• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Tom Araya
    Anonym (E) skrev 2013-04-09 12:55:27 följande:
    Nu är din dotter 14, och då är man kaxig, lättirriterad osv. Det är så det är, inget hon gör med flit. Jag var vidrig som 14 och nu som vuxen ser jag tillbaka på den åldern med ångest. Jag mådde så dåligt och hade det så jobbigt med alla känslor man hade då.

Som 14 kan man heller inte jobba och tjäna pengar. Jag tycker att din dotter borde få en dator. Har du inte råd att betala hela så ta på avbetalning, brukar vara räntefritt i ett år. Jag tycker inte att barn ska ha mindre för att de själva inte tjänar pengar. Att gå i skolan är hennes jobb. Tycker inte heller att du förtjänar mer för att du är vuxen och tjänar pengar, snarare tvärtom. En cool telefon är viktigare och betyder mer för en tonåring än en vuxen. När din dotter fyller 18 kan du begära att hon kan jobba lite för att ha råd med dyra saker, om hon klarar av skolan samtidigt dvs.
    Jag hade mitt första sommarjobb som 14-åring. Jobbade sedan varje sommar och vissa andra lov ända tills jag hade gått ut skolan och fått fast jobb.
  • Anonym
    Nu är din dotter 14, och då är man kaxig, lättirriterad osv. Det är så det är, inget hon gör med flit. Jag var vidrig som 14 och nu som vuxen ser jag tillbaka på den åldern med ångest. Jag mådde så dåligt och hade det så jobbigt med alla känslor man hade då.

Som 14 kan man heller inte jobba och tjäna pengar. Jag tycker att din dotter borde få en dator. Har du inte råd att betala hela så ta på avbetalning, brukar vara räntefritt i ett år. Jag tycker inte att barn ska ha mindre för att de själva inte tjänar pengar. Att gå i skolan är hennes jobb. Tycker inte heller att du förtjänar mer för att du är vuxen och tjänar pengar, snarare tvärtom. En cool telefon är viktigare och betyder mer för en tonåring än en vuxen. När din dotter fyller 18 kan du begära att hon kan jobba lite för att ha råd med dyra saker, om hon klarar av skolan samtidigt dvs.

klart hon ska ha en dator. På avbetalning också! Släng in en tv, telefon och varför inte bara skicka henne till cran canaria en vecka också för det är ju väldigt jobbigt att vara 14... 
    Avbetalning är ju även det något som vi alla borde lära våra barn. Sen kan ju Lyxfällan komma och rädda alla stackars kreditoffer som kommer ploppa upp i drivor inom kort =)

Strunta i värderingar och att få slita lite för att få det man vill ha. Ge barnen vad de vill ha för tusan! Klart de ska ha det lika göttigt som vem som helst som tjänar över 30 kakor =)

jisses....... ser fram emot att möta dagens ungdom om några år............. 
  • Lilje

Köp en minilaptop istället, jag kollar nu på en för dottern på 14, dom ligger på runt 2000. 6000 är ju riktigt mycket för något som oavsett behöver bytas ut efter något år.

• Anonym
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:56:35 följande:
    Hon har månadspeng men inget bestämt som hon ska betala med den. Förslag tack För jag har tänkt länge nu att hon måste få mer ansvar om sina egna pengar!
    jag hade "sparande" av min månadspeng hela barndomen.
    det blev en bra sommarpeng (600kr, sparade 50.-/mån) att använda på semestern :)

så att spara varje månad sitter i  (förut de perioder jag verkligen inte kunnat pga arbestlöshet)

förslag på att själv sköta i den åldern: mobilen (kontaktkort)
    sen om 1-2 år kläder (ej ytterkläder/skor) 
  • Tirja

Jag jobbade som 14 åring, delade reklam i ett år för att kunna köpa det jag ville ha! Och jag fick ihop till en liten tv, en ny mobil och en egen dator med dom pengarna. Plus kläder och sånt man ville ha i övrigt, som biobesök och godis, fylla på mobilen. 

