• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • LFF
    Anonym (Mama) skrev 2013-04-09 10:29:31 följande:
    Jag tycker du ska se till dotterns behov. Behöver hon en lite mer kraftfull speldator, kan det vara pengarna i sjön att köpa en för 4000 kr, been there done that,..vi köpte en dator för 3500, en laptop som sonen inte använde, utan han gick ändå och spelade på vår dator som är kraftfullare. Antingen kan man då göra så att barnet får överta ens egen bättre dator, om man själv klarar sig med en billig variant eller så köper man en dator för 4000 kr och barnet får nöja sig med den alt. så kapitulerar man och köper den dyrare. 
    Fast dottern behöver inte en speldator (TS har skrivit det i senare inlägg) utan en för skolarbeten. Skolan tillhandahåller datorer, TS dotters är för tillfället inne på service/lagning då den kraschat. Och vill man ha en speldator så är inte en laptop lämplig om man inte hostar upp femsiffrigt belopp (oftast), been there, done that (spelat själv).
  • Oförglömlig

Ge henne sitt barnbidrag å förklara att det ska räcka till godis på helgerna, tidningar, fylla på mobilen, fika med vänner, om hon vill ha något speciellt tex en tröja för 200 som hon egentligen inte behöver. Säg att är hon smart sparar hon lite varje månad så hon har till större saker hon hon vill ha det. Tex sin dator och så kan hon få bidrag till datorn i present. Sedan köper du tex jacka skor å sånna stora sakers men har hon kläder så hon klarar sig å inte behöver mer kan hon handla själv om hon vill ha det. Sedan tex kan hon ju förtjäna pengar genom att göra saker tex hennes sysslor är tex dammsuga 2ggr i veckan, fixa lite fiskmås stöda sitt rum men om hon då tex fixar toaletten som en extra sak kan hon få en slant att spara till datorn.

• Anonym

Jag har en dotter som är 15. Hon önskar sig alltid dyra presenter. Jag har däremot sagt att kan hon spara ihop till hälften eller en del av vad det kostar så kan jag lägga till resten. Jag skulle inte köpa dyra presenter bara för att de vill ha dem. Jag tycker det är viktigare att de lär sig värdet av pengar än att de får ha flashiga prylar. De blir även mer rädda om sina saker om de förstår hur mycket det kostar och att man faktiskt måste spara en längre tid för att kunna köpa det man vill ha. 
    Det finns ingen som kan tala om för dig TS hur du skall göra men så här gör jag =)

Ha en toppendag! 

• Anonym (Mama)
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 09:55:36 följande:
    Det handlar om utveckling. Utveckling kostar. Hobbys kostar. Vad kostar det inte per år att rida, spela hockey, tennis, åka på fotbollsläger etc. Utrustning till hobbys.

Varför skulle inte teknik kunna vara en hobby. För att kunna använda teknik krävs en dator med tryck i och det kostar.

Min dotter har en hel del prylar och jag ser det som du ser det. Hon vill inte gå på någon aktivitet utöver scouterma, utan är en tjej som t ex gillar att läsa och pyssla mm Visst kan man ha det väldigt spartanskt hemma och hoppas barnet utvecklas ändå, men näe, jag förstår inte riktigt tanken. Man själv mår själv oftast inte bra av att ha väldigt dåliga prylar som t ex är billiga, men kärvar och går sönder lätt, så varför skulle då barn göra det?. Bättre då att köpa rejäla grejer, när budgeten för fritiodsintredssen utanför hemmet ändå är så begränsad. Hra man ekonomi för det behöver man inte leva som om man inte hade det, tycker jag.
  • Anonym (Mama)
    Anonym skrev 2013-04-09 10:34:03 följande:
    Jag har en dotter som är 15. Hon önskar sig alltid dyra presenter. Jag har däremot sagt att kan hon spara ihop till hälften eller en del av vad det kostar så kan jag lägga till resten. Jag skulle inte köpa dyra presenter bara för att de vill ha dem. Jag tycker det är viktigare att de lär sig värdet av pengar än att de får ha flashiga prylar. De blir även mer rädda om sina saker om de förstår hur mycket det kostar och att man faktiskt måste spara en längre tid för att kunna köpa det man vill ha. 
    Det finns ingen som kan tala om för dig TS hur du skall göra men så här gör jag =)

Ha en toppendag! 
    Det är ju också så att barn blir "dyrare i drift" när de blir äldre så är det bara. Å andra sidan, tror att många med småbarn köpte mycket "småkrafs" som i slutändan blir väldigt dyrt (typ babyleksaker och gåstol etc) så jag undrar om skillnaden egentligen är så stor och tonåringar så himla kräsna. Tonåringarnas kläder är ofta dyrare, å andra sidan, köper man god kvalité kan de så länge de inte växtspurtar ha dem längre tid än en bebis har sina plagg. När man resonerar kring pengar tycker jag man ska tänka sansat kring det och ur olika vinklar och jämföra lite med sig själv. Har mamma och pappa god ekonomi är det väl knappast roligt att vara del av familjen och ha väldigt lite pengar att röra sig med?
  • Anonym

Den dagen hon jobbar och tjänar pengar, samt betalar lika mycket räkningar som er. Ja, då kanske hon har rätt att ha samma saker som du.. Eller njae...

