• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Anonym (Var generös!)

Om ens barn önskar sig något riktigt mycket och familjen har råd med det, så tycker jag inte att man ska låta bli att köpa det bara av princip. Förstår barnet sakens värde? Om barnet inte förstår sakers värde är det ju du som förälder som måste lära henne det.

Du skriver att hon uppfört sig illa men bättrat sig sista tiden. Att vara 14 år är tufft och troligen gör hon sitt bästa. Om jag vore du skulle jag påtala datorns kostnad, att jämföra med andra som du gjort är jättebra. Du kan också påtala hur mkt pengar det är i förhållande till inkomster och vad man kan få annars för motsvarande summa. Du kan påminna om att denna datorn snart kommer vara "ocool" som det är med modern teknik, och att hon sedan inte kommer få någon ny på X antal år. Kanske kan hon bidra själv med en mindre summa? Önskar hon sig fortfarande datorn innerligt tycker jag att du skulle kunna överraska henne med att ge den i present!

Som sagt, man ska inte vara snål av princip. Jag tycker att barn ska lära sig att upskatta saker och förstå deras värde, men jag tycker definitivt att barn också ska få del av familjens tillgångar när de finns. Då känner barnet att det också räknas och att en stark önskan kan uppfyllas om man får kämpa lite för det. Jag kan ta mig själv som lyckat exempel Flört  : Jag har inte fått allt jag pekat på, men har har fått många fina och stora presenter - barbiehus när jag var liten, ponny, widescreen-tv, moppe, häst och bil när jag blev äldre. Jag har lärt mig uppskatta sakers värde och själv känt mig uppskattad. Jag går på topputbildning nu och får fortfarande mycket fint hemifrån som jag är glad över, men framförallt kämpar jag väldigt hårt själv för att få ett roligt och välbetalt jobb.

• Anonym (Fattigmor)
    Regnig måndag skrev 2013-04-08 22:23:38 följande:
    En normalt fungerande förälder  lär göra tvärtom, ärver av sina barn.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!

Vad ville du säga med det? Skulle DU lämpa över något du själv inte ville ha, lite skraltigt och inte riktigt okej, på ditt barn för att lösa ekvationen förälder vill ha ny skinande / barn behöver ny eller större = köp av ny till förälder + bli av med gammal genom att lämpa över på barnet? VERKLIGEN?
  • Anonym (OMG)

Men herregud, ge ungen en dator. Du skriver själv att ni har levt på CSN och bidrag. Hon fyller 14 år och ska använda datorn till skolarbete bl a. Du har fått arbete och är klar med högskolestudierna coh din sambo har bra lön. VAd är problemet. Inte var det pengar iaf som du skrev. 

• Anonym (Var generös!)
    Anonym (Fattigmor) skrev 2013-04-08 22:43:38 följande:

Vad ville du säga med det? Skulle DU lämpa över något du själv inte ville ha, lite skraltigt och inte riktigt okej, på ditt barn för att lösa ekvationen förälder vill ha ny skinande / barn behöver ny eller större = köp av ny till förälder + bli av med gammal genom att lämpa över på barnet? VERKLIGEN?
    Eh, läs igen! Hon skrev ju att en normal förälder skulle ärva sitt barn! Dvs att föräldern får det som barnet haft när BARNET får nytt. Vilket jag för övrigt tycker är helt rätt. Föräldrar ska prioritera sina barn! Det är skrämmande med föräldrar som själva vräker sig i prylar och sedan inte unnar sina egna barn.

Självklart ska en förälder vara en god och klok rådgivare som inte köper idiotgrejor till sina barn. Man lär ut sund ekonomi genom att ha en sådan själv - vill man gärna ha något får man kämpa lite för det och sedan ta vara på det! 
  • Anonym (Var generös!)
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-08 22:46:20 följande:
    Men herregud, ge ungen en dator. Du skriver själv att ni har levt på CSN och bidrag. Hon fyller 14 år och ska använda datorn till skolarbete bl a. Du har fått arbete och är klar med högskolestudierna coh din sambo har bra lön. VAd är problemet. Inte var det pengar iaf som du skrev. 
    Håller verkligen med! Det är sjukt lite pengar att leva på CSN, borde egentligen inget barn behöva göra. Man får planera studierna så att någon i familjen har en vettig inkomst. Synd om en 14-åring att behöva leva så snålt. Nu när studierna är färdiga har hon all rätt att få skörda frukten hon också!!
  • mamman64
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-08 22:46:20 följande:
  • Anonym (Fattigmor)
    Anonym (Var generös!) skrev 2013-04-08 22:41:03 följande:
    Om ens barn önskar sig något riktigt mycket och familjen har råd med det, så tycker jag inte att man ska låta bli att köpa det bara av princip. Förstår barnet sakens värde? Om barnet inte förstår sakers värde är det ju du som förälder som måste lära henne det.

