• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Anonym
    Pommac skrev 2013-04-08 19:14:07 följande:
    Om hon ska få datorn så får ni leva utan godis, läsk, chips och god mat? Då blir det nudlar ett halvår framöver? Du måste få henne att förstå att du inte har råd. 

Får de? Trots bra löner och god ekonomi???

Var har Ts skrivit att hon inte har råd?Obestämd Tråden handlar inte om det.
  • linjes
    Anonym skrev 2013-04-08 18:27:56 följande:
    Vilka pengar har hon som hon kan spara? 14-åringar har sällan lön...

Ibland kanske man ska tänka till lite innan man skriver,hur tror du själv att en 14 åring sparar?
  • Anonym
    linjes skrev 2013-04-08 19:26:34 följande:

Ibland kanske man ska tänka till lite innan man skriver,hur tror du själv att en 14 åring sparar?
    Jag har tänkt till. Jag har en 14-åring. Hur ska hon kunna spara menar du?
  • Lillusen
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:56:35 följande:
    Hon har månadspeng men inget bestämt som hon ska betala med den. Förslag tack För jag har tänkt länge nu att hon måste få mer ansvar om sina egna pengar!

Mina barn har sen den dagen som dom fyllde 12 år fått barnbidraget. Det ska räcka till kläder, liten del av mobilräkningen, fika, fickpengar, presenter m.m. De har oftast önskat sig kläder i födelsdagspresent och julklapp. Mitt förslag är att du ger ett presentkort på siba t.ex. Så får hon välja löpa direkt för en billigare peng eller börja spara
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-04-08 19:27:50 följande:
    Läs inlägg #31.
  • Tant Prysselius
    Anonym skrev 2013-04-08 19:27:50 följande:
    Mina barn på 4 och 8-år klarar av att spara (i olika grad), varför skulle då inte en 14-åring klara det? :o 
  • mamman64

Har bara läst TS men jag skulle absolut köpa en dator till flickan! Inte en för nästan 7000 men en billigare för ca 4000. Hon är 14 år och behöver en egen dator. 
    Hon kanske känner sig bortprioriterad utav dig o din sambo o kanske därför hon revolterat? 

• Anonym (Fattigmor)
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:56:35 följande:
    Hon har månadspeng men inget bestämt som hon ska betala med den. Förslag tack För jag har tänkt länge nu att hon måste få mer ansvar om sina egna pengar!

Mina barn har inte ens månadspeng. Det har de inte haft från mig på 1 1/2 år eftersom jag har haft så lite inkomster. Deras farsa ger dem inte heller månadspeng fast han mer än väl har så det räcker och blir över. De får inte ens något när de verkligen behöver. Äldsta barnet betalar huvuddelen av sin mat med studiestödet 1050 kr, eftersom hans farsa aldrig har någon ordentlig mat hemma och mycket sällan grönsaker vilket sonen älskar. Men han orkar inte ta upp denna diskussion om pengar med sin inåtskitande far. Han är så snål att han skiter inåt! Och har alltid varit sådan. Stackars barn!

Fast nu är jag faktiskt ganska stolt över att min äldsta lyckades få loss 800 från sin farsa när han skulle till London i igår på klassresa. Rekommendationen var fån skolan att man hade minst 1500 med sig till mat och inträden. Han hade kanske en hundring på sitt konto och det räcker ju ingenstans. Själva resan à 2500, tror jag det var, hade han lyckats skrapa ihop helt själv. Den var alltså betald och nu hängde hans deltagande på om hans farsa kunde bidra med pengar till mat och inträde till klassens gemensamma aktiviteter.

Sonen visste att hans supersnåle farsa skulle vägra så jag fick lära honom förhandlingsteknik på telefon - kvällen innan han skulle åka:

"Du måste börja högre än den summa du vill ha ut. Jag kan bidra med 500 och sedan har du 200 på ditt gamla konto som finns på mig. Det blir 700. Om du säger till din farsa att mamma bidrar med 500 och att ditt deltagande hänger på om han bidrar eller inte och att det faktiskt är hans fel om du inte kan åka med, så måste han inse att du måste få så mycket att du klarar dig. Om du börjar på 1000 kr och har tur i din förhandling, så räkna med att du i bästa fall kan sluta på 700-800. Blir det bara 500 får du ringa mig igen. Du vet att jag lånar eller stoppar min IPS eller gör vad som krävs för att du ska kunna få tillräckligt med kosing med dig för att kunna vara med på resan. Ring eller messa när förhandlingen är klar och berätta hur det gick."

Det tog inte mer än tio minuter så hade jag fått bekräftat att han lyckades klämma snåljåpen på 800!

Bravo min älskade unge, nu har du lärt dig att förhandla smart!

Så här har vi det. Och så har barnen och jag haft det sedan barnen föddes. Det fanns aldrig mer i hushållsbudgeten på den tiden då det fanns 20000 till i inkomster när deras farsa var medlem i detta hushåll. Vart han lade pengarna har jag ingen aning om.

Det är mycket jag har gjort med barnen sedan jag blev ensam, sådant som det aldrig fanns pengar till tidigare. Fråga mig inte hur det är möjligt. Jag har ingen aning.

Jag önskar faktiskt att mina barn var lite mer öppna mot mig när det gäller vad de behöver eller önskar sig. Det finns inte någon annan än jag som ser till deras behov, men de vet hur knapert det är så de vill nog inte belasta mig ytterligare.

Jag önskar bara att deras farsa tog sitt ekonomiska ansvar för barnen. Den äldsta bor trots allt heltid hos honom.

Vad ville jag ha sagt med detta långa OT-inlägg?

Jo, mina barn är inte TILLRÄCKLIGT krävande och vågar inte påpeka sina behov för sin farsa som alltid säger nej. Det gäller basala saker som en ny tandborste tex. Ordentligt käk. En okej kudde. En bra säng. Ett eget utrymme. Och de vet hur ekonomiskt knapert jag har det så de drar sig i det längsta.

Det gör mig mycket ledsen :'(

Det enda de har lärt sig av detta är att spara och vara ekonomiska. Och att deras farsa inte bryr sig nämnvärt om dem.
  • mamman64
    Tant Prysselius skrev 2013-04-08 19:47:47 följande:
    Mina barn på 4 och 8-år klarar av att spara (i olika grad), varför skulle då inte en 14-åring klara det? :o 
    beror väl på hur mycket pengar de får...
  • Tant Prysselius
    mamman64 skrev 2013-04-08 19:55:27 följande:
    beror väl på hur mycket pengar de får...
    Lilla får 10kr i veckopeng och stora får 100kr i månadspeng. De får även pengar till födelsedagar, jul och påsk samt att deras farmor ger dem lite då och då. 
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/