• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anonym (Pappa)

Har en 5årig son som oxå har haft ont i benen till och från och jag utgår ifrån att det var växtvärk...alla byxor har plötsligt blivit för kortaGlad

• MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 20:01:32 följande:
    Äh, barn säger så knasiga saker. Det är ingen som kommer ihåg andra ungars pinsamheter. Det räcker så gott med att minnas sina egna.
    Ungefär som dottern sa högt med darr på rösten på dagis
    - Mamma, jag vill inte att pappa ska vara en fyllgubbe!
    -WHAT?
     Pappa hade druckit en öl på helgen. Hon har ju sett alkisar i centrum att de dricker öl. Alltså är pappa en fyllgubbe.
    Jävligt pinsamt det också.

Det ger en liten fingervisning om hur konkret de tänker.
    Hahahahhaha :D Fyfan vad hemskt ! :D 
  • MinaE

Ts : Jag vill gärna veta om du gett henne "medicin" har du det ? 

• Anonym (eds)

Läs på om eds o kolla upp det. Gått hela livet med värk o ingen tog mig på allvar, vid 26 års ålder träffade jag en läkare som kände till eds o det var så uppenbart på mig att det är skrämmande, men många läkare missar symtomen då det är så ovanligt.

• Anonym
    Tindra80 skrev 2013-04-07 21:05:30 följande:
    Hon får säkert hitte-på-sjukan (fibromyalgi) när hon blir stor Oskyldig
    Det går väldigt bra att läsa på om fibromyalgi.
    Men det är ditt eget val.

Jag måste ge dig beröm för att vi får se ditt nick.
  • Tindra80
    Anonym skrev 2013-04-07 21:17:25 följande:
    Det går väldigt bra att läsa på om fibromyalgi.
    Men det är ditt eget val.

Jag måste ge dig beröm för att vi får se ditt nick.
    Jag vet vad det är, har läst massvis och har även en del i bekantskapskretsen som har det. Saken är att fibromyalgi inte är en diagnos utan ett syndrom. Smärta som inte går att förklara eller hitta en orsak till.

Fibromyalgi uppstår vanligtvis vid arbete och går magiskt över när det är helg eller vederbörande beviljats sjukskrivning eller förtidspension.

Klart jag inte är anonym, jag står för alla mina åsikter.

• MinaE
    Tindra80 skrev 2013-04-07 21:25:12 följande:
    Jag vet vad det är, har läst massvis och har även en del i bekantskapskretsen som har det. Saken är att fibromyalgi inte är en diagnos utan ett syndrom. Smärta som inte går att förklara eller hitta en orsak till.

Fibromyalgi uppstår vanligtvis vid arbete och går magiskt över när det är helg eller vederbörande beviljats sjukskrivning eller förtidspension.

Att du orkar.. 

Hur kul liv har du på en skala..?  
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 21:30:27 följande:
    Att du orkar.. 

Hur kul liv har du på en skala..?  
    Nyreggad idag och skriver provokativa inlägg. Domen blir... Tyst
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 21:38:36 följande:
    Nyreggad idag och skriver provokativa inlägg. Domen blir... Tyst
  • TanganyikaIka
    Tindra80 skrev 2013-04-07 21:25:12 följande:

Fibro och EDS är väldigt lika varandra och man vet att det finns de med fibro som egentligen borde ha diagnosen EDS. EDS är ett genfel som skapar dålig bindväv och som inte alls är något "hitte-på". Men innan man visste det trodde man att folk var hypokondriska eftersom värken och symtomen kom från flera ställen samtidigt PLUS att det inte gick att "se" på personen i fråga eller se i mikroskop. Så var försiktig med att vara alltför bombsäker på saker och ting, du kan ha fel!
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?