• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Regnig måndag
    Anonym (Fattigmor) skrev 2013-04-08 22:43:38 följande:

Vad ville du säga med det? Skulle DU lämpa över något du själv inte ville ha, lite skraltigt och inte riktigt okej, på ditt barn för att lösa ekvationen förälder vill ha ny skinande / barn behöver ny eller större = köp av ny till förälder + bli av med gammal genom att lämpa över på barnet? VERKLIGEN?
    Det var inte en pik till dig utan Anonym(Lina) som vräkte ur sig att TS ska köpa en ny och låta barnet få ärva den gamla.
    Vad jag menar är att i tonåren är teknik oftast viktigare för barnen än för föräldern och har man begränsat med resurser är det mer naturligt att satsa på barnen och själv stå tillbaka.

Så med andra ord menar vi samma sak fast vi säger det med olika ord.
    Jag ber om ursäkt för att det blev missförstånd.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

TS, jag har inte läst allt men jag tycker att mycket borde bero på vad hon ska använda datorn till. Sen tycker jag att det är helt naturligt för en 14-åring att vara snäsig och sur, det är ju puberteten.

Men jag tycker att det är viktigt att du talar om för henne att hon inte kan få en dator om du vet att du inte kommer att köpa det, istället för att säga att hon kan önska sig...   

• Anonym (Var generös!)
    Anonym (Fattigmor) skrev 2013-04-08 23:16:08 följande:

Tala om för mig hur jag kan ärva mina barn?
    Jo, jag kan köpa loss mitt barns dator efter gymnasiet. Om han inte vill ha den själv. Och om den fortfarande är okej. I övrigt är det svårt. Jag tror det finns ett par jeans som sonen aldrig bär och som jag kan överta. Visserligen killjeans, men det är okej. Och deras fortfarande hela urvuxna strumpor. I övrigt finns nog inget jag kan ärva.
    Menar du på allvar att föräldrar i allmänhet ärver sina barn? Har jag aldrig varit med om eller sett någon göra.
    Så var det aldrig i mitt föräldrahem - vi var fyra barn - och så har mina barns far aldrig haft en tanke på att göra. Inte heller mina syskon har någonsin gjort så vad jag vet. Och ingen jag känner heller.
    Menar du verkligen allvar?
    Och om du gör det; vad kan du själv ärva av dina barn?
    Jag talar i generella termer - huruvida du kan ärva något av din son kan ju inte jag veta. Den uppmålade situationer var en förälder som ger sitt gamla till barnet hellre än tvärtom! Alltså - man har resurser att köpa en ny sak och prioriterar generellt sig själv före sitt barn - det tycker jag är fel! 

Av det du har skrivit tolkat jag det som att du har ont om pengar men lärt dig leva på det lilla. I bästa fall har väl din son lärt sig leva likadant, eller så har han mer resurser och har ju då inget behov av att få saker från dig som inte har så mycket. 

Jag vet inte vad jag kommer "ärva" av mina barn i framtiden, har bara en liten bebis ännu. Kanske något de inte använder men som jag tycker är okej, kanske något fint som inte längre passar in i deras framtida hem. Vi har inga problem med resurser i vår familj så att ärva för att det fattas pengar behöver vi inte göra, utan det handlar mer om att ta vara på fina saker och spara på miljön. Detta gäller alltså för oss, jag förstår att det inte är så för alla. Du kan heller inte jämföra dig själv rakt av med allt jag skriver.
  • Tom Araya
    Anonym (Var generös!) skrev 2013-04-08 22:49:53 följande:
    Eh, läs igen! Hon skrev ju att en normal förälder skulle ärva sitt barn! Dvs att föräldern får det som barnet haft när BARNET får nytt. Vilket jag för övrigt tycker är helt rätt. Föräldrar ska prioritera sina barn! Det är skrämmande med föräldrar som själva vräker sig i prylar och sedan inte unnar sina egna barn.

Självklart ska en förälder vara en god och klok rådgivare som inte köper idiotgrejor till sina barn. Man lär ut sund ekonomi genom att ha en sådan själv - vill man gärna ha något får man kämpa lite för det och sedan ta vara på det! 
    Jag tycker man till viss del får prioritera sig själv framför sina barn och det inte gäller basala behov.
    Man måste väl själv få njuta och dra nytta av ens egna, hårda arbete!? Barn har ofta inte alls samma behov.
  • mamman64
    Tom Araya skrev 2013-04-08 23:48:09 följande:
    Jag tycker man till viss del får prioritera sig själv framför sina barn och det inte gäller basala behov.
    Man måste väl själv få njuta och dra nytta av ens egna, hårda arbete!? Barn har ofta inte alls samma behov.
    jaså?
  • Regnig måndag
    Anonym (Var generös!) skrev 2013-04-08 23:33:01 följande:
    Jag talar i generella termer - huruvida du kan ärva något av din son kan ju inte jag veta. Den uppmålade situationer var en förälder som ger sitt gamla till barnet hellre än tvärtom! Alltså - man har resurser att köpa en ny sak och prioriterar generellt sig själv före sitt barn - det tycker jag är fel! 

