktablett :) För det är ju klart att hon talar om att hon får det!
    Aja, man säger väl det då till fsk.. ? Gud vad det ska benas ner..

Jag var tvungen ge min unge supp alvedon då han var bebis och hade feber eftersom han spyr galet av feber.. Han talade om för ALLA :

Min mamma har pillat mig i rumphålet, det gjorde jätteont! 
  • Anonym
    TanganyikaIka skrev 2013-04-07 19:08:59 följande:
    Jag jobbar med barn och min erfarenhet är att barn faktiskt sällan ljuger i någon större utsträckning och absolut inte om att de har ont hela tiden, och ljuger de så är det inte konsekvent hela tiden. Det är tämligen enkelt att avläsa om barn ljuger eller inte de flesta gångerna. Jag växte upp med konstant värk i hela min kropp pga sjukdom. 
    Det gällde att inte känna efter, att försöka lite till och jag försökte verkligen. Jag gjorde lite till. Tack vare det har jag förstört delar av mina leder och lider av kraftig värk som försämras hela tiden. Jag har förstört leder och jag har kört på mer än min kropp orkat med för att man trott att jag kände efter för mycket. Sjukdomen heter EDS och jag har haft ont så länge jag kan minnas i min kropp och haft svårt att gå, särskilt det som i mina ögon varit långa sträckor. Inga undersökningar, röntgen eller prover kan visa på den sjukdomen heller och att bli misstrodd och sedd som överkänslig är inte ovanligt, snarare regel. 
    Så att ett barn ideligen har ont och besvärligt kan jag mycket väl tro har ont, smärta kan komma och gå fram och tillbaka. INget underligt i min värld.  
    Fast TS barn är ju inte konsekvent. Om hon inte får uppmärksamheten hon vill ha blir hon snabbt ännu mer handikappad till den grad att hon t.o.m. behöver rullstol. Hon kan också selektivt välja bort det onda på en sekund när hon känner för det. Situationerna då hon har ont är då hon vill ha uppmärksamhet.
    Även om hon är en simulant behöver det förstås utredas, eftersom hon inte skulle hålla på så om hon mådde bra psykiskt.
  • TanganyikaIka

Hur sjukt är ett barn som vill något? Det kan göra nästan vad som helst om det är roligt, är det tråkigt blir det genast värre men det innebär inte att det inte är rätt som det säger, dvs att det har ont. Vi kan vara skitförkylda en hel dag o vilja gå hem och döden dö på kvällen tills vi får ett bra erbjudande om middag och utekväll, helt plötsligt är det lite bättre fastän dagen därpå är vi sämre i förkylningen. Känslor påverkar mycket även om det fysiska måendet är likadant hela tiden men vi upplever det annorlunda. 

• En skrutt

Växtvärk eller hälsporre (det senare sätter sig visserligen i foten..men kan kännas i hela benet då det gör ont) är två saker min dotter lidit av från och till sen hon var typ sex år. I synnerhet växtvärken har kommit och gått..hälsporren (som är en följd av att barns trampdynor är mjuka och att de blir lite "uttrampade" av att gå på hårt underlag..eller så förklarade ortopeden det för oss) har varit det som varit orsak till att hon från och till haltade. Mjuka hälinlägg var lösningen för henne.

(och nej jag har inte läst allt i tråden..så det här kanske redan varit föreslaget och avfärdat?) 

• Anonym
    En skrutt skrev 2013-04-07 19:24:43 följande:
    Växtvärk eller hälsporre (det senare sätter sig visserligen i foten..men kan kännas i hela benet då det gör ont) är två saker min dotter lidit av från och till sen hon var typ sex år. I synnerhet växtvärken har kommit och gått..hälsporren (som är en följd av att barns trampdynor är mjuka och att de blir lite "uttrampade" av att gå på hårt underlag..eller så förklarade ortopeden det för oss) har varit det som varit orsak till att hon från och till haltade. Mjuka hälinlägg var lösningen för henne.

(och nej jag har inte läst allt i tråden..så det här kanske redan varit föreslaget och avfärdat?) 
    Barnet är ju utrett av läkare. Borde inte det ha kommit fram ganska snabbt om det var hälsporre?
    Hon är ju selektiv med det onda och mår dessutom dåligt psykiskt. Det borde ligga lika nära till hands att faktiskt ta henne till en terapeut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 19:17:08 följande:
    Fast TS barn är ju inte konsekvent. Om hon inte får uppmärksamheten hon vill ha blir hon snabbt ännu mer handikappad till den grad att hon t.o.m. behöver rullstol. Hon kan också selektivt välja bort det onda på en sekund när hon känner för det. Situationerna då hon har ont är då hon vill ha uppmärksamhet.
    Även om hon är en simulant behöver det förstås utredas, eftersom hon inte skulle hålla på så om hon mådde bra psykiskt.
    Nja, det där är din tolkning. Så har jag definitivt inte tolkat det utan att det handlat om perioder. Poängen är att du kan inte säga att det ÄR på ett visst sätt.
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 19:15:01 följande:
    Aja, man säger väl det då till fsk.. ? Gud vad det ska benas ner..

Jag var tvungen ge min unge supp alvedon då han var bebis och hade feber eftersom han spyr galet av feber.. Han talade om för ALLA :

Min mamma har pillat mig i rumphålet, det gjorde jätteont! 
    Hur många samtal fick du från soc? Tungan ute
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 19:28:12 följande:
    Nja, det där är din tolkning. Så har jag definitivt inte tolkat det utan att det handlat om perioder. Poängen är att du kan inte säga att det ÄR på ett visst sätt.
    Inte ni heller. Varför är det inte en god start att kontakta BUP? Läkarna har ju redan utrett henne och hon mår ju dåligt av flytten.
  • Den vita staden
    Anonym (nelli) skrev 2013-04-07 16:28:51 följande:
    Jag minns att jag hade otroligt ont i benen som barn! Och mamma tog mig till läkaren flera gånger men de hittade aldrig något fel. Det försvann nån gång i tonåren tror jag... har det iaf inte längre!

Minns att jag ibland på kvällarna kunde gråta av smärta. Värst var det när vi var ute och gick en längre sträcka (kan fortfarande höra min egen hulckande röst "jag h..h..haaar ont i bbeeeenen!") men eftersom att läkarna inte hittat något så trodde inte mamma och pappa på mig. Det var bara att fortsätta att gå. Det var riktigt frustrerande... Slutade till sist gnälla eftersom att det inte spelade någon roll, jag var ju tvungen att gå ändå.
    Smärtan kom och gick, om jag inte minns fel, så det var inte alltid jag hade ont. 

Så din dotter kan  tala sanning TS! 

Känner igen mig så
    The Bible is meant to be bread for daily use, not cake for special occations.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 19:29:38 följande:
    Inte ni heller. Varför är det inte en god start att kontakta BUP? Läkarna har ju redan utrett henne och hon mår ju dåligt av flytten.
    Du uttalar konekvent om att barnet ÄR barnet GÖR osv, det är en milsvidd skillnad mellan det och som andra gör säger att det KAN vara si och så. Du svarar dessurom på frågor i TS ställe om hur det ÄR...
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?