• Anonym (ML)

Borderline

Jag är sedan en kortare tid tillbaka tillsammans med en person som jag häromdan fått reda på fick diagnosen borderline för ungefär ett år sedan. Jag har förstått att det varit något, så diagnosen som sådan gör mig ingenting och jag är ej spec förvånad. Jag har haft andra i min närhet tidigare med samma/liknande problematik, men dels är det länge sen och dels är det ej med samma typ av relation, så till de vill/kan jag inte vända mig.

Personen står i kö för dbt, men det tar drygt ett år innan denne får börja med dbt. Personen har en kurator vid behov och medicineras delvis mot depression. Personen har ett barn sedan tidigare.

Personen har av olika anledningar tidigare haft det väldigt tufft under delar av sitt liv. Mkt av detta förstod jag väldigt tidigt in i relationen, så inget har direkt kommit som en nyhet för mig. Jag vet om en del "risker" (eller vad man nu ska kalla de) men jag har ändå av egen vilja valt att gå in i relationen.

Det jag nu funderar över är ni andra som dels har diagnosen Borderline, men även ni som lever med någon som  har diagnosen. Hur är det/kan det vara att leva med någon som har diagnosen? Saker att tänka på? Jag vill ju kunna bemöta min partner på bästa sätt och finnas där för denne. Jag VET att det kommer vara skittufft i perioder, framför allt fram tills dbt börjar och under tiden den pågår. Men jag vill och kommer finnas där oavsett hela vägen. Tips på bloggar att läsa eller sidor på nätet med bra information kring detta? Då inte om diagnosen som sådan utan mer att leva med någon med diagnosen.

Fråga på om det är något. Jag har valt att vara anonym och att ej berätta om kön på nån av oss för att ej röja min partner och med respekt för denne. Jag vill bara kunna bemöta denne på bästa sätt.

Tack på förhand.

MVH 

• Svar på tråden Borderline
  • äppelskrutt01

Har inte läst allt, bara enstaka inlägg här och där.

MEN självklart kan man bli helt frisk från borderline. Jag är ett levande exempel på det och jag är absolut inte ensam!

Jag har gått i MBT terapi intensivt i 1,5 år. Detta har ändrat hela mitt synsätt och till viss del min personlighet.

Jag uppfyller inte ett enda kriterie idag. Skrattande 

• Anonym (hm...)

Det finns inte många seriösa forskare som vågar säga att det går att bli frisk om man har BPD, men alla är överens om att det går att bli bättre, ibland mycket bättre.

Can Borderline Personality Disorder be cured? By KRISTINA RANDLE, PH.D., LCSW

Q. I know this sounds stupid but can Borderline Personality Disorder be cured? I have no problem being diagnosed bipolar and ADD, but I’m having serious issues with the BPD diagnosis and was wondering if I’m going to have BPD for the rest of my life?

A. There is no known cure for borderline personality disorder (BPD) but there are effective treatments that can help decrease the symptoms of BDP. One of the most popular and effective psychosocial treatments is dialectical behavior therapy (DBT). It was designed specifically to treatment people with borderline personality disorder. Some people take medication to control symptoms in combination with therapy. It truly is hard to say if you will have to live with BPD for the rest of your life. You can potentially decrease your symptoms if you engage in therapy. My advice would be for you to seek treatment and find a good therapist who specializes in working with people with borderline personality disorder. I would not expect any “cures” but I would expect a therapist to help me decrease my symptoms. Best of luck to you.

• Anonym (hm...)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-01 19:45:57 följande:
    Har inte läst allt, bara enstaka inlägg här och där.

MEN självklart kan man bli helt frisk från borderline. Jag är ett levande exempel på det och jag är absolut inte ensam!

Jag har gått i MBT terapi intensivt i 1,5 år. Detta har ändrat hela mitt synsätt och till viss del min personlighet.

Jag uppfyller inte ett enda kriterie idag. Skrattande 
    Din situation är inte ovanlig. Frågan är vad som händer nästa gång du hamnar i stress i ett förhållande. Supergrattis för att du blivit så mycket bättre! Det måste vara en enorm seger. Verkligen en enorm seger.

(Men jag är tveksam till om borderline nu är helt borta från resten av ditt liv. Fortsätt hålla ordning på den!) 
  • äppelskrutt01
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-01 20:22:37 följande:
    Din situation är inte ovanlig. Frågan är vad som händer nästa gång du hamnar i stress i ett förhållande. Supergrattis för att du blivit så mycket bättre! Det måste vara en enorm seger. Verkligen en enorm seger.

(Men jag är tveksam till om borderline nu är helt borta från resten av ditt liv. Fortsätt hålla ordning på den!) 
    Tack!

Jag har lärt mig att vara mer lyhörd inför mitt mående och därav kommer jag klara av jobbiga situationer mycket bättre framöver än vad jag har gjort tidigare.

Jag har redan fått "prova på" mina färdigheter då en fruktansvärd sak hände för ett tag sedan - jag agerade inte som jag brukade göra tidigare, utan som jag har lärt mig!

Men jag håller med dig om att jag måste vara uppmärksam på agerande och mående under resten av mitt liv för att inte trilla tillbaka i gamla invanda mönster.
    Det krävs ett enormt jobb att komma dit jag är idag - jag vill behålla detta till varje pris!

Sen vill jag tillägga gällande ditt inlägg #52 att DBT är inte den mest framgångsrika terapiformen längre. MBT som jag har gått är nyare och har visat sig vara ännu bättre mot just borderline.

• Anonym (hm...)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-02 10:42:34 följande:
    Tack!

Jag har lärt mig att vara mer lyhörd inför mitt mående och därav kommer jag klara av jobbiga situationer mycket bättre framöver än vad jag har gjort tidigare.

