• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • lykantrophona
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:56:35 följande:
    Hon har månadspeng men inget bestämt som hon ska betala med den. Förslag tack För jag har tänkt länge nu att hon måste få mer ansvar om sina egna pengar!
    Hon kan ju betala sin egen telefonräkning (för hon hade ju en egen mobil), egna kläder/smink, all nöje som hon inte gör tillsammans med familjen (bio, hyrfilm, fika, nöjesfält osv).
  • Regnig måndag
    Hon har månadspeng men inget bestämt som hon ska betala med den. Förslag tack För jag har tänkt länge nu att hon måste få mer ansvar om sina egna pengar!
    Alla sina egna prylar utom kapitalvaror och dyra vinterkläder föreslår jag.
    Det brukar mest betyda kläder, smink och godis...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Tom Araya
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:46:51 följande:
    Du tror inte jag jobbat på det i några år nu? Och nu är det faktiskt bättre! Hon har haft det jobbigt sen hon började sexan och vi har haft det enormt kämpigt! Jag har fått ta allt själv och jag tycker att jag lyckats rätt bra! Jag är inte "tappad bakom en vagn", jag jobbar med tonåringar, vet hur de är och kan vara osv. Jag ville bara som privatperson ha lte råd på hur man kan hantera detta? Argument osv. Ibland tryter det även för mig som i normalfall ger andra föräldrar liknande råd.
    Ditt argument för att inte köpa en dator för sjutusen spänn till henne är att behovet i förhållande till din plånboks tjocklek inte är tillräckligt stor.

Sedan måste din dotter lära sig att argumentera för sin sak. Vad är det hon har behov av som en sjutusenkronorsdator uppfyller men som inte uppfylls av hennes lånedator eller en ny dator för halva summan?
    Hon måste också lära sig att man inte kommer någon vart med tjat, gnat, gnäll och dålig attityd.
  • Anonym

7000kr är rättdyrt för en present. Men ni kan inte lösa det du och pappan genom att dela på presenten? Hitta en liknande men billigare dator?..... jag är en av de barn som sällan önskade mig något, men när jag väl ville Ha något så kostade det en del, mobil, eu-moppe och dylikt. Min pappa kon på ett syatem (jag 15 årdå) gå ut med soppåsen 1 poäng, bädda sängen 2 poäng, diska 5 poäng, storstäda huset 20 poäng, laga mat åt familjen 8 poäng ex.... vi räknade poäng och när jag kom upp i 100 poäng motsvarade det 1000kr, som jag kunde plocka ut eller lägga i"pappa betalar potten".....systemet är kanske bristande. Men jag lärde mig tvätta, diska och laga middag. Och då jag hjälpte till hemma blev det lättare att få det ja ville.

• ZaftMonkey
    Använder hon smink? i så fall kan hon få betala det själv, eller sin egen mobilräkning kanske? :)
  • Nyfiken gul
    beror ju på vad hon har för utgifter men tanka mobilen är prio ett -  har hon abonnemang så avsätt en bestämd summa av hennes månadspeng som hon får betala till räkningen. Eller varför inte ta ansvar för hela räkningen? 

hennes egna personliga saker hon använder varje månad , bindor, tamponger, smink , duschkräm - sånt hon kan ha som "sitt" privata.   Det kan hon också få köpa själv.

Mycket beror också på hur mycket pengar hon får  - det är ju samma där. Månadspeng vs hennes egna utgifter.

Sätt dig ner med henne och räkna på vad pengarna ska gå till och hur hon ska tänka för att få dom att räcka.

Och du som förälder måste vara benhård med att hennes pengar är hennes pengar. Dina pengar är INTE hennes pengar. Är hon pank får du inte sticka åt henne en hundring här o där för att hon "behöver".    Nej hon kan inte gå och fika 5 kvällar i rad om hon är pank. Då får hon fika med kompisarna hemma istället.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Fattigmor)
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:38:45 följande:
    Vi tänker lika du och jag. Jag sa exakt samma sak idag att det är bättre att vänta tills hon går ut nian och köpa en egen till henne tills hon börjar gymnasiet.

Mina barn, tonåringar i ettan och trean på gymnasiet, fick skoldatorer när de började gymnasiet. Det har de aldrig haft från skolorna de gått i tidigare. Dessa MacBooks kan de köpa ut när de slutar trean. Mycket bra lösning tycker jag. Vill inte ungarna behålla datorn är jag inte sen att hänga på. De är bra mycket bättre och snabbare än min PC-seghög från 2007.
  • Trevligt

Skulle aldrig köp en dator till ett barn i den åldern !
    Dator är inte en självklarhet utan ngt man belönas med.
    Bra uppförande, bra skolgång, hjälpsam och visar respekt är ngr av kriterierna som skall uppfyllas!
    Det finns betydligt billigare datorer för ett barn. 

• Pommac

Om hon ska få datorn så får ni leva utan godis, läsk, chips och god mat? Då blir det nudlar ett halvår framöver? Du måste få henne att förstå att du inte har råd. 

• Tant Prysselius

Fundera på hur mycket du är beredd/råd att lägga på hennes present. Sen förklarar du läget för henne. Hon är så pass gammal att hon måste förstå att pengar inte bara ramlar in hur som helst. Säg att hon får välja, antingen köper du andra presenter åt henne eller så får hon lägga till resten själv som fattas till datorn. 

Men då hon inte spelar eller gör något förutom skolarbeten och surfa på datorn är det helt onödigt! Då räcker den hon har från skolan mer än nog. Är det för att den hon önskar ser snyggare ut? Då finns det skal som ni kan köpa och sätta på hennes skollaptop (går att ta bort) som ser jättebra ut. Ett par länkar: http://designskins.se/   och  http://skinz.se/laptop-es/laptop-sleeve/154-sleeve

Låt henne sommarjobba lite på sommarlovet så hon lär sig uppskatta pengars värde och kan då köpa det hon själv vill. Hon kan gå ut med hundar i kvarteret, vara barnvakt, rensa rabatter, kratta löv eller sköta städning och inköpsplanering hemma hos er.  

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/