• Anonym
    Anonym (Mama) skrev 2013-04-09 10:40:24 följande:
    Det är ju också så att barn blir "dyrare i drift" när de blir äldre så är det bara. Å andra sidan, tror att många med småbarn köpte mycket "småkrafs" som i slutändan blir väldigt dyrt (typ babyleksaker och gåstol etc) så jag undrar om skillnaden egentligen är så stor och tonåringar så himla kräsna. Tonåringarnas kläder är ofta dyrare, å andra sidan, köper man god kvalité kan de så länge de inte växtspurtar ha dem längre tid än en bebis har sina plagg. När man resonerar kring pengar tycker jag man ska tänka sansat kring det och ur olika vinklar och jämföra lite med sig själv. Har mamma och pappa god ekonomi är det väl knappast roligt att vara del av familjen och ha väldigt lite pengar att röra sig med?
    Barn blir väl dyrare i drift för att vi gör dem dyrare i drift? Jag kan välja att klä min dotter i Louis Vuitton eller så kan jag välja kläder från HM.. Väljer jag att klä henne dyrt blir det en mycket hårdare resa när hon inser att hon inte kommer kunna köpa det själv samma dag hon flyttar ut. Lär hon sig däremot från grunden att saker kostar och man måste spara för att kunna få det man vill så blir livet lättare skulle jag tro. Vi har en bra ekonomi i våran familj för att vi sparar och prioriterar. Varför skulle vi inte lära våra barn samma sak? Alla gör vi olika som sagt men jag vill att mina barn ska lära sig att livet inte alltid är rosor och rosa moln, det skulle kännas jättetaskigt den dagen de inser att de kanske inte kan få allt de vill ha den dagen de står på egna ben..
  • MissStrawberry
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:56:35 följande:
    Hon har månadspeng men inget bestämt som hon ska betala med den. Förslag tack För jag har tänkt länge nu att hon måste få mer ansvar om sina egna pengar!

Jag hade nog gett henne halva summan till datan i födelsedagspresent och sedan försökt planera tillsammans med dottern för hur hon ska kunna spara ihop till den själv med hjälp av jobb, månadspeng eller genom att sälja av gamla saker hon inte längre behöver

Det är svårt med tonåringar och det finns många föräldrar som i din situation som säkert hade, trots att de inte alls har råd egentligen, gett med sig och köpt datan på grund av dåligt samvete. Jag tycker att du resonerar väldigt sunt och att lära tonåringar pengars värde är otroligt viktigt. Det är en stor skillnad på att vilja ha något och att behöva något,  hon behöver kläder, mat, tak över huvudet, kärlek osv, saker som du redan ger henne. Hon behöver också en data för att klara av läxor, något hon redan idag har fått låna genom skolan. 

En 14 åring är mogen på så vis att du kan prata med henne, resonera och förklara saker men hur väluppfostrad och snäll hon än är så är det trots allt en tonåring som inte har, eller ska ha, ett färdigutvecklat konsekvenstänkande och lever i en verklighet där allt kretsar kring och utgår från henne och vad hon vill och behöver. Kanske är det dags att sätta sig ner och ha en ordentlig ekonomilektion med dottern? Be henne skriva upp allt som hon tror kostar varje månad och visa sedan på vad de verkliga kostnaderna är och hur stor del av hushållsbudgeten som hennes önskade data faktiskt skulle ta upp. Kanske två månaders mat eller hyra, sommarens semester, ett års skjuss till träningar osv. Kanske är det dags att försöka ge henne en mer rättvisande bild av verkligheten?  

När det gäller hennes månadspeng, vet ju inte hur mycket hon får, men kanske är det läge att antingen höja summan och ställa mer krav på vad hon ska köpa för den (eller avstå från att köpa för att spara) eller i alla fall tydliggöra vad pengarna ska gå til så kan hon aktivt välja att strunta i de sakerna för att spara ihop till en data själv. Finns det någon möjlighet att hon kan jobba ihop en del av pengarna till data antingen i hemmet eller för någon i er närhet? Barnvakt, klipa gräs, tvätta bilen eller liknande, kanske kan hon jobba extra några timmar i veckan som tränare i någon förening eller dela ut post?

Funder först själv och diskutera sen med dottern om hur ni tilsammans kan göra så att hon i framtiden kan få datan hon vill ha alternativt nöja sig med en mindre dyr variant.
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/