Jag har redan fått "prova på" mina färdigheter då en fruktansvärd sak hände för ett tag sedan - jag agerade inte som jag brukade göra tidigare, utan som jag har lärt mig!

Men jag håller med dig om att jag måste vara uppmärksam på agerande och mående under resten av mitt liv för att inte trilla tillbaka i gamla invanda mönster.
    Det krävs ett enormt jobb att komma dit jag är idag - jag vill behålla detta till varje pris!

Sen vill jag tillägga gällande ditt inlägg #52 att DBT är inte den mest framgångsrika terapiformen längre. MBT som jag har gått är nyare och har visat sig vara ännu bättre mot just borderline.

Ja det verkar som många får bra resultat med mbt. (Jag tycker själv att den låter vettig.)
  • Anonym (BL)
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-01 19:25:53 följande:
    Total brist på självinsikt?
    Ja uppenbarligen.

Alla som kommer in och skriver i tråden som tycker borderline är en tillgång och inte alls är så farligt är uteslutande personer som har borderline eller anser att de haft det och blivit botade/bättre. 

Det är klart det går att bli bättre den dagen man inser att man har problem. Det är inte ens dans på rosor varken att ha borderline eller att leva med nån som har borderline.

men det är klart att folk som har borderline känner sig träffade av våra kommentarer och hamnar i försvarsställning om de känner att vi rackar ned på dem. Vilket jag faktiskt inte upplever att vi gör, vi belyser de bitar som är jobbiga på ett nyktert sätt och ger tips till TS om vad han kan förvänta sig.

De övriga verkar mest bistå med ivriga heja-rop utan en tillstymmelse till självinsikt och att det faktiskt finns problem med borderline som inte är lätta att tas med. 
  • Anonym (Bättre idag)
    Anonym (BL) skrev 2013-06-03 10:27:20 följande:
    Ja uppenbarligen.

Alla som kommer in och skriver i tråden som tycker borderline är en tillgång och inte alls är så farligt är uteslutande personer som har borderline eller anser att de haft det och blivit botade/bättre. 

Det är klart det går att bli bättre den dagen man inser att man har problem. Det är inte ens dans på rosor varken att ha borderline eller att leva med nån som har borderline.

men det är klart att folk som har borderline känner sig träffade av våra kommentarer och hamnar i försvarsställning om de känner att vi rackar ned på dem. Vilket jag faktiskt inte upplever att vi gör, vi belyser de bitar som är jobbiga på ett nyktert sätt och ger tips till TS om vad han kan förvänta sig.

De övriga verkar mest bistå med ivriga heja-rop utan en tillstymmelse till självinsikt och att det faktiskt finns problem med borderline som inte är lätta att tas med. 
    Sjukdomen är ett HELVETE. Alla gånger. Oavsett hur mycket jag blir behandlad så har jag svårt att tro på att jag någonsin kommer att leva ett liv helt utan den smärtan man som borderline har. MEN det finns faktiskt fördelar. Man ÄR mer lyhörd vilket KAN vara en fördel - om man lär sig att hantera det på ett konstruktivt sätt.
  • äppelskrutt01
    Anonym (Bättre idag) skrev 2013-06-03 11:26:13 följande:
    Sjukdomen är ett HELVETE. Alla gånger. Oavsett hur mycket jag blir behandlad så har jag svårt att tro på att jag någonsin kommer att leva ett liv helt utan den smärtan man som borderline har. MEN det finns faktiskt fördelar. Man ÄR mer lyhörd vilket KAN vara en fördel - om man lär sig att hantera det på ett konstruktivt sätt.
    En sak som både är en fördel och en nackdel är att man har så mkt empati för folk.

Det är bra för man kan känna in hur andra mår och på så sätt hjälpa och stötta, men det är dåligt för att man är så överkänslig så när folk runtomkring en mår dåligt så mår man själv dåligt....
  • Anonym (BL)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-03 16:16:37 följande:
    En sak som både är en fördel och en nackdel är att man har så mkt empati för folk.

Det är bra för man kan känna in hur andra mår och på så sätt hjälpa och stötta, men det är dåligt för att man är så överkänslig så när folk runtomkring en mår dåligt så mår man själv dåligt....
    Jag förstår hur du menar men jag håller inte med. Att känna empati är bra, men man behöver inte borderline för att känna empati. De flesta människor kan känna empati på ett normalt sätt. Borderline leder istället till ett överslag av empati som inte är normalt.

Jag förstår inte varför man måste se fördelarna med en kronisk sjukdom som är så destruktiv för ett förhållande.

• äppelskrutt01
    Anonym (BL) skrev 2013-06-03 16:29:11 följande:
    Jag förstår hur du menar men jag håller inte med. Att känna empati är bra, men man behöver inte borderline för att känna empati. De flesta människor kan känna empati på ett normalt sätt. Borderline leder istället till ett överslag av empati som inte är normalt.

Jag förstår inte varför man måste se fördelarna med en kronisk sjukdom som är så destruktiv för ett förhållande.

Fast jag är ganska övertygad om att anledningen till att mina vänner alltid vänder sig till mig med sina problem är för att jag har lättare att "känna med dom" än vad andra har!

Sen kallar jag det varken för kroniskt eller sjukdom - för det ÄR varken eller! Det är en personlighetsstörning som man kan bli helt fri ifrån med rätt hjälp!

Det är ingen hjärnskada eller liknande.

Om man röntgar hjärnan på en person med borderline så ser man att i området som heter amygdala pågår mer aktivitet än hos en person utan borderline.

Med rätt hjälp (dbt, mbt terapi) minskar man stressen och aktiviteten i den delen av hjärnan och skulle man göra en ny röntgen så syns inte detta längre = man är botad - frisk! 

SÅ fungerar det förstår du!  
Svar på tråden Borderline