• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 22:24:56 följande:

Varför tror du att Allah låter Lucifer försöka manipulera oss istället för att skicka honom direkt till helvetet som planerat?
    Jätte bra och smart fråga!  Allah swt säger i Koranen att " trodde människor att de skulle bara ha roligt och fest på jorden" alltså vi är inte här för att festa utan vi är är beprövning då Allah lätt den största beprövningen att djävulens frestelsen samarbetar med människans omätliga ego. Kan man stå emot klara man beprövningen kan man inte det så är game over. Annars naturligtvis Allah swt kunde skickat djävulen till helvetet med det samma... Men Allah swt vet bäst!
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-14 22:49:35 följande:
    För mig låter det fortfarande som två gudar, varav den ena är skapare. Men så ser det ju ut i en andra polyteistiska religioner. Alla gudar är inte skapande gudar.

Jag frågar mig dock om detta verkligen är en berättelse om gud. På mig verkar det mer handla om ett par dagisbarn. Hur kan man dyrka en så omogen och fjantig gud?
    Kan du definiera Gud? vad är gud för dig?

Varför tycker du att Gud är fjantig?
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-14 23:07:17 följande:
    Jätte bra och smart fråga!  Allah swt säger i Koranen att " trodde människor att de skulle bara ha roligt och fest på jorden" alltså vi är inte här för att festa utan vi är är beprövning då Allah lätt den största beprövningen att djävulens frestelsen samarbetar med människans omätliga ego. Kan man stå emot klara man beprövningen kan man inte det så är game over. Annars naturligtvis Allah swt kunde skickat djävulen till helvetet med det samma... Men Allah swt vet bäst!

Hur bär sig Djävulen åt för att lura oss till helvetet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Just för att det fanns en föreställning om att satanister utför människooffer i stor utsträckning, torterar katter och är allmänt onda. Härstammar från the Satanic Panic, med McMartin preschool trial och mycket annat. Det påstods, och påstås fortfarande, att ungdomar samlades i gäng för att mörda både spädbarn och vuxna människor under väldigt rituella former, inte sällan ledda av en karismatisk lite äldre person. Som nog fick symbolera djävulen, på fler än ett sätt. Bevisen för någon utbredd sådan verksamhet finns helt enkelt inte, det är till och med vanskligt att säga att det har gjorts flera gånger eftersom det finns så få bevis för det.

Eller för att kort förklara det: Okunskap.

Vilket märks tydligt i den här tråden där det pratas om Aleister Crowley som någon slags symbol för satanismen trots att hans kopplingar till den är i stort sett obefintliga. I varje fall mot hans håll, hans tankar kan däremot kopplas till den senare satanismen. Men han var inte satanist, han var en religiös sökare som blandade ihop många religiösa influenser till en egen religion, Thalema. Att reducera detta komplexa till en (teistisk) satanism tyder på att man är gravt okunnig i området.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 23:26:06 följande:

Hur bär sig Djävulen åt för att lura oss till helvetet?
    Eftersom han skapats av fotoner har förmågan att manipulera våra tankar genom viskning då inget vanligt viskning man tänker utan snarare inre prat eller va man ska kalla. Har du ett stort ego som" vill ha allt hela tiden" är det lätt att gå med i de manipulationerna, har du tämjt egot så kan du säga nej till det mesta. Egentligen det är fel att lägga all skulden på djävulen utan människans ego är lika illa om man inte ha kontroll över det.

Alla människor har runt omkring sig av dem och de "viskar" olika saker till olika personer, vissa har starkare än andra, vissa har inte många eftersom de själva har blivit satan så behöver inte få de göra onda saker....
  • VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-14 23:32:57 följande:
    Just för att det fanns en föreställning om att satanister utför människooffer i stor utsträckning, torterar katter och är allmänt onda. Härstammar från the Satanic Panic, med McMartin preschool trial och mycket annat. Det påstods, och påstås fortfarande, att ungdomar samlades i gäng för att mörda både spädbarn och vuxna människor under väldigt rituella former, inte sällan ledda av en karismatisk lite äldre person. Som nog fick symbolera djävulen, på fler än ett sätt. Bevisen för någon utbredd sådan verksamhet finns helt enkelt inte, det är till och med vanskligt att säga att det har gjorts flera gånger eftersom det finns så få bevis för det.

