• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Tom Araya

Problemet med lagring av privata filer man vill behålla löses enkelt genom att investera i en extern hårddisk, något man bör göra även om man har en egen lap top eller stationär burk, om inte annat så för att säkerhetskopiera på. Tror de går lös på kring tusenlappen om jag inte minns fel.

• Lilje
    Tom Araya skrev 2013-04-10 17:05:59 följande:
    Problemet med lagring av privata filer man vill behålla löses enkelt genom att investera i en extern hårddisk, något man bör göra även om man har en egen lap top eller stationär burk, om inte annat så för att säkerhetskopiera på. Tror de går lös på kring tusenlappen om jag inte minns fel.
    Annars kan hon regga sig gratis på Dropbox, och spara allt där. 
  • Tealhawk

Hon kommer ändå få en ny dator när hon börjar gymnasiet så det finns ingen anledning att köpa en egen hemdator till henne för 7000 kr. Måste hon ha två så duger kampanjdatorerna för 4000 kr för surf och officepaketet.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (Fattigmor)
    Anonym (läraren) skrev 2013-04-10 12:44:49 följande:
    Jag blir varm i hjärtat över din tilltro till skolan och undervisningens kraft! Kram

Tilltro och tilltro . . .

Jag har själv jobbat som lärare i estetiskt praktiskt ämne i fyra år. Och som hjälp på förskolan; ej behörig. Dessutom har jag kockat på förskola i ett par år.

Jag har själv studerat på högskolan som äldre.

Och jag har två äldre tonåringar som har gått i riktigt dåliga skolor, men som nu går i en jättebra gymnasieskola. Jag har pratat, och försökt prata, med många lärare. Vissa är hur bra som helst och så finns det de som lever kvar i 60-talets pedagogik. Eller snarare brist på pedagogisk insikt.

Bor mitt i den antroposofiska smeten och vet att ungar gillar att räkna och lära sig mer om pengar och allt som har med det att göra om man ger dem uppgifter som anknyter till deras verklighet och vardag.

Alltså: allt beror på läraren! Det finns toppenlärare som genast får alla barn med sig på tåget. Och det finns häxor.

Och så finns det engagerade föräldrar med inställningen att skolan är ett barns viktigaste arbete. Och de föräldrar som mest tycker det är en förvaring.

Utmaningen är ju att få med sig de barn som inte har något som helst stöd hemifrån. Att se dem växa i takt med förvärvad kunskap och glädjen när de upptäcker att de kan och förstår!

Så det är väl kanske inte så mycket undervisningen i sig som jag har tilltro till utan till vissa lärare och pedagoger. Pedagog kan man ju vara fast man inte har lärare som yrke :)
  • AlucardTheImpaler

Kan du inte fråga henne vad som är så speciellt med just den datorn?

Welcome to the 9 circles of Hell. Which one do you belong to?
  • Anonym (Fattigmor)
    Tom Araya skrev 2013-04-09 23:41:15 följande:
    Du har själv redan svarat på frågan.

Förövrigt så borde du väl förstå att frågan är befogad istället för att ifrågasätta den, likväl som den hade varit det till en som skaffat sig en låssmeds kunskaper men inte är i yrket.

Så du menar att mina barn är presumtiva databrottslingar?

Det var inte särskilt klokt tänkt!

Så gott som alla elever i den skola de nu går i kan koka ihop och sprida virus, kapa hemsidor, rippa filer och tanka ner olagligt. Hacka datorer och över huvud taget sabba för datoranvändare. Om de vill.

Där har du några hundra elever att oroa dig för! Vill du misstro alla med liknande kunskaper blir det säkert många tusen du måste bura in.

Ska du misstro bankfolk, installatörer, verkstäder och andra som har kunskaper nog att skada och begå brott?

Alla som lär sig något som de kan ha användning av i oärligt syfte skulle enligt ditt resonemang vara presumtiva brottslingar. Visst, du kan säkert också något du kan använda dig av för att begå brott.

Tänk till innan du kläcker något lika dumt nästa gång, är du snäll.
  • Nolla

Men hjälp. Hör du själv hur du låter? Är du kanske 14? Rent av dottern? Att jämföra fysiskt ont med att vilja ha en dator? Hon HAR en ny dator som var ny i augusti. Den har hon hela tiden fram till hon slutar nian dvs drygt två år till. Då får hon en ny av TS om inte nya skolan ger henne en ny. Förstår du?