Du skriver att hon uppfört sig illa men bättrat sig sista tiden. Att vara 14 år är tufft och troligen gör hon sitt bästa. Om jag vore du skulle jag påtala datorns kostnad, att jämföra med andra som du gjort är jättebra. Du kan också påtala hur mkt pengar det är i förhållande till inkomster och vad man kan få annars för motsvarande summa. Du kan påminna om att denna datorn snart kommer vara "ocool" som det är med modern teknik, och att hon sedan inte kommer få någon ny på X antal år. Kanske kan hon bidra själv med en mindre summa? Önskar hon sig fortfarande datorn innerligt tycker jag att du skulle kunna överraska henne med att ge den i present!

Som sagt, man ska inte vara snål av princip. Jag tycker att barn ska lära sig att upskatta saker och förstå deras värde, men jag tycker definitivt att barn också ska få del av familjens tillgångar när de finns. Då känner barnet att det också räknas och att en stark önskan kan uppfyllas om man får kämpa lite för det. Jag kan ta mig själv som lyckat exempel   : Jag har inte fått allt jag pekat på, men har har fått många fina och stora presenter - barbiehus när jag var liten, ponny, widescreen-tv, moppe, häst och bil när jag blev äldre. Jag har lärt mig uppskatta sakers värde och själv känt mig uppskattad. Jag går på topputbildning nu och får fortfarande mycket fint hemifrån som jag är glad över, men framförallt kämpar jag väldigt hårt själv för att få ett roligt och välbetalt jobb.

Fast nog kallar jag det att få allt man pekar på att få det som du räknar upp att du fått!

Jag önskade mig häst och bil, mindre dyra saker än så men ändå väldigt dyra, men av allt jag önskade mig fick jag bara en minicykel. Och den hade jag i en väldig massa år.

Moppe sommarjobbade jag ihop under ett par år på högstadiet och bil kunde jag köpa först när jag var över 40. Begagnad, billig. Mina resor har jag jobbat ihop till från det jag var 12-13 år. Widescreen vet jag knappt ens vad det är, min tv är 20 år; en tjock burk. Cd-spelaren köpte jag i början på 80-talet - en mycket liten behändig och väldigt bra spelare som var väldigt billig. Funkar fortfarande utmärkt!
  • Anonym (Var generös!)
    Anonym (Fattigmor) skrev 2013-04-08 23:01:22 följande:

Fast nog kallar jag det att få allt man pekar på att få det som du räknar upp att du fått!
    Jag önskade mig häst och bil, mindre dyra saker än så men ändå väldigt dyra, men av allt jag önskade mig fick jag bara en minicykel. Och den hade jag i en väldig massa år.
    Moppe sommarjobbade jag ihop under ett par år på högstadiet och bil kunde jag köpa först när jag var över 40. Begagnad, billig. Mina resor har jag jobbat ihop till från det jag var 12-13 år. Widescreen vet jag knappt ens vad det är, min tv är 20 år; en tjock burk. Cd-spelaren köpte jag i början på 80-talet - en mycket liten behändig och väldigt bra spelare som var väldigt billig. Funkar fortfarande utmärkt!
     Min poäng är att man ska uppskatta det man får. Hur mycket man sedan får beror ju på familjens resurser och prioriteringar. Allt jag fått har jag varit otroligt glad och tacksam för, vilket jag inte ser som att "få allt man pekar på". Jag har också kämpat hårt, älskar mina hästar oerhört högt och sköter dem på allra bästa sätt. Jag har lärt mig att prioriera dem och andra före mig själv. Det är väl det som är det viktiga, inte att tävla i vem som fått minst eller har fulast tv!
  • Anonym (Fattigmor)
    Anonym (Var generös!) skrev 2013-04-08 22:49:53 följande:
    Eh, läs igen! Hon skrev ju att en normal förälder skulle ärva sitt barn! Dvs att föräldern får det som barnet haft när BARNET får nytt. Vilket jag för övrigt tycker är helt rätt. Föräldrar ska prioritera sina barn! Det är skrämmande med föräldrar som själva vräker sig i prylar och sedan inte unnar sina egna barn.

Självklart ska en förälder vara en god och klok rådgivare som inte köper idiotgrejor till sina barn. Man lär ut sund ekonomi genom att ha en sådan själv - vill man gärna ha något får man kämpa lite för det och sedan ta vara på det! 

Tala om för mig hur jag kan ärva mina barn?

Jo, jag kan köpa loss mitt barns dator efter gymnasiet. Om han inte vill ha den själv. Och om den fortfarande är okej. I övrigt är det svårt. Jag tror det finns ett par jeans som sonen aldrig bär och som jag kan överta. Visserligen killjeans, men det är okej. Och deras fortfarande hela urvuxna strumpor. I övrigt finns nog inget jag kan ärva.

Menar du på allvar att föräldrar i allmänhet ärver sina barn? Har jag aldrig varit med om eller sett någon göra.

Så var det aldrig i mitt föräldrahem - vi var fyra barn - och så har mina barns far aldrig haft en tanke på att göra. Inte heller mina syskon har någonsin gjort så vad jag vet. Och ingen jag känner heller.

Menar du verkligen allvar?

Och om du gör det; vad kan du själv ärva av dina barn?
  • fluu

När jag ville ha en dyr mobil i födelsedagspresent gjorde min pappa en deal med mig. Jag sparar ihop en tredjedel av summan och han betalar resten.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/