• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • Perpen

Agreed. Dessutom tycks folk gärna slänga ur sig begreppet satanism utan att vare sig förklara vilken satanism de menar, det finns ju flera och de är ganska olika, plus att de inte tycks ha någon förståelse för vad det betyder. Sen kan jag tycka att religion överhuvudtaget är ganska skrämmande med tanke på vad det tycks göra med folk. Men det är ju bara min åsikt. Förlåt, inser nu att det här inlägget inte alls svara på din fråga utan jag håller bara med. Jag fattar inte heller varför folk är rädda för satanism. Själv är jag löjligt rädd för idioti. 

• Ste

Satan är symbolen för allt ondskefullt i den kristna religionen så det är väl inte konstigt att man skyggar.
    Varför ska man dyrka satan? 
    Du har rätt i att kristendomen stått som ursäkt för fruktansvärda brott.
    Men grunden för den kristna religionen är de tio budorden och det grundläggande "Allt vad ni vill att människorna ska göra er, det ska ni också göra dem".

• Rikard

Religioner har en förmåga att förvrida moralen hos människor och korrumpera människans inbyggda etiska kompass, så att de kan göra de mest galna saker. Detta gäller de stora etablerade religionerna, så varför skulle inte detta kunna gälla även satansimen?

Själv är jag mest nyfiken på vad satanism egentligen är för slags tro.
    Finns det någon satanistisk lära?
    Vad är satanisternas inställning till gudar?

• Guapa

Jag minns att jag valde satanismen när vi skulle skriva ett arbete om olika religioner i skolan (för typ hundra år sedan). Det finns faktiskt en satanistisk tro och lära och den hänger ju lite på att gud finns med (Lucifer bedrog gud och blev kastad ner i underjorden..) Om man jämförde den kristna läran och vad det står för (medmänsklighet, hjälpa andra, inte synda, tukta efter annans kvinna, inte stjäla osv osv) så är väl satanismen om det motsatta- synden, det sexuella, man behöver endast bry sig om de som är nära, alla andra kan man skita i. Man gör saker uteslutande för sitt eget bästa, även om det innefattar stöld och bedrägeri. Ja, satanismen är väl typ som vi lever idag :) Sköt dig själv och skit i andra helt enkelt!  (om jag minns rätt)

• Guapa

Ser man rent politisk så är ju SD det parti som i så fall skulle stå närmast den satanistiska ideologin- Se till att skydda och värna om våra egna och håll det främmande borta. Vilket är en ideologi många i vårt land uppenbarligen ställer sig bakom. Jag har svårt att se att exempelvis Kristdemokraterna skulle förespråka en liknande ideologi då det står helt stick i stäv med de kristna värderingarna (eller borde göra i alla fall).

• Rikard
    Guapa skrev 2013-05-13 19:09:01 följande:
    Jag minns att jag valde satanismen när vi skulle skriva ett arbete om olika religioner i skolan (för typ hundra år sedan). Det finns faktiskt en satanistisk tro och lära och den hänger ju lite på att gud finns med (Lucifer bedrog gud och blev kastad ner i underjorden..) Om man jämförde den kristna läran och vad det står för (medmänsklighet, hjälpa andra, inte synda, tukta efter annans kvinna, inte stjäla osv osv) så är väl satanismen om det motsatta- synden, det sexuella, man behöver endast bry sig om de som är nära, alla andra kan man skita i. Man gör saker uteslutande för sitt eget bästa, även om det innefattar stöld och bedrägeri. Ja, satanismen är väl typ som vi lever idag :) Sköt dig själv och skit i andra helt enkelt!  (om jag minns rätt)
    Minns du om satanisterna hade några förställningar om en tillvaro efter döden?
    Hur såg de i så fall ut?
  • Guapa
    Rikard skrev 2013-05-13 19:24:49 följande:
    Minns du om satanisterna hade några förställningar om en tillvaro efter döden?
    Hur såg de i så fall ut?
    Det var väldigt många år sen så jag minns inte så mycket. Men googla för tusan! Måste ju finnas hur mycket info som helst där ute i cyberrymden :D
  • Guapa
    Guapa skrev 2013-05-13 19:34:41 följande:
    Det var väldigt många år sen så jag minns inte så mycket. Men googla för tusan! Måste ju finnas hur mycket info som helst där ute i cyberrymden :D
    På min tid fanns liksom knappt internet att tillgå i skolan. Jag hittade fakta i artiklar och uppslagsböcker. Men som sagt, det måste finnas oändliga möjligheter att hitta hur mycket göttigt material som helst idag. Vad svårt det måste vara att skriva uppsatser idag när det finns så mycket information att hitta och samtidigt vara källkritisk.
  • AndersFl

En yngre kusin till mig hakade på den där satanist trenden i början på 90-talet. Han började klä sig helsvart, skaffade långt hår, kängor och pentagram, uppochnedvända kors m.m. Men idag säger han att det är något han verkligen ångrar. Han började hålla på med svart magi och sådant, kontaktade andevärlden med ouija-bräde samtidigt som han lyssnade på Death metal, utförde olika sataniska ritualer, använde sig av voodoo-dockor och sånt för att hämnas på sina antagonister. Spikade upp sin katt på väggen. Var med ett gäng och välte gravstenar på natten osv.

Han har upplevt en del obehagliga saker till följd av detta. Det är farligt att leka med onda krafter. Det kan väcka onda energier och andar som kan förfölja dig resten av ditt liv.

Kusinen fick tas in för vård på psyket efter att han börjat få hemska hallucinationer och hört hotfulla röster hemma i sin lägenhet nattetid. Han har aldrig blivit helt återställd efter det. Han går på tunga mediciner idag och har vigt sitt liv åt kristen välgörenhet, som ett sätt att sona att han gav sig in på satanismens bana i unga år.

JAG personligen tar iallafall kraftigt avstånd till allt vad ondska och satanism heter efter att ha följt min kusins öde. Vad andra gör är upp till dem, men när man börjar ta satanismen på allvar så är det inte så "häftigt" längre som det kan verka till en början.

• Cal XVI Gustf
    AndersFl skrev 2013-05-13 19:46:22 följande:
    Han började hålla på med svart magi och sådant, kontaktade andevärlden med ouija-bräde samtidigt som han lyssnade på Death metal, utförde olika sataniska ritualer, använde sig av voodoo-dockor och sånt för att hämnas på sina antagonister. Spikade upp sin katt på väggen. Var med ett gäng och välte gravstenar på natten osv.

Han har upplevt en del obehagliga saker till följd av detta. Det är farligt att leka med onda krafter. Det kan väcka onda energier och andar som kan förfölja dig resten av ditt liv.

Kusinen fick tas in för vård på psyket efter att han börjat få hemska hallucinationer och hört hotfulla röster hemma i sin lägenhet nattetid. Han har aldrig blivit helt återställd efter det.
    På din beskrivning låter det som att de psykiska problemen började långt tidigare. Vilken frisk person skulle spika upp sin katt på väggen??

Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?