Och nej mina barn kommer inte FÅ saker som mobiltelefon med mera, utan dom får jobba och sköta sig hemma. Spara sin månadspeng och kanske få ett bidrag till dom i present (så klart när dom är tonåringar, som små barn kan man inte kräva så mycket av dom men då önskar dom sig sällan så dyra saker heller). Att folk idag lever på kredit mer eller mindre är inget jag vill lära mina barn iaf.

Bara för att 14 är en jobbig ålder betyder inte det att man får bete sig hur som helst för det. 
    Det är en förälders jobb att uppfostra sina barn även i dom jobbiga tonåren, men det är det många föräldrar idag som inte gör och sen funderar dom över varför deras barn är bortskämda snorvalpar! 
  • Anonym

skaffa sommar jobb till henne kan hon köpa själv slutet av sommaren

• Annaïck

Jag skulle nog kolla med de andra i släkten om vi kunde ga ihop och köpa datorn tillsammans. En del kanske kan dras fran dotterns barnbidrag under nagra manader (om ni har rad med det)

Later som en ganska dyr dator??

alternativet är att hon far en del av summan i födelsedagspresent och far spara ihop till resten.

• Anonym
    Anonym (Mama) skrev 2013-04-09 11:25:41 följande:
    Fast saker och ting är inte svartvitt. Det handlar inte om Louis Vitton ifrån topp till tå, men jag fattar inte hur man resonerar om man t ex pluggat och då köpt väldigt billiga saker till barnen under tiden, när ekonomi sedan plötsligt blir bättre, ja, då ska barnen fortfarande inte ha några märkesplagg om det önskar sig det (notera att jag inte pratar om en hel garderob sådant) så gå i gamla skor osv, för barnets standard ska minsann inte öka för att familjen fått bättre ekonomi, då kan barnet bli bortskämt och inte förstå hur "det är att vara vuxen och betala räkningar".

Alla gör som de själva vill, men mina barn ska inte ha sämre prylar än jag har. Varför ska jag köpa skor ifrån Skopunkten som rasar ihop efter några veckor, när jag själv går klädd i Ecco? (Nu kommer säkert ett inlägg om hr bra Skopunkten är, men det struntar jag i, det är inte min erfarenhet).
    Jag har endast små barn hemma men jag köper inte från ecco till dom eftersom dom måste ha nya
    hela tiden , och det är nästan lika dyrt för dom små. så resonerar jag iaf
  • Anonym

Jag har inte så stora barn, men yngre barn som kan önska sig dyra saker. Näst äldsta önskade sig ett x-box tv-spel. Jag sa klart och tydligt att det hade vi inte råd med att köpa, utan han fick spara och önska sig pengar. Och det gjorde han, så efter ett år hade han råd att köpa det! (Lite bidrog jag med så att syskonen också skulle få spela)

Ni har ju faktiskt en dator, och jag antar att hon får använda den också, så det är ju ingen kris eller behov, som det kanske var till dina studier? Jag vet tyvärr inte vad jag skulle ha gjort åt attityden, troligtvis blivit ganska arg och sagt att hon kunde vara utan presenter om det skulle låta så..

• Iam

En tanke för att få  henne att förstå ekonomi. 
    Sätt dig ner med din sambo och räkna på vad hon kostar, eller får kosta, i månaden.
    Räkna in allt... Mat, hyra, hygien, kläder, nöjen, telefon, internet, whatever..
    Ni gör en lista över allt och sätter en summa. 
    Sen sätter ni er ner med dottern vid köksbordet ungefär samtidigt som ni ska betala räkningarna. Innan har ni plockat ut exakt den summan i kontanter.
    Visa listan och gå genom post för post. 
    Lägg sen fram pengarna och sen får hon själv räkna fram och ge er pengar för hyra, mat och det ni måste betala.
    Resten får hon behålla och köpa det hon ska/vill för.
    Men.. det gäller ju då att ni utöver det verkligen inte ger henne en enda krona. 
    Vill hon ha något och pengarna är slut.. ja då får hon vänta till nästa månad.  

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/