• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Anonym (pia)

Blir väl knappast bättre när hon kommer tillbaka och har 3 barn hemma som blir sjuka då och då.

• Dracarys
    Anonym (pia) skrev 2013-05-31 18:12:31 följande:
    Blir väl knappast bättre när hon kommer tillbaka och har 3 barn hemma som blir sjuka då och då.
    Precis.

Chefen i det här läget borde hålla tyst om saken, säga upp henne för arbetsbrist, och sedan använda en konsult för att hantera en "tillfällig arbetstopp" som sedan kan övergå till stadig anställning senare.
  • Anonym (3 anst-butik)
    Dracarys skrev 2013-05-31 18:14:55 följande:
    Precis.

Chefen i det här läget borde hålla tyst om saken, säga upp henne för arbetsbrist, och sedan använda en konsult för att hantera en "tillfällig arbetstopp" som sedan kan övergå till stadig anställning senare.
  • Curlie

Att hon är föräldraledig är väl inte så mycket att göra åt, men 26 VAB-dagar? Borde inte en arbetsgivare kunna kräva sjukintyg även när barnen är sjuka, när det kommer till en viss gräns?

Min dotter är 5 år och jag har tagit ut 5 VAB-dagar under hela hennes livstid.

• Dracarys
    Curlie skrev 2013-05-31 18:16:43 följande:
    Att hon är föräldraledig är väl inte så mycket att göra åt, men 26 VAB-dagar? Borde inte en arbetsgivare kunna kräva sjukintyg även när barnen är sjuka, när det kommer till en viss gräns?

Min dotter är 5 år och jag har tagit ut 5 VAB-dagar under hela hennes livstid.
    NU har jag inga barn, men jag skulle bli knäpp om en kollega var borta så mycket.

Då skulle jag nog tycka att hon borde säga upp sig helt och hållet och ansöka om vårdbidrag och allt vad det heter. Om barnen är sjuka så mycket, då behöver hon vara hos dem på heltid.
  • Curlie
    Dracarys skrev 2013-05-31 18:24:18 följande:
    NU har jag inga barn, men jag skulle bli knäpp om en kollega var borta så mycket.

Då skulle jag nog tycka att hon borde säga upp sig helt och hållet och ansöka om vårdbidrag och allt vad det heter. Om barnen är sjuka så mycket, då behöver hon vara hos dem på heltid.

Jag är ju bara anställd men kan ändå känna stor irritation över kollegor som vabbar och är "sjuka" i tid och otid. Det gör arbetsbördan så mycket större för oss som faktiskt jobbar. Nej, dålig stil och dålig arbetsmoral! Inte okej.
  • rockaroll

Har inte läst alla inlägg, men ts, är ditt företag fackligt anslutet? Annars är det väl bara att kicka henne?

• Anonym (mera)

gör som alla andra. säg upp pga arbetsbrist och ta in en praktikant som kan jobba 40 timmar i veckan. sen efter 2-3 månader så anställer du. vad ska man göra när nån faktiskt inte respekterar arbetssysslorna nånting.

• Sadie
    Curlie skrev 2013-05-31 18:26:26 följande:

Jag är ju bara anställd men kan ändå känna stor irritation över kollegor som vabbar och är "sjuka" i tid och otid. Det gör arbetsbördan så mycket större för oss som faktiskt jobbar. Nej, dålig stil och dålig arbetsmoral! Inte okej.
    Fast man måste ju få lov att ha ett jobb om man har barn. Alternativet är ju att vara hemma och gå på socialbidrag typ... Eller att aldrig föda några barn, vilket tydligen ska vara dåligt för samhällsekonomin.

Nu har jag vabbat ultralite i mitt liv med de 2 barn jag har, men skulle de helt plötsligt bli sjuka mycket och ofta så skulle jag ju vara tvungen att vabba. Vad gör man då, säger upp sig?

Med det sagt vill jag ändå poängtera att jag förstår att det är jobbigt för kolleger och arbetsgivare när någon är borta ofta.
  • Anonym (De)
    rockaroll skrev 2013-05-31 18:48:41 följande:
    Har inte läst alla inlägg, men ts, är ditt företag fackligt anslutet? Annars är det väl bara att kicka henne?

För arbetsrätten omfattar bara fackligt anslutna, eller hur menar du nu?
Svar på tråden Anställd som alltid är borta