• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Anonym (Företagare)
    Omorfia skrev 2013-05-31 10:16:05 följande:
    Hur kan tjejen få havandeskapspenning om jobbet är sådant att hon skulle kunna jobba hemifrån om hon bara ville?

Komplikationer i graviditeten.
  • greeneyes

Om hon är föräldraledig över ett års tid så har du rätt att omplacera henne.
    Du går däremot inte ändra hennes anställningsform från fast tjänst till timme om hon själv säger nej till detta.
    Att flytta henne till en mindre känslig tjänst låter ju bra. Hon lär ju knappast vilja jobba 100 % med tvillingar hemma, så du behöver nog inte räkna med att ha henne på plats mer än 50% när hon väl kommer tillbaka efter FL.

• Mansing
    Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:34:14 följande:
    Räknade eftermiddag tjej 2 har varit anställd i 2 år och sju månader. Under den tiden har hon jobbat heltid i 9 månader och 75% i tre månader. Ett år har hon jobbat men varit anställd i över två år! Hon har varit borta mer än hon varit på jobbet! Jag är ledsen, men nästa person jag anställer kommer att vara man...eller kvinna med vuxna barn.
    Förstår vad du menar... men samtidigt så får man ju hoppas att även män kan tänka sig att vabba med sjuka barn och vara lite föräldralediga, så att anställa någon enbart baserat på kön är lite svinigt faktiskt även om det är svårt att hävda att det är direkt olagligt.....
  • LinneaJosie
    greeneyes skrev 2013-05-31 11:11:48 följande:
    Om hon är föräldraledig över ett års tid så har du rätt att omplacera henne. Du går däremot inte ändra hennes anställningsform från fast tjänst till timme om hon själv säger nej till detta. Att flytta henne till en mindre känslig tjänst låter ju bra. Hon lär ju knappast vilja jobba 100 % med tvillingar hemma, så du behöver nog inte räkna med att ha henne på plats mer än 50% när hon väl kommer tillbaka efter FL.

Skulle fl i sig berättiga till en omplacering, eller vad menar du? Vad jag förstått kan det vara vanskligt att omplacera föräldralediga då de enligt lag inte får missgynnas.
  • Mansing
    Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:53:48 följande:
    Jag ska se över arbetsfördelningen under sommaren och se om jag kan flytta henne till andra uppgifter som inte är lika frånvarokänsliga. Det är en lösning som kan fungera. Företaget växer så jag hoppas jag kan anställa hennes vikarie på heltid och låta henne jobba typ 50 % med arkivering och admin sysslor. Kanske inte det roligaste men om jag gör en omorganisering när hon är borta ska det nog gå att ordna så att hon inte kan säga nej.
    Om du är "smart" så kan du ju göra om hennes tjänst lite så att hon självmant väljer att byta arbete...? Hos oss på min myndighet brukar man göra sig av med obekväma personer genom att t.ex. införa mer resor i tjänsten och krävande arbetsuppgifter som motiverar en hel del övertidsarbete och kvällsarbete. Då brukar många frivilligt söka sig någon annanstans, i synnerhet vi som har barn och som inte gärna har arbete som spiller över på privatlivet.
  • Mansing
    Mansing skrev 2013-05-31 12:34:31 följande:
    Om du är "smart" så kan du ju göra om hennes tjänst lite så att hon självmant väljer att byta arbete...? Hos oss på min myndighet brukar man göra sig av med obekväma personer genom att t.ex. införa mer resor i tjänsten och krävande arbetsuppgifter som motiverar en hel del övertidsarbete och kvällsarbete. Då brukar många frivilligt söka sig någon annanstans, i synnerhet vi som har barn och som inte gärna har arbete som spiller över på privatlivet.
    Ska dock tillägga att vi är ca 2000 anställda så vi behöver sällan säga upp någon utan det finns andra rockader man kan göra inom myndigheten. Är ni endast 2-3 anställda så förstår jag att det kan bli problem att "hitta andra arbetsuppgifter"
  • Anonym (xy)
    Mansing skrev 2013-05-31 12:31:20 följande:
    Förstår vad du menar... men samtidigt så får man ju hoppas att även män kan tänka sig att vabba med sjuka barn och vara lite föräldralediga, så att anställa någon enbart baserat på kön är lite svinigt faktiskt även om det är svårt att hävda att det är direkt olagligt.....
    Jag håller med om att män borde vabba och vara föräldralediga mer men förstår samtidigt ts eftersom det hela tiden dyker upp trådar här på FL om mammor inte bara tar all vab själva utan även satt det i system att lägga in föräldraledigt de populäraste semesterperioderna och därmed ställer till det för både chefen och kollegerna. Inte konstigt att man drar öronen åt sig då som arbetsgivare.
  • Anonym (M.A)

TS jag förstår verkligen problemet. Och det gör mig så arg att män kan välja att inte ta ansvar för barnen. Det drabbar alla kvinnor, inte bara såna som gör som din anställd tjej 2. För du kommer ju naturligtvis inte att välja en småbarnsmamma nästa gång du anställer. Oavsett hur ansvarstagande man är i jobbet så är man alltid stämplad som en mamma med småbarn = riskfylld anställning. Enda raka vore att lagstifta om delad föräldraledighet och delad VAB. 

Måste du ha fler än tjej 1 anställda då under en period? Om du skulle säga upp tjej 2 p.g.a. arbetsbrist och sen vänta till tiden för rätt till återanställning gått ut så kan du anställa nån annan sen. Så gjorde min far då han var chef på ett företag och de behövde göra sig av med anställda av personliga skäl... De fick helt enkelt försöka klara sig på färre anställda under en period för att bli av med folk. 

• Anonym (xXx)
    Anonym (M.A) skrev 2013-05-31 12:49:21 följande:
    TS jag förstår verkligen problemet. Och det gör mig så arg att män kan välja att inte ta ansvar för barnen. Det drabbar alla kvinnor, inte bara såna som gör som din anställd tjej 2. För du kommer ju naturligtvis inte att välja en småbarnsmamma nästa gång du anställer. Oavsett hur ansvarstagande man är i jobbet så är man alltid stämplad som en mamma med småbarn = riskfylld anställning. Enda raka vore att lagstifta om delad föräldraledighet och delad VAB. 

Måste du ha fler än tjej 1 anställda då under en period? Om du skulle säga upp tjej 2 p.g.a. arbetsbrist och sen vänta till tiden för rätt till återanställning gått ut så kan du anställa nån annan sen. Så gjorde min far då han var chef på ett företag och de behövde göra sig av med anställda av personliga skäl... De fick helt enkelt försöka klara sig på färre anställda under en period för att bli av med folk. 

Fast hos oss är den perioden 9 månader. Lite svårt att dra runt det hela på bara 2 personer om man behöver vara 3 då.. Fungerar bättre om man är fler som kan dela på uppgifterna som den personen haft då.
  • Anonym (xXx)
    Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:53:48 följande:
    Jag ska se över arbetsfördelningen under sommaren och se om jag kan flytta henne till andra uppgifter som inte är lika frånvarokänsliga. Det är en lösning som kan fungera. Företaget växer så jag hoppas jag kan anställa hennes vikarie på heltid och låta henne jobba typ 50 % med arkivering och admin sysslor. Kanske inte det roligaste men om jag gör en omorganisering när hon är borta ska det nog gå att ordna så att hon inte kan säga nej.

Låter bra, tror det kan fungera även med facket, du måste ju se till att ditt företag flyter på som det ska också. Alternativet är ju att ni får slå igen = ingen har jobb, sånt ogillar facket
Svar på tråden Anställd som alltid är borta