• ladydelish

Det är så jag blir rädd när jag läser vissa kommentarer här.. Framtiden ser mörk ut. Många barn här som kommer växa upp helt utan värderingar, vett och etikett märker man. 
    Om ni tror att barnen kommer lära sig hantera ekonomin när de flyttar hemifrån så har ni nog helt rätt. Den hårda vägen..
    Själv tror jag benhårt på att börja lära dem i tid att allt här i livet kostar och vill man ha något så får man jobba lite för det. Blir så mycket lättare för dem att klara sig på egna ben då..
    Dumma mig kanske men mina barn får spara om de vill ha något sedan lägger jag till hälften eller dylikt.
    En fruktansvärd bieffekt av detta är att de är mycket mer rädd om saker de själva varit med och bekostat då de inser värdet på ett helt annat sätt...

Trevlig kväll på er! 

• Parel
    AlucardTheImpaler skrev 2013-04-10 16:34:09 följande:
    Jag skulle aldrig vilja att mina barn skulle ha någon jävla lånedator från skolan och inte kunna ha ett privatliv eller samlingar för att det kommer att försvinna om ett år. Klart dom ska ha en egen dator!

Hört talas om extern hårddisk / usb minnen? Sämsta argumentet jag har hört hittils.
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2013-04-10 17:05:59 följande:
    Jag betalade 700 kr för min med 750 GB utrymme, funkar hur bra som helst - och det var ändå några år sedan.
  • AlucardTheImpaler
    Nolla skrev 2013-04-10 19:23:28 följande:
    @ ]AlucardTheImpaler
    Vad skrev du? Syns inte? :/
    Parel skrev 2013-04-11 18:21:06 följande:
    Hört talas om extern hårddisk / usb minnen? Sämsta argumentet jag har hört hittils.
    Men när datorn är på lagning då?
    Hur ska du kunna kolla på dina grejer då?
    Och alla spel kan inte köras från usb/extern hårddisk OM hon skulle vilja det.
    Annars, visst. Det funkar ju. Tänkte inte på externa HDar.. Men ändå inte kul med en seg skoldator för en tonåring skulle jag tro.

Finns ju fina och bra datorer som är billiga, och TS fick ju en sprillans ny dator för hur mycket? Av sin karl och han köpte ett PS3, hon tycker nog att det är konstigt när dom kan få fina dyra saker och har råd med det till sig själv men inte till henne.. Om man tänker från hennes synvinkel.

Ts, kan du/dottern tycka det är okej om du skulle tänka dig att köpa en0 extern hårddisk istället?

Hur är prestandan på datorn?

Och TS har inte svarat på mina frågor än..

T.ex.

Vad är så speciellt med just DEN datorn enligt din dotter?

Welcome to the 9 circles of Hell. Which one do you belong to?
  • Anonym (Kakan)

Enligt dottern var det den enda dator hon tyckte var snygg. Hon har ingen aning om vad prestanda är eller nåt annat som har med datorns teknik. Min man är väldigt insatt i datorer och han satte sig ner med dottern, visade vad olika saker betydde och att det finns datorer som är bra fast de inte kostar så mycket.
    Men vi har även pratat fram och tillbaka om det verkligen är så att hon behöver datorn eller om det helt enkelt är så att hon vill ha den för att hon vill ha nåt nytt? För skoldatorn fungerar ypperligt, är hyfsad snabb och grejar det den ska. Hon har tänkt efter ett tag och kommit fram till att hon väntar med en dator.

Ang. min dator som jag fick av min man så _behövde_ jag den då jag inte hade någon. Jag pluggade på högskolan och var i stort behov av en dator. Annars hade jag inte fått/köpt någon. Och ang. PS3 så köpte han det innan vi flyttade ihop. Och det är ju som familjens sak numera då barnen spelar på det mer än vi.
    Vi är inga människor som köper saker utan att tänka efter ett flertal gånger. Vi väger behovet mot viljan, är det en ren "vill ha"-sak eller är det verkligen så att vi behöver den. Detta trots att vi har pengar, inte lever särskilt snålt osv. Ibland köper vi saker som är rena "vill ha"-saker och ibland inte. Men barnen ska lära sig att man inte kan få/köpa allt man vill ha, man måste tänka efter före. Och barnen går det ingen nöd på alls, de får saker de med, och ofta har de sparat ihop pengar själv. Det är stora dottern det är mest "tjafs" med om pengar och saker hon vill ha. Någon stans måste hon ju lära sig att man får prioritera vad som behövs, att pengar inte växer på träd och att det kanske inte är så smart att köpa en till sak när man har en exakt lika hemma som fungerar bra.