Av det du har skrivit tolkat jag det som att du har ont om pengar men lärt dig leva på det lilla. I bästa fall har väl din son lärt sig leva likadant, eller så har han mer resurser och har ju då inget behov av att få saker från dig som inte har så mycket. 

Jag vet inte vad jag kommer "ärva" av mina barn i framtiden, har bara en liten bebis ännu. Kanske något de inte använder men som jag tycker är okej, kanske något fint som inte längre passar in i deras framtida hem. Vi har inga problem med resurser i vår familj så att ärva för att det fattas pengar behöver vi inte göra, utan det handlar mer om att ta vara på fina saker och spara på miljön. Detta gäller alltså för oss, jag förstår att det inte är så för alla. Du kan heller inte jämföra dig själv rakt av med allt jag skriver.
    Äh, jag ärver ofta från mina barn och ser inget som helst fel med det utan tvärt om. De köper ständigt nytt och ratar det gamla. Jag tycker att vi som samhälle överkonsumerar för mycket och försöker leva som jag lär så har de en "gammal" vinterjacka som passar mig så är det bara dumt att jag inte övertar den.
    Men vi lever heller inte på marginalen där allting räknas utan har en hel del överflöd att ta av.
  • mamman64
    Regnig måndag skrev 2013-04-08 23:50:38 följande:
    Äh, jag ärver ofta från mina barn och ser inget som helst fel med det utan tvärt om. De köper ständigt nytt och ratar det gamla. Jag tycker att vi som samhälle överkonsumerar för mycket och försöker leva som jag lär så har de en "gammal" vinterjacka som passar mig så är det bara dumt att jag inte övertar den.
    Men vi lever heller inte på marginalen där allting räknas utan har en hel del överflöd att ta av.
    Jag har oxå ärvt massor av mina barn, två kameror, jacka, kläder mm....jättebra!
  • Regnig måndag
    Tom Araya skrev 2013-04-08 23:48:09 följande:
    Jag ser det mer som att barn inte ska behöva stå tillbaka bara för att de är barn och bara för att det inte handlar om basbehov.

Visst ska man kunna prioritera sig själv ibland men om det verkligen gäller att välja mellan barns eller vuxnas behov går barnet före enligt mig. Den vuxne ska kunna vara så vuxen att den kan stå tillbaka den tid man "tvingas" ta hänsyn till barnen.
  • mamman64
    Regnig måndag skrev 2013-04-08 23:54:20 följande:
    Jag ser det mer som att barn inte ska behöva stå tillbaka bara för att de är barn och bara för att det inte handlar om basbehov.

Visst ska man kunna prioritera sig själv ibland men om det verkligen gäller att välja mellan barns eller vuxnas behov går barnet före enligt mig. Den vuxne ska kunna vara så vuxen att den kan stå tillbaka den tid man "tvingas" ta hänsyn till barnen.
    Tack!, precis som jag resonerar
  • Tom Araya
    mamman64 skrev 2013-04-08 23:49:10 följande:
    jaså?
    Nej.

Eftersom jag inte växer och inte ändrar smak efter mode kan jag lägga mycket pengar på kläder av bra kvalitet, känt/dyrt märke o.dyl. Inköpspriset blir ju utslaget på fler år i bruk.

Om jag köper pryl X till mig och mitt barn efter behov så kan jag lägga till en annars onödig funktion för en tusenlapp extra för att jag tycker det är kul, utan att jag har prioriterat bort mitt barn.

Jag kan gå på krog och restaurang med mina vänner eller lägga extra på en kraftigare motor i bilen jag köper, dessa behov har knappast mina barn.

Jag har helt enkelt ekonomiska privilegier när det gäller mina pengar som jag tjänat in.

Jag kan förstå de som prioriterar bort sig själva för att få det att gå ihop och ge sina barn det nödvändigaste men inte att prioritera vad som inte ens är nödvändigt för sina barn framför att unna sig själv något extra.
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/