• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Den vita staden
    Plupp73 skrev 2013-04-07 16:54:18 följande:
    OK, först hade jag sett till att få en röntgen av benen för att helt säkert utesluta Ewings sarkom resp osteosarkom som ju trots allt förekommer hos barn. Det låter helt otroligt att en 5-åring skulle fantisera ihop en smärta i benen, och om hon inte ljuger annars i andra sammanhang skulle jag utgått ifrån att barnet talade sanning. I andra hand skulle jag utesluta Juvenil artrit och leukemi, eftersom båda dessa sjukdomar drabbar barn och deras leder ganska typiskt. Det innebär inte alltid ledsvullnad....

I sista hand, när allt annat uteslutits, hade jag börjat fundera över psykogena orsaker. 

Men detta är pga att jag inte kan se framför mig att mina tre döttrar skulle ljuga om att de hade ont och tom halta hela dagar. 
    Precis, s å  gör en ansvarstagande och omtänksam förälder.
    The Bible is meant to be bread for daily use, not cake for special occations.
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 19:29:16 följande:
    Hur många samtal fick du från soc? Tungan ute
    Hahaha :D Inga ! Men roligt och jävligt pinsamt var det.. 
  • Anonym (Pia)

Är det samma ben som gör ont eller båda? Smärta kan vara svårt att lokalisera för barn. Perthes sjukdom?

• En skrutt
    Anonym skrev 2013-04-07 19:26:37 följande:
    Barnet är ju utrett av läkare. Borde inte det ha kommit fram ganska snabbt om det var hälsporre?
    Hon är ju selektiv med det onda och mår dessutom dåligt psykiskt. Det borde ligga lika nära till hands att faktiskt ta henne till en terapeut.

Inte säkert att det kommer fram. En femåring som upplever värk i benen kanske inte känner eller säger att det strålar ut från hälen. Då är det inte säkert att det uppmärksammas...och smärta kan komma och gå. Själv har jag ofta ont i benet, typ från insidan av vristen och upp mot vaden. Fast det är inget fel på mig (eller ja..nu är det det...men det har inget med mitt ben att göra..) och smärtan kan pendla..

Men visst..att utesluta simulering, eller att få hjälp att hantera situationen kan väl aldrig vara fel. Dock är jag personligen mer skeptisk mot terapeuter och psykologer än vad jag är mot läkare...men det är ju jag. 
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 19:41:42 följande:
    Hahaha :D Inga ! Men roligt och jävligt pinsamt var det.. 
    Äh, barn säger så knasiga saker. Det är ingen som kommer ihåg andra ungars pinsamheter. Det räcker så gott med att minnas sina egna.
    Ungefär som dottern sa högt med darr på rösten på dagis
    - Mamma, jag vill inte att pappa ska vara en fyllgubbe!
    -WHAT?
     Pappa hade druckit en öl på helgen. Hon har ju sett alkisar i centrum att de dricker öl. Alltså är pappa en fyllgubbe.
    Jävligt pinsamt det också.

Det ger en liten fingervisning om hur konkret de tänker.
  • Gravidamaria

Växtvärk har man på natten, inte på dagen. Min äldsta dotter har barnreumatism, det kan visa sig på olika sätt. För min tjej syns det inte på några blodprover tyvärr, det hade varit så mycket smidigare! Men har ni kollat hur hon går med fötterna, kanske behöver ilägg i skorna för att räta upp benen..

• Anonym (Sarah)

Var runt 5-7 när jag fick ont i benen, men det gav med sig i senare tonåren. Enligt läkaren var det växtvärk. Eller slatter i knäna som nån doktor kallade det.
    Idrottade mycket som tonåring och var ett väldigt aktivt barn.

Nu som vuxen har jag fortfarande problem med knäna, de har nått med brosket att göra så knäleden böjs för mycket,och i benen har jag ischiasvärk. Men det är en annan historia och avhjälps med träning.

Hoppas ni kommer fram till vad det beror på.

www.netdoktor.se/barn/artiklar/schlatters-sjukdom-schlatterkna/

• Sarah84

Är de växtvärk så kan det gör väldigt ont. Vet barn som mer eller mindre är vakna hela nätterna pga av smärta.

• Anonym (v)

Vårt barn gjorde exakt likadant när vi hade köpt hus, veckan innan vi skulle flytta. Han var då tre år, och vi var ganska skärrade pga beteendet. Men det var bara den gången. Sedan kom det aldrig tillbaka.

Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?