• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Omega83

Tyckte jag läste att det började hösten 2012? När blev du gravid och när berättade ni för barnen?

• MinaE
    Omega83 skrev 2013-04-07 21:46:48 följande:
    Tyckte jag läste att det började hösten 2012? När blev du gravid och när berättade ni för barnen?
  • Tindra80
    MinaE skrev 2013-04-07 21:30:27 följande:
    Att du orkar.. 

Hur kul liv har du på en skala..?  
    En skala på ett till tio? Just nu en åtta kanske. Jag är lite trött annars hade det blivit högre. Gulligt av dig att fråga.
  • Omega83
    MinaE skrev 2013-04-07 21:48:31 följande:

Citerade jag dig? Min fråga var riktad till TS givetvis.
  • Tindra80
    TanganyikaIka skrev 2013-04-07 21:41:57 följande:
    Fibro och EDS är väldigt lika varandra och man vet att det finns de med fibro som egentligen borde ha diagnosen EDS. EDS är ett genfel som skapar dålig bindväv och som inte alls är något "hitte-på". Men innan man visste det trodde man att folk var hypokondriska eftersom värken och symtomen kom från flera ställen samtidigt PLUS att det inte gick att "se" på personen i fråga eller se i mikroskop. Så var försiktig med att vara alltför bombsäker på saker och ting, du kan ha fel!
    Jag har aldrig sagt att EDS är hitte på men fibromyalgi är det.
  • MinaE
    Omega83 skrev 2013-04-07 21:54:00 följande:

Citerade jag dig? Min fråga var riktad till TS givetvis.
    Nej det gjorde du inte men jag fattade inte alls vad du menar ? vad var från 2012 osv.. ? 
  • Omega83

Haha har du inte ens läst tråden? Jag ställde en fråga till Ts baserat på ett tidigare svar från henne.

• Anonym (Benhinneinf.)

Vet inte om du fått detta svaret innan. Jag skulle gissa på benhinneinflamation. Det har jag haft så länge jag kan minnas. Växtvärk gör också ont, men inte på samma sätt som benhinneinflamation. På mig känns det som om någon sakta försöker bryta av mitt ben. Inte så trevligt med en panodil och benvärmare eller värmepåse brukar hjälpa.

• Indianica
    TanganyikaIka skrev 2013-04-07 21:41:57 följande:
    Fibro och EDS är väldigt lika varandra och man vet att det finns de med fibro som egentligen borde ha diagnosen EDS. EDS är ett genfel som skapar dålig bindväv och som inte alls är något "hitte-på". Men innan man visste det trodde man att folk var hypokondriska eftersom värken och symtomen kom från flera ställen samtidigt PLUS att det inte gick att "se" på personen i fråga eller se i mikroskop. Så var försiktig med att vara alltför bombsäker på saker och ting, du kan ha fel!
    Jo, fast det är ändå lite skumt att inga män då har detta genfel. Visst kan säkert flera kvinnor med fibro vara feldiagnosticerade, men det finns ju undersökningar som visar att det är kvinnor som drabbas och oftast kvinnor som drar ett tungt lass hemma. De är helt enkelt utslitna och spända och då får de värk lite varstans = så kallad fribromyalgi, något som ofta skulle lösas omd e rent krasst fick en bättre hem- och arbetssituation.
  • MinaE
    Omega83 skrev 2013-04-07 22:01:49 följande:
    Haha har du inte ens läst tråden? Jag ställde en fråga till Ts baserat på ett tidigare svar från henne.
    Skäms

Tydligen inte så noga..
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?