• city cat
    Anonym (Kakan) skrev 2013-05-11 08:53:59 följande:
    Enligt dottern var det den enda dator hon tyckte var snygg. Hon har ingen aning om vad prestanda är eller nåt annat som har med datorns teknik. Min man är väldigt insatt i datorer och han satte sig ner med dottern, visade vad olika saker betydde och att det finns datorer som är bra fast de inte kostar så mycket.
    Men vi har även pratat fram och tillbaka om det verkligen är så att hon behöver datorn eller om det helt enkelt är så att hon vill ha den för att hon vill ha nåt nytt? För skoldatorn fungerar ypperligt, är hyfsad snabb och grejar det den ska. Hon har tänkt efter ett tag och kommit fram till att hon väntar med en dator.

Ang. min dator som jag fick av min man så _behövde_ jag den då jag inte hade någon. Jag pluggade på högskolan och var i stort behov av en dator. Annars hade jag inte fått/köpt någon. Och ang. PS3 så köpte han det innan vi flyttade ihop. Och det är ju som familjens sak numera då barnen spelar på det mer än vi.
    Vi är inga människor som köper saker utan att tänka efter ett flertal gånger. Vi väger behovet mot viljan, är det en ren "vill ha"-sak eller är det verkligen så att vi behöver den. Detta trots att vi har pengar, inte lever särskilt snålt osv. Ibland köper vi saker som är rena "vill ha"-saker och ibland inte. Men barnen ska lära sig att man inte kan få/köpa allt man vill ha, man måste tänka efter före. Och barnen går det ingen nöd på alls, de får saker de med, och ofta har de sparat ihop pengar själv. Det är stora dottern det är mest "tjafs" med om pengar och saker hon vill ha. Någon stans måste hon ju lära sig att man får prioritera vad som behövs, att pengar inte växer på träd och att det kanske inte är så smart att köpa en till sak när man har en exakt lika hemma som fungerar bra.
  • Elin 885

tja önska sig kan man väl alltid =).
    Men nej jag har aldrig fått så dyra saker som tonåring och skulle aldrig ens komma på tanken att önska mig något så dyrt.
    hon får väl spara ihop till en =)

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Dripknot

När jag gick i skolan och va 14 år fanns inte ens elevdatorer för hemmabruk och sannerligen inte de lånedatorer som eleverna går omkring och bär med sig idag.

Minns att familjedatorn var en hem-pc på 133Mhz och ett 56K-modem (med pipljudet när det kopplade upp sig) och det tog 20 minuter att ladda hem en enda låt. Det var den datorn jag fick använda för mitt skolarbete. Bara det fanns ordbehandlingsprogram och en uppkopplad skrivare så löste sig det mesta. Sökandet på internet efter material till skolarbetena skedde i skolans bibliotek eller på "datastuga" under 2 timmars tid tisdagar och torsdagar efter skolschemats slut.

Dagens ungdomar är alldeles för bortskämda med dyra mobiler, märkeskläder, feta datorer, iPads och tyvärr alldeles för flata föräldrar som inte vågar säga emot. Folk har börjar fråga mig när min 5,5-åring ska få sin första iPhone/mobil. Då säger jag att hon ska få jobba ihop den när hon fått sitt första sommarjobb och när hon förstår att saker och ting kostar pengar. Det spelar ingen roll att två av dagisbarnen i hennes grupp har egna iPads och en egen iPhone 4s, sånt ska inte förekomma här och en 5,5-åring har på intet sätt något behov alls av en egen mobiltelefon.

Ska hon åka hem med någon kompis tar kompisens föräldrar kontakt med mig via telefon. Att ha egen telefon blir aktuellt först när hon förstått vad det innebär, uppvisat ett tydligt behov av att ha en egen telefon och att hon förstår pengars värde. Ska jag hjälpa till med inköp av en lur ska hon ha motpresterat för det också.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/