• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • mamman64
    adaeze skrev 2013-04-08 20:47:51 följande:
    Ge henne ett presentkort på typ 3500 på någon elektronikaffär, så får hon välja själv om hon ska köpa en billig dator för et eller om hon ska spara ihop de sista 3500 för datorn hon vill ha. Lätt som en plätt
    ett bra tips
  • Rokka Jill
    Regnig måndag skrev 2013-04-08 20:55:31 följande:
    Va? Tror du på allvar att det mest är killar som kollar på porr? Förvånad

Det är fö lätt fixat med bra virus- och malwareskydd, något som alla bör ha oavsett om man surfar efter porr eller inte...
    nej inte bara pojkar som porrsurfar.. men mer extremt och oftare vill jag påstå!
  • Regnig måndag
    Rokka Jill skrev 2013-04-08 21:03:27 följande:
    nej inte bara pojkar som porrsurfar.. men mer extremt och oftare vill jag påstå!
    Det tror jag bara är en fördom.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    elmadumle skrev 2013-04-08 20:04:22 följande:

En tonåring behöver ingen egen dator om det finns en i familjen redan, den får man turas om med i så fall. Min 21 åring köpte sin egen bärbara dator som 18 åring då hon kunde köpa på delbetalning, min nu 18 åring får göra det samma och 12 åringen, ja han får använda familjens dator tills han får råd att köpa en egen.
    Det beror på hur man ser det. Här i huset har alla var sin stationär, sen finns en laptop och en Ipad som barnen använder.

Vi lyssnar och gör mycket musik så det finns behov för var sin egen dator. :)
  • YoO

Om jag förstått saken rätt, så uppfyller den nuvarande datorn (när den är lagad) din dotters behov?

Jag tycker definitivt att du inte skall ge en dator rakt upp och ner, vilket jag iofs förstått att du inte kommer att göra.

Oavsett utfall nu, så tycker jag du kan börja fundera i vissa banor för framtiden:

1. Hur skall jag lära min dotter att inse skilnaden mellan behov och lyx?

2. Bra "trick" att lära, är att en del av totalbeloppet till något man vill ha, och så får man spara ihop resten själv. Dels lär man sig tålamod, att inte ta dumma snabblån, bara för att det är enkelt, man lär sig att ha lite tålamod, dels så är man i regel mera rädd om saker och ting man fått slita för.

Nu talar jag av egen erfarenhet, då jag varken fick lära mig punkt 1 eller 2 i min familj. Det tog mig över tio år att inse värdet av pengar. Först nu när jag vill köpa hus får jag lära mig den hårda vägen (och det kommer ta många år, när man ska börja från noll) , önskade någon hade lärt mig det innan...

Hoppas det går snabbare för din dotter.

• Aizenstein

En present för nästan 7.000 spänn! Bara så hon kan surfa porr och chatta med en massa pojkar! :p

• Moolie

Finns även sådana billigare datorer som har en liiiiiiten skärm. En bloggdator tror jag det kallas! En sådan kanske hade varit en idé? 

Jag hittade en 15,6" på netonnet. Som kanske såg ut att vara något? Kan absolut inget om datorer! Men 3 000:- kostar den! 

www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/compaq-presariocq58-351so/183230.3003/ 

En dator kan man ju behöva! Men jag skulle definitivt aldrig köpa en dator för att hon bara vill ha en. Finns där fungerande datorer i hushållet så behöver hushållet ingen dator. Hon kan ju spara sin månadspeng framöver. Det behöver inte ta längre än ett år att spara till något sådant!

• Binary
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:15:20 följande:
    Visst förstår jag hennes tänk och jag vet att tonåringar ofta är ego och allt det där. Jag är "ung tonårsförälder", var nyss fyllda 20 när jag fick henne. Jag hänger med i svängarna och är inte den mamman som "fattar ingenting"
    Att gå ihop med pappan och köpa en dator är inte tänkbart av olika skäl. Han träffar barnen varannan helg och allt fungerar inte problemfritt.
    En dator för 2900:- duger inte enligt henne. Jag visade henne och det var fel på den tyckte hon. Problemet ligger inte i pengarna. Jag fick jobb direkt efter högskolan och sambon har eget företag med hyfsat hög lön. Grejen är att jag inte tycker hon förstår värdet i saker och ting och att de kostar ganska mycket pengar. Man kan inte få allt man önskar sig.
    Hon har en dator genom skolan nu (skolan tillhandahåller datorer till alla elever i årskurs 7-9). Dessvärre kraschade den i helgen så den lämnade hon i idag. Hon borde ju dock få en ny snart eller samma när den är fixad.
    Ok, så hon har en dator genom skolan redan. Varför behöver hon en till? Och kan vad har hon sett ut kontra den som hon blivit erbjuden. för 7000 så börjar man hamna i rätt avancerade maskiner även om man tänker bärbara, som oftast används till 3D spel eller liknande.

Nu är det ju även en stor del av mitt jobb, men skulle mina barn vilja ha en dator, så skulle jag välja en som passade deras behov, inte för att prislappen visar en viss summa. Ok, 2900 för en ny bärbar pekar på att det kanske inte är den vassaste som finns.

www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/toshiba-satellitec850-1dw/177867.3003/ kanske skulle passa bra?

Egentligen är det 2 frågor. Vad har hon sett ut, och vad har ni sett ut. sedan kan man börja titta komponentmässigt för att få ner priset till en mer skälig nivå till hennes behov. Det brukar generellt ta cirka en timme om man tar sig tiden att jämföra från diverse siter. Om du vill ha hjälp, så finns det flera här med mig på FL som har kunnandet och jag hjälper gärna till. bara att skicka nått i inboxen min så kollar jag lite
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Moolie
    Binary skrev 2013-04-08 21:38:57 följande:
    Ok, så hon har en dator genom skolan redan. Varför behöver hon en till? Och kan vad har hon sett ut kontra den som hon blivit erbjuden. för 7000 så börjar man hamna i rätt avancerade maskiner även om man tänker bärbara, som oftast används till 3D spel eller liknande.

Nu är det ju även en stor del av mitt jobb, men skulle mina barn vilja ha en dator, så skulle jag välja en som passade deras behov, inte för att prislappen visar en viss summa. Ok, 2900 för en ny bärbar pekar på att det kanske inte är den vassaste som finns.

www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek.../ kanske skulle passa bra?

Egentligen är det 2 frågor. Vad har hon sett ut, och vad har ni sett ut. sedan kan man börja titta komponentmässigt för att få ner priset till en mer skälig nivå till hennes behov. Det brukar generellt ta cirka en timme om man tar sig tiden att jämföra från diverse siter. Om du vill ha hjälp, så finns det flera här med mig på FL som har kunnandet och jag hjälper gärna till. bara att skicka nått i inboxen min så kollar jag lite
    Så hon HAR redan en?! Nehej.... Då hade det nog fått vara....! :/
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/