Anonym (ML) skrev 2013-05-29 15:28:33 följande:
tack. ska kolla dessa samt den sista du sen hittade.
då bor inte du och min respektive i samma län, tänkte om det varit samma och du visste så kunde jag frågat mer detaljerat och så. men ska kolla med sjukvården dit jag ska flytta vad de säger och om detta finns.
tack. för mig är det så självklart att finnas där. diagnosen, det personen varit med om etc spelar för mig ingen roll utan mer att, vad kan jag göra själv på bästa sätt? sen om min partner väljer att berätta specifika detaljer eller episoder ur sitt liv så finns jag mer än gärna där och lyssnar, håller om eller vad det nu handlar om.
jag vet ju att min partner känner väldigt mkt, väldigt intensivt och jag vet att det kan vara tvära kast. men med tiden lär jag mig tyda signalerna och vet hur jag ska läsa av och kunna finnas.
ja min respektive ska få hjälp att hantera mkt av det som hände under barn/tonåren. hur denne blivit behandlad av vissa personer och verkligen förstå/inse att det ej är min partner det är fel på utan hur andra behandlat denne. min partner vet även personer som tidigare gått i dbt och hur mkt det har hjälpt dem. "det kommer bli skittufft, men det kommer vara värt det" för att citera.
ironi funkar rätt bra för det mesta, då min partner är likadan. men det är ju antingen svart eller vitt utan gråzoner emellan, det går snabbt att läsa av vad som är ok och inte. men jag lär mig
jag försöker tänka på att inte kritisera. eller ja så är jag annars med, mkt pga mitt arbete med människor. det hjälper ej att hugga på vad de ej kan/klarar utan stärk det de gör bra och pusha i lärandet. tex vid situationer som uppstått med barnet som finns inblandad. så stärker jag hela tiden i min partner, säger att "det där gjorde/hantera du bra", och förklara varför. försöka stärka denne. blir det rätt lr gör jag "fel"? (om några fel nu finns...)
jag är verkligen öppen. när det varit saker min partner undrat över (svartsjukan är ju en del), är jag alltid lugn (är väldigt lugn och sansad som person annars med) och svarar rakt och ärligt. jag har inget att dölja oavsett vad det gäller.
ska försöka tänka på att omvända situationer ibland som du skrev. vi gör det med varandra båda två redan nu lite grann, men iaf.
när min partner varit uppriven av nån anledning har jag ibland sagt att "jag skulle så gärna vilja sitta och bara hålla om dig nu. hade det varit ok?" med respekt av att alla inte alltid vill det. svaret har hittills alltid blivit "ja, jag vill att du ska hålla om mig. jag visar det kanske ej först, men det är vad jag egentligen vill".
tack för svar
Det låter som du har ganska så bra koll på läget :)
Det finns aldrig några fel i att validera någon annan. Det borde faktiskt alla göra. Att få en push i saker man gör stärker vem som helst.
Om du är väldigt lugn och sansad är det till din fördel - dock kan det komma (som jag och flertaler av mina dbt-vänner) tillfällen då man gärna vill få en starkare reaktion - den där passionen som vi själva lever med dagligen betyder väldigt mycket - så som en i tråden nämnde - man älskar intensivt. Och då är det lätt att man behöver en intensiv reaktion i tex. ett gräl. - tyvärr.
Att man vet att man inte ligger till skuld för mycket som hänt tidigare spelar ingen roll när man är uppe i en känsla.
En stark känsla av värdelös skuggar sunt förnuft i de flesta fall.
Man asocierar lätt till tidigae tragik när något liknande inträffar igen (gäller nog alla människor).
I DBT får man redskapen att stoppa sina känslor och införa det sunda förnuftet igen. Men iband går det inte.
Många gånger behöver man någon som är stark - stark nog att riva ifrån. Inte jämt - bara när det verkligen behövs.
Det bästa sättet jag kan förklara en sak är: tänk dig att man har ett monster på axeln. Den säger hur dum du är, korkad, godtrogen - du förtjänar inget mer än sog. osv.
Tänk dig att du inte kan skilja på detta monster och ditt samvete. Det monstret säger är din sanning.
Man måste först lära sig identifiera detta monster och lära sig hur man försvarar sig/hanterar det. Även som anhörig lär man känna detta monster.
Tex. om jag är osäker på om d et är mitt samvete eller mitt monster som talar - så ställer jag det "den" säger i kontrast till - om någon främling sa samma sak till mig - skulle jag då försvara mig? - om ja- då vet jag att jag lyssnar på mitt monster. Om nej - då måste jag göra en självransakan som påvisar vad som gått fel - för att lära mig av ett tex. misstag.
Man är sin egna värsta fieende. och man kan skoningslöst ge sig på sigsjälv. - detta är lika för alla - MEN man kan förklara det som tusenfallt starkare hos någon med borderline.