• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Tess26
    Iam skrev 2013-04-09 15:43:16 följande:
    En tanke för att få  henne att förstå ekonomi. 
    Sätt dig ner med din sambo och räkna på vad hon kostar, eller får kosta, i månaden.
    Räkna in allt... Mat, hyra, hygien, kläder, nöjen, telefon, internet, whatever..
    Ni gör en lista över allt och sätter en summa. 
    Sen sätter ni er ner med dottern vid köksbordet ungefär samtidigt som ni ska betala räkningarna. Innan har ni plockat ut exakt den summan i kontanter.
    Visa listan och gå genom post för post. 
    Lägg sen fram pengarna och sen får hon själv räkna fram och ge er pengar för hyra, mat och det ni måste betala.
    Resten får hon behålla och köpa det hon ska/vill för.
    Men.. det gäller ju då att ni utöver det verkligen inte ger henne en enda krona. 
    Vill hon ha något och pengarna är slut.. ja då får hon vänta till nästa månad.  
  • Anonym (OMG)
    Sätt dig ner med din sambo och räkna på vad hon kostar, eller får kosta, i månaden.
    Räkna in allt... Mat, hyra, hygien, kläder, nöjen, telefon, internet, whatever..
    Sen sätter ni er ner med dottern vid köksbordet ungefär samtidigt som ni ska betala räkningarna. Innan har ni plockat ut exakt den summan i kontanter.
    Lägg sen fram pengarna och sen får hon själv räkna fram och ge er pengar för hyra, mat och det ni måste betala.
    Men.. det gäller ju då att ni utöver det verkligen inte ger henne en enda krona. 
    Vad får hon kosta då? Underhåll x2 plus barnbidrag eller? Finns det något mer utöver minsta underhållet? Men det är klart flickan har levt fattigt medan mamma har pluggat och har fått hyfsad lön nu men enligt "FL lag" så ska inte det täcka upp standarden, eller?
  • Iam
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 16:04:09 följande:
    Vad får hon kosta då? Underhåll x2 plus barnbidrag eller? Finns det något mer utöver minsta underhållet? Men det är klart flickan har levt fattigt medan mamma har pluggat och har fått hyfsad lön nu men enligt "FL lag" så ska inte det täcka upp standarden, eller?
    What? Vad yrar du om? Vadå underhåll? Vem har pratat om underhåll? Och vadå täcka upp standard? 
    Vi, eller i alla fall jag, diskuterar inte underhåll.. jag diskuterar hur man lär en 14-åring att förstå ekonomi och pengar och sakers värde.
    Vad du diskuterar vet jag inte riktigt.  
  • Anonym
    Iam skrev 2013-04-09 16:05:38 följande:
    What? Vad yrar du om? Vadå underhåll? Vem har pratat om underhåll? Och vadå täcka upp standard? 
    Vi, eller i alla fall jag, diskuterar inte underhåll.. jag diskuterar hur man lär en 14-åring att förstå ekonomi och pengar och sakers värde.
  • Anonym (OMG)
    Vad får hon kosta? Pappan betalar underhåll. Antagligen bara 1273 kr/ månad. Mamman ska betala lika mkt för att täcka upp detta. Sen har du barnbidraget. 

Dessa pengar skulle TS inte ha om hon inte hade sin dotter (ja förutom 1273 kronor för egen del då.

Vad yrar du själv om? 
  • Anonym (OMG)
    Du  skrev att TS skulle sätta sig ned och bekosta vad HON dvs dottern kostade varje månad. I hyra, mat mm.

Skärp dig själv 
  • Iam
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 16:17:47 följande:
    Vad får hon kosta? Pappan betalar underhåll. Antagligen bara 1273 kr/ månad. Mamman ska betala lika mkt för att täcka upp detta. Sen har du barnbidraget. 

Dessa pengar skulle TS inte ha om hon inte hade sin dotter (ja förutom 1273 kronor för egen del då.

Vad yrar du själv om? 
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 16:18:58 följande:
    Du  skrev att TS skulle sätta sig ned och bekosta vad HON dvs dottern kostade varje månad. I hyra, mat mm.

Skärp dig själv 
    TS dotter har ingen förståelse för pengar, ekonomi eller sakers värde, det är problemet. Iofs inte så konstigt när hon bara är 14 år, men kanske är det dags att hon börjar lära sig. Och för att hon ska lära sig vad saker kostar och vad hon kostar och hur det funkar med ekonomi så gav jag förslaget ovan. 

Vad dottern får "kosta" är väl helt upp till TS, det lägger inte jag mig i... Och det har definitivt inte med vare sig underhåll eller barnbidrag att göra... 

Så.. vad var det du ville ha fram? Din poäng har liksom inte riktigt klarlagts. 

• Anonym (OMG)
    Av den här texten tolkar jag det så att dottern ska lära sig att veta vad hon kostar varje månad.

Hon drar en viss peng till hushållet, eller hur? Då tycker jag att man kan räkna in den pengen. I vad hon får kosta. Blir det något över. Ja, då tycker jag att dottern kan få det.

Pappan betalar 1273 kr (vilket jag tycker är alldeles för lite  i underhåll)
    Mamman måste försörja sitt barn och betalar även hon 1273 kronor
    Barnbidraget 1050 kronor.

Det blir tillsammans över 3500 kronor som dottern då får kosta.

Så räknar jag. Sen att mamman under 3,5 år levt på barnens bidrag då hon även fått bostadsbidrag kanske man kan räkna som ett lån då, eller? Här vet jag inte vad jag tycker men det ovan. Ja det tycker jag är rätt om man nu ska börja räkna på kronan vad dottern får kosta. 
  • h8him
    Tom Araya skrev 2013-04-09 13:13:14 följande:
    Jag hade mitt första sommarjobb som 14-åring. Jobbade sedan varje sommar och vissa andra lov ända tills jag hade gått ut skolan och fått fast jobb.
    Det är inte speciellt lätt att få sommarjobb idag som 14-åring. Tanken är god men ungdomsarbetslösheten gör att det inte finns speciellt många sommarjobb för 14-åringar.

Alla pengar man tjänar på sommarjobb har man rätt att använda som man vill, så nog skulle många tonåringar behöva extrajobb för att lära sig arbeta för det de vill ha men tyvärr är det inte så enkelt.
  • Anonym

Ett barn kostar i kläder,mat ,nöjen,schampoo,balsam,tvål,smink,telefon,godis,fickpengar,nöjen,småsaker,mm mm. Ska barn och tonåringar gå i tron att dom är gratis??? Allt kostar. Bensin om hon får skjuts,eller busspengar?  Mina ungar kommer fålärasig att det kostar. Odrägliga vuxna tror jag det blir om domgår i tron att dominte kostar.

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/