Eller för att kort förklara det: Okunskap.

Vilket märks tydligt i den här tråden där det pratas om Aleister Crowley som någon slags symbol för satanismen trots att hans kopplingar till den är i stort sett obefintliga. I varje fall mot hans håll, hans tankar kan däremot kopplas till den senare satanismen. Men han var inte satanist, han var en religiös sökare som blandade ihop många religiösa influenser till en egen religion, Thalema. Att reducera detta komplexa till en (teistisk) satanism tyder på att man är gravt okunnig i området.
    Då är det mig du syftar på som har okunskap och är gravt okunnig i området. Tro mig, jag har studerat hela skiten i ett år, jag kan mkt mer än vad du kan ana men  jag sitter inte här o berättar allt. Den som söker finner både det o andra!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    VojneVojne skrev 2013-05-14 23:44:44 följande:
    Då är det mig du syftar på som har okunskap och är gravt okunnig i området. Tro mig, jag har studerat hela skiten i ett år, jag kan mkt mer än vad du kan ana men  jag sitter inte här o berättar allt. Den som söker finner både det o andra!
    Det är det ja.

Aleister Crowley var inte satanist, du kan ju hävda det hur mycket du vill men det gör det inte mer sant. Möjligen tänker du på Anton LaVey, som faktiskt grundade Church of Satan. Eller någon helt annan person, men Crowley var inte satanist och han var definitivt inte teistisk satanist.

Vill du påstå det får du komma med bättre belägg än "den som söker finner".
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-14 23:49:12 följande:
    Det är det ja.

Aleister Crowley var inte satanist, du kan ju hävda det hur mycket du vill men det gör det inte mer sant. Möjligen tänker du på Anton LaVey, som faktiskt grundade Church of Satan. Eller någon helt annan person, men Crowley var inte satanist och han var definitivt inte teistisk satanist.

Vill du påstå det får du komma med bättre belägg än "den som söker finner".
    Kan du bara definiera vad är satanist? vi kanske har olika uppfattningar om det...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    VojneVojne skrev 2013-05-14 23:51:43 följande:
    Kan du bara definiera vad är satanist? vi kanske har olika uppfattningar om det...
    En satanist är antingen någon som tillber satan eller en anhängare av LaVeys (med fleras) läror. Det finns även tänkare som fått mindre spridning men generellt ligger de ganska nära LaVey-satanismen.

Den förra är teistisk satanism, den senare är ateistisk. Crowley var varken teistisk eller ateistisk satanist, däremot influerade han LaVeys läror. Det var det för övrigt många som gjorde.

Det är mig veterligen den vedertagna definitionen av satanism/satanist. Definierar du det annorlunda så föreslår jag att du klargör exakt vad du menar.
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-14 23:36:42 följande:
    Eftersom han skapats av fotoner har förmågan att manipulera våra tankar genom viskning då inget vanligt viskning man tänker utan snarare inre prat eller va man ska kalla. Har du ett stort ego som" vill ha allt hela tiden" är det lätt att gå med i de manipulationerna, har du tämjt egot så kan du säga nej till det mesta. Egentligen det är fel att lägga all skulden på djävulen utan människans ego är lika illa om man inte ha kontroll över det.

Alla människor har runt omkring sig av dem och de "viskar" olika saker till olika personer, vissa har starkare än andra, vissa har inte många eftersom de själva har blivit satan så behöver inte få de göra onda saker....
    vilka onda saker kan Djävulen manipulera människor till?
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?